email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plafoane fiscale 2024: fiti la curent cu noile modificari!

Plafoane fiscale 2024: fiti la curent cu noile modificari!
plafoane fiscalecod fiscaltva

Prezentam in randurile urmatoare plafoanele fiscale pentru 2024 actualizate in functie de cursul valutar la data de 31.12.2023, ce au intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2024. Cursul comunicat de BNR valabil pentru 31 decembrie 2023 este 4,9746 lei/euro.

Plafoane fiscale pentru anul 2024

Consulta in continuare lista cu plafoanele fiscale care vor guverna anul 2024. Explicatii detaliate in Consilierul Verde al Contabilului, instrumentul perfect de consultanta. 

1. Plafonul pentru incadrarea la microintreprinderi 

Pentru incadrarea in conditia privind nivelul veniturilor realizate in anul precedent, prevazute la art. 47 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, la data de 1 ianuarie 2024 plafonul este tot cel de 500.000 euro (2.487.300 lei) si se vor lua in calcul aceleasi venituri care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53 din Codul fiscal, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel de la inchiderea aceluiasi exercitiu financiar.

Atentie! Daca o microintreprindere depaseste in luna decembrie 2023 plafonul 500.000 euro (2.473.700 lei), aceasta devine platitoare de impozit pe profit incepand cu 1 octombrie 2023 (nu cu 1 ianuarie 2024).

Important! Limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.


Daca, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 500.000 euro, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita.
Cursul comunicat de BNR valabil pentru 31 decembrie 2023 este 4,9746 lei/euro.
Perioada fiscala D112: 100.000 euro, respectiv 497.460 lei.

Persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv, depun formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” trimestrial.

Cursul valabil pentru 31 decembrie 2023 este 4,9746 lei/euro.

2. Plafon inregistrare in scopuri de TVA – 88.500 euro, respectiv 300.000 lei

Persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1) din Codul fiscal, cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b).

Cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea plafonului de 300.000 lei este constituita din valoarea totala, exclusiv taxa in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii efectuate de persoana impozabila in cursul unui an calendaristic, taxabile sau, dupa caz, care ar fi taxabile daca nu ar fi desfasurate de o mica intreprindere, a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste ope ratiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b), a operatiunilor scutite cu drept de deducere si, daca nu sunt accesorii activitatii principale, a operatiunilor scutite fara drept de deducere prevazute la art. 292 alin. (2) lit. a), b), e) si f).

Prin exceptie, nu se cuprind in cifra de afaceri prevazuta la alin. (1), daca sunt accesorii activitatii principale, livrarile de active fixe corporale, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 3, si livrarile de active necorporale, efectuate de persoana impozabila.

Cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii este de 3,3817 lei/euro.

3. Perioada fiscala a TVA: 100.000 euro, respectiv 497.460 lei

Cursul comunicat de BNR valabil pentru 31 decembrie 2023 este 4,9746 lei/euro.
Echivalentul in lei al plafonului de 100.000 euro, prevazut la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal, in orice situatie, se determina pe baza cursului de schimb comunicat de Banca Natio nala a Romaniei valabil pentru data de 31 decembrie a anului precedent, inclusiv pentru persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, in cursul anului.

La determinarea cifrei de afaceri prevazute la art. 322 alin. (2) din Codul fiscal se are in vedere baza de impozitare inscrisa pe randurile din decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal corespunzatoare livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau a livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform prevede rilor art. 275 si 278 din Codul fiscal, dar care dau drept de deducere conform art. 297 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, precum si randurile de regularizari aferente. Nu sunt luate in calcul sumele inscrise in randurile din decont aferente unor campuri de date informative cum sunt facturile emise dupa inspectia fiscala sau informatii privind TVA neexigibila.

Intreprinderile mici care se inregistreaza in scopuri de TVA, conform art. 316, in cursul anului, trebuie sa declare cu ocazia inregistrarii cifra de afaceri obtinuta, recalculata in baza activitatii corespunzatoare unui an calendaristic intreg.

