email
Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conditii microintreprindere 2024. Doua studii de caz utile

Conditii microintreprindere 2024. Doua studii de caz utile
conditii micro 2024

Pentru a aplica regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderii, persoana juridica romana trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

1) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro.

Limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.

2) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale

3) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.

4) a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal, in proportie de peste 80% din veniturile totale;

5) are cel putin un salariat

6) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu

Retinem aici ca este vorba atat de detineri directe cat si detineri indirecte. Legislatia nu defineste ce reprezinta detinerile indirecte.

In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la alte microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/ microintreprinderile care iese/ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile titlului II incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia de detinere a unei singure microintreprinderi sa fie indeplinita.

7) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.

Necesitatea ca situatiile financiare sa fie depuse este o conditie nou introdusa prin OUG 115/2023.

Impozitarea microintreprinderilor incepand cu 1 ianuarie 2024 explicata impecabil! Ce modificari esentiale au adus Legea 296/2023 si OUG 115/2023? Gasiti in acest ghid practic informatii complete, solutii clare, recomandari de la cei mai buni specialisti, precum si studii de caz din practica!

Studiu de caz I: Conditii microintreprindere in 2024

Intrebare: Va prezentam situatia a2 societati: una platitoare de impozit pe profit din 2023 ca urmare a depasirii plafonului de 500.000 euro, iar cea de-a doua platitoare de impozit pe venit in 2024 care indeplineste si pentru 2024 conditiile de microintreprindere. Singura legatura dintre ele este ca asociatul din prima este frate cu asociatul din a doua. Mentionam ca au domenii de activitate diferite.

In acest caz se iau cumulat veniturile pentru anul 2023 conform noilor modificari legislative? Poate firma 2 sa fie microintreprindere in anul 2024? Se cumuleaza veniturile cu firma 1?

Raspuns:
Este necesar in situatia data sa analizati daca exista legaturi intre cele doua societati astfel incat , in caz de control sa detineti informatii si sa argumentati ca intreprinderile nu sunt legate.
 
Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii
Art. 44. -
(1) Intreprinderile legate sunt intreprinderile intre care exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
 
a) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor celeilalte intreprinderi;
 
b) o intreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere a celeilalte intreprinderi;
 
c) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra celeilalte intreprinderi, in temeiul unui contract incheiat cu aceasta intreprindere sau al unei clauze din statutul acesteia;
 
d) o intreprindere este actionara sau asociata a celeilalte intreprinderi si detine singura, in baza unui acord cu alti actionari ori asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor intreprinderii respective.
 
(2) Se prezuma ca nu exista o influenta dominanta daca investitorii prevazuti la alin. (3) al art. 42 nu sunt implicati direct sau indirect in conducerea intreprinderii respective, fara ca drepturile pe care le detin in calitatea lor de actionar sau asociat sa fie prejudiciate.
 
(3) Sunt considerate intreprinderi legate si intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise la alin. (1), prin intermediul uneia ori mai multor intreprinderi sau prin oricare dintre investitorii prevazuti la alin. (3) al art. 42.
 
(4) Intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care actioneaza de comun acord, sunt, de asemenea, considerate intreprinderi legate, daca isi desfasoara activitatea sau o parte din activitate pe aceeasi piata relevanta ori pe piete adiacente.
 
(5) O piata adiacenta, in sensul prezentei legi, este acea piata a unui produs sau a unui serviciu situata direct in amonte ori in aval pe piata in cauza.

Prin urmare:
-Daca nu se exercita o influenta dominanta intre cele doua societati prin intermediul unei persoane fizice,
-Daca cele doua societati nu actioneaza pe o piata similara,adiacenta,
-Daca cele doua persoane fizice nu sunt implicate direct sau indirect in conducerea celeilalte societati, alta decat cea in care detine parti sociale (aici nu este foarte clara definitia implicarii indirecte, daca nu exista ,spre exemplu, relatii comerciale stranse intre societati, functionarea unei firme nu depinde de comenzile celeilate),
-Daca nu exista niciun context din cele enumerate anterior in Legea 346,
 
Se poate aprecia ca societatile nu sunt legate in sensul Legii 346/2004.

Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Studiu de caz II - Conditii micro - intreprindere suspendata

Intrebare: 1. Un asociat/administrator detine 2 societati, ambele micro. Una din ele este declarata inactiva, una functioneaza, aceasta indeplinind in contiunare conditiile de micro. Se mai supune regulii cum ca una trece la impozit profit? 2. Daca un administrator are si PFA, are legatura cu schimbarea vectorului fiscal al firmei detinute (50%)?

Raspuns: In ceea ce priveste situatia prezentata, voi aborda fiecare intrebare pe rand, tinand cont de temeiul legal redat mai jos:

1. Regulile pentru microintreprinderile aflate in inactivitate temporara:

- Conform OUG nr. 115/2023 si modificarile aduse Codului Fiscal, o microintreprindere care se afla in inactivitate temporara inscrisa in Registrul Comertului poate continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pe durata acestei inactivitati.

- In cazul in care un asociat/administrator detine doua societati in Romania, ambele fiind microintreprinderi, iar una dintre ele este declarata inactiva temporar, iar cealalta functioneaza normal, se aplica regulile specifice fiecarei situatii:

-- societatea activa continua sa se supuna regulilor aplicabile microintreprinderilor, atata timp cat indeplineste conditiile prevazute la art. 47 alin. (1) din Codul Fiscal;

-- societatea inactiva ramane, de asemenea, platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pe durata inactivitatii.

Important: Conform art. 52 alin. (7) din Codul Fiscal, daca oricare dintre asociati detine peste 25% din capitalul social sau drepturile de vot atat in microintreprinderea activa cat si in cea inactiva, trebuie sa stabileasca care dintre ele ramane sub regimul de impunere a microintreprinderilor, iar cealalta sa treaca la impozitul pe profit.

2. Relatia dintre PFA si microintreprindere:

- Situatia unui administrator care are si o PFA (Persoana Fizica Autorizata) nu influenteaza direct statutul fiscal al unei microintreprinderi. DAR, este important de retinut ca veniturile realizate de PFA, se cumuleaza cu cele ale microintreprinderii pentru scopurile determinarii plafonului de venituri pentru microintreprinderi.

- Potrivit art. 47 din Codul Fiscal, criteriile de microintreprindere se aplica strict pentru persoana juridica in cauza, dar activitatea PFA nu este considerata separate (cele doua intreprinderi fiind legate).

In concluzie, societatea activa poate continua sa functioneze ca microintreprindere, atat timp cat indeplineste conditiile prevazute de lege (art. 47 din Codul fiscal) iar existenta unei PFA detinute de administrator, influenteaza regimul
fiscal al microintreprinderii (pin cumulul venturior, fiind intreprinderi legate).

Conform Legii nr. 346/2004 si articolului 4 indice 4 (redat mai jos) intreprinderile legate includ orice forma juridica si pot implica relatii intre diferite entitati, inclusiv intre o persoana fizica autorizata (PFA) si o microintreprindere.
In acest context, daca un administrator detine atat o PFA cat si o participatie intr-o microintreprindere, aceste doua entitati pot fi considerate intreprinderi legate daca sunt indeplinite conditiile specificate in lege (de exemplu, controlul majoritatii drepturilor de vot, dreptul de a numi sau revoca membrii consiliului de administratie, influenta dominanta etc.). Acest lucru ar putea influenta cumularea veniturilor si, prin urmare, eligibilitatea microintreprinderii pentru regimul fiscal.

De exemplu, daca veniturile PFA-ului, cumulate cu veniturile microintreprinderii, depasesc plafonul stabilit pentru microintreprinderi (echivalentul in lei a 500.000 euro), atunci microintreprinderea nu ar mai fi eligibila pentru acest regim fiscal si ar trebui sa treaca la impozitul pe profit.

