email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Responsabilitatile si obligatiile angajatorilor privind protectia muncii

Responsabilitatile si obligatiile angajatorilor privind protectia muncii

Protectia muncii se refera la o serie de masuri ce trebuie luate de catre orice companie pentru a garanta desfasurarea in siguranta a activitatii. Legea cuprinde diferite reglementari ce trebuie respectate in primul rand de catre angajator, dar si de catre angajati. Insa in realitate acestea sunt de multe ori considerate simple formalitati, lucru confirmat de statistici.

 

Angajatii sunt cea mai importanta resursa in orice afacere. Majoritatea dintre ei isi petrec cea mai mare parte a zilei la locul de munca, contribuind substantial la succesul  companiei. Din acest motiv, mediul de lucru ar trebui sa fie unul optim, care sa permita indeplinirea obiectivelor zilnice in armonie si siguranta. Insa normele de securitate si sanatate in munca sunt de multe ori privite ca simple formalitati. Acest lucru este confirmat de numarul ingrijorator de mare al accidentelor de munca mortale care au loc in Romania. Conform statisticilor, tara noastra se situeaza pe primul loc in Europa la acest capitol.

 

Prevederile legale si nerespectarea lor

Din pozitia de angajator este absolut necesar sa cunosti toate aspectele legate de protectia muncii. Legea prevede o serie de reglementari, cu scopul de a asigura sanatatea, siguranta angajatilor si de a preveni incidentele care pot avea loc in timpul programului de lucru. Acestea sunt specificate in Codul muncii si in alte acte normative, iar nerespectarea lor poate aduce cu sine sanctiuni.

Printre oblgatiile angajatorilor se numara: asigurarea unui mediu sigur de lucru si anume reducerea la minimum a posibilitatilor de vatamare fizica; asigurarea echipamentelor de protectie; in cazul in care angajatii isi desfasoara activitatea in conditii de mediu dificile este necesara limitarea efectelor prin asigurarea accesului permanent la apa sau ceai fierbinte, alternarea tipului de efort si acordarea de pauze; combaterea stresului; asigurarea de examene si controale medicale periodice.

Activitatile specifice protectiei muncii pot fi puse in aplicare de catre angajator doar in cazul in care numarul angajatilor este relativ mic, mai exact nu depaseste noua lucratori, iar domeniul de lucru  nu este considerat unul foarte periculos.

In caz contrar, compania este obligata sa desemneze unul sau mai multi responsabili de activitatile de protectie a muncii, dintre lucratorii cu norma intreaga.

Externalizarea activitatilor specifice se impune in situatia in care angajatorul nu poate identifica toate riscurile existente, realiza un plan bine documentat si implementa singur masurile necesare. Un aspect foarte important este acela ca serviciul extern trebuie sa fie abilitat de Comisia de abilitare a serviciilor externe de prevenire si protectie si de avizare a documentatiilor cu caracter tehnic de informare si instruire in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

Dupa cum informeaza reprezentanti ai Inspectiei Muncii, permanent au loc controale de verificare a modului in care aceste prevederi legale sunt respectate de catre firme. In cazul in care sunt sesizate nereguli, angajatorii risca amenzi cuprinse intre 1.500 si 2.500 de lei.

 

Avantajele implementarii corecte a masurilor de protectie

Desi nu toti angajatorii privesc lucrurile din aceasta perspectiva, implementarea corecta a masurilor de protectie a muncii aduce beneficii companiei pe termen lung.

In primul rand, un mediu de lucru sigur va imbunatati calitatea muncii. Siguranta la locul de munca se pare ca este unul dintre factorii care contribuie la fericirea angajatilor. Iar acest lucru duce la cresterea implicarii si, implicit, a productivitatii. Totodata, este mult mai probabil ca un angajat multumit de mediul in care lucreaza sa nu vrea sa isi schimbe prea curand locul de munca.

Apoi, cu cat accidentele sau bolile de natura profesionala sunt mai reduse, cu atat scade rata absenteismului. Orice incident nedorit va afecta capacitatea de munca a persoanei in cauza. Iar pe langa neplacerile cauzate de un astfel de eveniment, care pot avea un impact psihologic mare la nivelul intregii companii, nivelul eficientei va scadea. De asemenea, astfel de evenimente inseamna costuri pentru ingrijiri medicale, substituirea angajatului, posibile litigii. Este important sa ai in vedere ca e mult mai ieftin sa previi decat sa faci fata consecintelor nedorite.

Un alt aspect ce trebuie luat in considerare este acela ca in cazul unui accident de munca imaginea companiei va avea de suferit. Iar urmarea poate fi scaderea numarului clientilor sau a colaboratorilor.

Activitatile de protectie a muncii nu ar trebui sub nicio forma privite ca simple prevederi legale. Siguranta si sanatatea angajatilor ar trebui sa fie o prioritate in orice companie. O astfel de abordare va aduce doar beneficii pe termen lung.

 

Sursa foto: Shutterstock


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 08 Februarie 2018

Votati articolul "Responsabilitatile si obligatiile angajatorilor privind protectia muncii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X