In cazul persoanelor impozabile care au aplicat regimul de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal si care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, precum si in cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA este anulata din oficiu de catre organele fiscale competente, conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e) si h) din Codul fiscal, si ulterior sunt inregistrate conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, nu sunt luate in calculul cifrei de afaceri livrarile de bunuri/prestarile de servicii, mentionate la alin. (2), realizate in perioada in care persoana impozabila nu a avut un cod de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal.

4. Plafon TVA la incasare: 4.500.000 lei

Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au sediul activitatii economice in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu a depasit plafonul de 4.500.000 lei.
Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 4.500.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic.

5. Plafon achizitii intracomunitare in cazul neplatitorilor de TVA: 10.000 euro, respectiv 34.000 lei

Echivalentul in lei al plafonului pentru achizitii intracomunitare de bunuri de 10.000 euro, prevazut la art. 268 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, aplicabil in cursul unui an ca lendaristic, se determina pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Natio nala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la cifra miilor. Rotunjirea se face prin majorare cand cifra sutelor este egala sau mai mare decat 5, si prin reducere, cand cifra sutelor este mai mica de 5, prin urmare plafonul este de 34.000 lei.

Pentru calculul plafonului de achizitii intracomunitare de bunuri se iau in considerare urmatoarele elemente:

a) valoarea tuturor achizitiilor intracomunitare de bunuri, cu exceptia achizitiilor prevazute la alin. (7);
b) valoarea tranzactiei ce conduce la depasirea plafonului pentru achizitii intracomunitare de bunuri;
c) valoarea oricarui import efectuat de persoana juridica neimpozabila in alt stat membru, pentru bunurile transportate in Romania dupa import.

La calculul plafonului pentru achizitii intracomunitare de bunuri nu se vor lua in considerare:
a) valoarea achizitiilor intracomunitare de produse accizabile;
b) valoarea achizitiilor intracomunitare de mijloace noi de transport;
c) valoarea achizitiilor de bunuri a caror livrare a fost o livrare de bunuri cu instalare sau montaj, pentru care locul livrarii se considera a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal;
d) valoarea achizitiilor de bunuri a caror livrare a fost o vanzare la distanta, pentru care locul livrarii se considera a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 275 alin. (2) si (3) din Codul fiscal;
e) valoarea achizitiilor de bunuri second-hand, de opere de arta, de obiecte de colectie si antichitati, asa cum sunt definite la art. 312 din Codul fiscal, in cazul in care aceste bunuri au fost taxate conform unui regim special similar celui prevazut la art. 312 din Codul fiscal in statul membru din care au fost livrate;
f) valoarea achizitiilor de gaze naturale, energie electrica, energie termica sau agent frigorific a caror livrare a fost efectuata in conformitate cu prevederile art. 275 alin. (1) lit. e) si f) din Codul fiscal.

6. Plafon vanzari la distanta: 10.000 euro, respectiv 46.337 lei

Pragul pentru persoanele impozabile care efectueaza operatiunile prevazute la art. 275 alin. (2) din Codul fiscal este de 10.000 euro/46.337 lei si este format din servicii prestate catre persoane neimpozabile din alte state membre si din livrarile de bunuri transportate in alt stat membru, conform art. 2781 din Codul fiscal.

Valoarea echivalenta in moneda nationala a statelor membre a sumei prevazute la alin. (1) lit. c) se calculeaza prin aplicarea cursului de schimb publicat de Banca Centrala Europeana la data adoptarii Directivei (UE) 2017/2.455 a Consiliului din 5 decembrie 2017 de modificare a Directivei 2006/112/CE si a Directivei 2009/132/CE in ceea ce priveste anumite obligatii privind taxa pe valoarea adaugata pentru prestarile de servicii si vanzarile de bunuri la distanta. Pentru Romania, valoarea echivalenta in moneda nationala este de 46.337 lei.