Important de subliniat este ca, desi avem un cadru legislativ bine definit, trebuie sa asteptam normele de aplicare. Aceste norme sunt esentiale pentru implementarea corecta si precisa a art. 47 alin. 1 din Codul fiscal:
Art. 54. - Reguli de determinare a conditiilor de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor
(2) Verificarea aplicarii prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) si i), alin. (4) si art. 52 alin. (7) se efectueaza pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.(pana in present inca nu s-au publicat aceste norme, avand termen 60 de zile de la publicarea OUG 115/2023)
La art. LIV din OUG 115/2023 se mentioneaza ca Ordinul ANAF se va emite in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (In vigoare de la 15 decembrie 2023)

Temei legal: Codul fiscal

Art. 47. - Definitia microintreprinderiiIn sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:

c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
d) capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
e) nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
f) a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
g) are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
i) a depus in termen situatiile financiare anuale, daca are aceasta obligatie potrivit legii.
(1 1) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Nu intra sub incidenta prezentului titlu urmatoarele persoane juridice romane:
a) Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, constituit potrivit legii;
b) Fondul de compensare a investitorilor, infiintat potrivit legii;
c) Fondul de garantare a pensiilor private, infiintat potrivit legii;
d) Fondul de garantare a asiguratilor, constituit potrivit legii;
e) entitatea transparenta fiscal cu personalitate juridica.
f) persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul bancar;
g) persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, precum si persoana juridica romana care desfasoara activitati de intermediere/distributie in aceste domenii, cu exceptia intermediarilor secundari de asigurari si/sau reasigurari, definiti potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distributie de asigurari/reasigurari in proportie de pana la 15% inclusiv din veniturile totale;
h) persoana juridica romana care desfasoara activitati in domeniul jocurilor de noroc;
i) persoana juridica romana care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor de petrol si gaze naturale.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h), asociatii/actionarii persoanei juridice romane care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atat la persoana juridica romana analizata, cat si la alte persoane juridice romane care indeplinesc conditiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa stabileasca, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator, o singura persoana juridica romana care aplica prevederile prezentului titlu. Persoanele juridice romane care nu au fost stabilite de catre asociati/actionari, pana la termenul de 31 martie, intra sub incidenta prevederilor titlului II.

Art. 48. - Reguli de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderii
(1) Impozitul reglementat de prezentul titlu este optional.
(2) Persoanele juridice romane pot opta sa aplice impozitul reglementat de prezentul titlu incepand cu anul fiscal urmator celui in care indeplinesc conditiile de microintreprindere prevazute la art. 47 alin. (1) si daca nu au mai fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor ulterior datei de 1 ianuarie 2023, potrivit prevederilor prezentului titlu.
(2 1) Microintreprinderile nu pot opta pentru plata impozitului pe profit in cursul anului fiscal, optiunea putand fi exercitata incepand cu anul fiscal urmator, cu exceptiile prevazute la art. 52. Optiunea se comunica organelor fiscale competente, potrivit prevederilor Codului fiscal.
(2 2) Microintreprinderile care au desfasurat, pana la data de 31 decembrie 2023 inclusiv, activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor aplica conditia de a nu mai fi fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, prevazuta la alin. (2), incepand cu anul fiscal 2024.
(2 3) Prin exceptie de la prevederile art. 52, respectiv de la art. 47 alin. (1) si alin. (4), microintreprinderea care se afla in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit prevederilor legale, continua sa fie platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor pentru intreaga perioada in care inregistreaza aceasta situatie de inactivitate.

Art. 52. - Reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului

(7) In situatia in care, in cursul anului fiscal, oricare dintre asociatii/actionarii unei microintreprinderi detine, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si la alte microintreprinderi, asociatii/actionarii trebuie sa stabileasca microintreprinderea/microintreprinderile care iese/ies de sub incidenta prezentului titlu si care urmeaza sa aplice prevederile titlului II incepand cu trimestrul in care se inregistreaza situatia respectiva, astfel incat conditia de detinere a unei singure microintreprinderi sa fie indeplinita. Iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se comunica organului fiscal competent, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.


Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii

Art. 4 1. In functie de relatia lor cu alte intreprinderi, raportata la capitalul sau la drepturile de vot detinute ori la dreptul de a exercita o influenta dominanta, pot exista 3 tipuri de intreprinderi:
a) intreprinderi autonome;
b) intreprinderi partenere;
c) intreprinderi legate.
Art. 4 2. (1) O intreprindere autonoma este orice intreprindere care nu este clasificata ca intreprindere legata sau ca intreprindere partenera, in sensul acestei legi.
(2) O intreprindere este autonoma daca detine mai putin de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot (oricare dintre acestea este mai mare) in una ori in mai multe intreprinderi sau daca una ori mai multe intreprinderi nu detin mai mult de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot ale intreprinderii in cauza.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), o intreprindere este considerata autonoma, neavand, prin urmare, nici o intreprindere partenera, chiar daca acest prag de 25% este atins sau depasit de catre urmatoarele categorii de investitori, cu conditia ca acesti investitori sa nu fie legati, in sensul art. 4 4 , individual sau in comun, de intreprinderea in cauza:
a) societati publice de investitii, societati de capital de risc, persoane fizice sau grupuri de persoane fizice care realizeaza, conform declaratiei anuale de venit, venituri majoritare din activitatea de investitii in capital de risc (business angels) si care investesc fonduri proprii in societati necotate la bursa, cu conditia ca investitia totala a acestor investitori in aceeasi intreprindere sa nu depaseasca echivalentul in lei a 1.250.000 euro;
b) universitati sau centre de cercetare fara scop lucrativ;
c) investitori institutionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regionala;
d) autoritati ale administratiei publice locale, respectiv consilii locale ale unitatilor administrativ-teritoriale cu un buget anual mai mic de echivalentul in lei a 10 milioane euro si cu o populatie mai mica de 5.000 de locuitori.
Art. 4 3. Intreprinderile partenere sunt toate intreprinderile care nu sunt clasificate ca intreprinderi legate si intre care exista urmatoarea relatie: intreprinderea (din amonte) detine, individual sau in comun cu una ori mai multe intreprinderi legate, 25% sau mai mult din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei alte intreprinderi (din aval).
Art. 4 4. (1) Intreprinderile legate sunt intreprinderile intre care exista oricare dintre urmatoarele raporturi:
a) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor celeilalte intreprinderi;
b) o intreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere a celeilalte intreprinderi;
c) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra celeilalte intreprinderi, in temeiul unui contract incheiat cu aceasta intreprindere sau al unei clauze din statutul acesteia;
d) o intreprindere este actionara sau asociata a celeilalte intreprinderi si detine singura, in baza unui acord cu alti actionari ori asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor intreprinderii respective.
(2) Se prezuma ca nu exista o influenta dominanta daca investitorii prevazuti la alin. (3) al art. 4 2 nu sunt implicati direct sau indirect in conducerea intreprinderii respective, fara ca drepturile pe care le detin in calitatea lor de actionar sau asociat sa fie prejudiciate.
(3) Sunt considerate intreprinderi legate si intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise la alin. (1), prin intermediul uneia ori mai multor intreprinderi sau prin oricare dintre investitorii prevazuti la alin. (3) al art. 4 indice 2.
(4) Intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care actioneaza de comun acord, sunt, de asemenea, considerate intreprinderi legate, daca isi desfasoara activitatea sau o parte din activitate pe aceeasi piata relevanta ori pe piete adiacente.
(5) O piata adiacenta, in sensul prezentei legi, este acea piata a unui produs sau a unui serviciu situata direct in amonte ori in aval pe piata in cauza.
Art. 4 5. Cu exceptia cazurilor prevazute la alin. (3) al art. 4 indice 2, o intreprindere nu poate fi considerata mica sau mijlocie daca cel putin 25% din capitalul social ori din drepturile de vot ale acesteia sunt controlate, direct sau indirect, in comun ori cu titlu individual, de catre una sau mai multe organisme ori colectivitati publice.

Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

 

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
conditii micro 2024


Data aparitiei: 19 Ianuarie 2024

Votati articolul "Conditii microintreprindere 2024. Doua studii de caz utile":
Rating:

Nota: 4.8 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2024!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X