7. Plafon PFA – norma de venit/sistem real: 25.000 euro, respectiv 123.660 lei

Contribuabilii pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit si care in anul fiscal anterior au inregistrat un venit brut anual mai mare decat echivalentul in lei al sumei de 25.000 euro, incepand cu anul fiscal urmator, au obligatia determinarii venitului net anual in sistem real. Cursul de schimb valutar utilizat pentru determinarea echivalentului in lei al sumei de 25.000 euro este cursul de schimb mediu anual comunicat de Banca Nationala a Romaniei, la sfarsitul anului fiscal. Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului.
Aceasta categorie de contribuabili are obligatia sa completeze corespunzator si sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului urmator celui de realizare a venitului.
Valoarea medie EURO (exprimata in lei) pentru anul 2023 este 4,9464 lei/euro.

Plafoane CAS si CASS

Noile plafoane CAS si CASS se aplica pentru ve niturile realizate in anul 2024 astfel:
--> pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente si din drepturi de proprietate intelectuala, baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale CAS o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat:
a) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe tara;

--> in cazul persoanelor care realizeaza venituri din una sau mai multe surse (din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h) din Codul fiscal), acestea datoreaza CASS la o baza anuala de calcul:
a) la nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 si 12 salarii minime brute pe tara;
b) la nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 de salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate de peste 24 de salarii minime brute pe tara.

Incadrarea in plafonul anual de cel putin 6, 12 sau 24 de salarii minime brute pe tara, dupa caz, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, se efectueaza prin cumularea veniturilor prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), dupa cum urmeaza:
a) venitul net din drepturi de proprietate intelectuala, stabilit dupa acordarea cotei de cheltuieli forfetare prevazute la art. 72 si 721, precum si venitul net din drepturi de proprietate intelectuala determinat potrivit prevederilor art. 73;
b) venitul net distribuit din asocieri cu persoane juridice, contribuabili potrivit prevede rilor titlului II sau titlului III, determinat potrivit prevederilor art. 125 alin. (8) si (9);
c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, stabilite potrivit art. 84-87;
d) venitul si/sau castigul/castigul net din investitii, stabilit conform art. 94-97. In cazul veniturilor din dobanzi se iau in calcul sumele platite, diminuate cu impozitul retinut, iar in cazul veniturilor din dividende se iau in calcul dividendele platite, diminuate cu impozitul retinut, distribuite incepand cu anul 2018;
e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, stabilite potrivit art. 104-106;
f) venitul brut si/sau venitul impozabil din alte surse, stabilit potrivit art. 114-116.

CASS pentru venituri din activitati independente

Important!
Contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre contribuabilii care realizeaza venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) (pentru venituri din acti vitati independente), altele decat cele prevazute la art. 681, prin aplicarea cotei de contributie prevazute la art. 156 asupra bazei anuale de calcul prevazute la art. 170 alin. (1) din Codul fiscal:

Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 681 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 de salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.

In situatia in care baza de calcul, cumulata din una sau mai multe surse de venit din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), corespunzatoare veniturilor estimate/realizate sau pentru care s-a aplicat retinerea la sursa in cursul anului, dupa caz, este mai mica decat cea corespunzatoare unei baze de calcul egale cu nivelul de 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, persoanele fizice datoreaza o diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate pana la nivelul celei corespunzatoare bazei de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120 si depun declaratia prevazuta la art. 122 pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, cu exceptia situatiei in care persoana fizica a realizat venituri din:
a) salarii si asimilate salariilor la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare in perioada in care au fost realizate veniturile; sau
b) din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. c)-h), pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate la un nivel cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120.

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
plafoane fiscalecod fiscaltva


Data aparitiei: 19 Ianuarie 2018
Ultima actualizare: 04 Martie 2024

Votati articolul "Plafoane fiscale 2024: fiti la curent cu noile modificari!":
Rating:

Nota: 4.04 din 5 din 167 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X