ANAF a organizat o sesiune de asistenta online pe pagina de Facebook a institutiei, cu tema “Case de marcat: facilitati, obligatii si termene”. Am realizat o scurta lista cu cele mai importante intrebari venite din partea contribuabililor si raspunsurile primite din partea specialistilor ANAF.
Case de marcat 2018: raspunsul ANAF
1. Intrebare: In cazul statiilor de carburanti, trebuie o avizare a casei de marcat impreuna cu solutia software? Pana acum nu trebuia. Am inteles ca este in curs o avizare speciala (a caselor/imprimantelor fiscale pentru aceasta activitate), neputandu-se folosi orice casa de marcat existenta pe piata (bineinteles, conform noilor reglementari, cu jurnal electronic).
Raspuns ANAF
Exista aparate de marcat electronice fiscale dedicate pentru aceasta activitate economica, iar programele de aplicatie trebuie inregistrate la ICI.
In acest sens, HG 479/2003 prevede ca, programele de aplicatie externe interfatate cu aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 17 lit. a, b, e si f trebuie sa fie inregistrate in Biblioteca nationala de programe prevazuta de Hotararea Guvernului nr. 1.621/2003 pentru organizarea si functionarea Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, cu modificarile si completarile ulterioare, specificand datele de identificare a aplicatiei, precum si modelele de echipamente fiscale omologate cu care se interfateaza.
Aparatele de marcat electronice fiscale destinate statiilor de comercializare a carburantilor care, in aceeasi locatie, pe langa carburanti mai comercializeaza si alte produse pot fi dotate cu doua echipamente fiscale distincte, unul pentru carburanti si unul pentru celelalte produse. Programul de aplicatie trebuie sa controleze si sa asigure gestionarea distincta a vanzarilor de carburanti de vanzarea celorlalte produse.
Aveti pe site-ul nostru publicata Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizati in sedinta Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic din data de 24.05.2018. Aceasta poate fi accesata la urmatorul link: http://discutii.mfinante.ro/.../ListaDistribAutoriz290520.... In acest sens, va sugeram sa luati legatura cu distribuitorii de aparate de marcat electronice fiscale.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Examen Consultant Fiscal 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
2. Intrebare: In cazul in care un contribuabil a achizitionat casa de marcat in luna iulie 2018, incepand cu ce data trebuie sa depuna declaratia cu datele exportate din casa de marcat?
Raspuns ANAF
Fisierele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricareia dintre datele prevazute in OPANAF 627/2018. Prin perioada de raportare se intelege luna calendaristica.
Obligatia intra in vigoare cu data de 1 august 2018.
3. Intrebare: Conform OUG28/1999 se excepteaza de la obligatia casei de marcat: k) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori, precum si prin corespondenta, Va rog sa definiti notiunea de comert prin corespondenta. In cazul in care o firma cu activitate preponderenta de comert cu ridicata vinde si prin intermediul unei platforme de comert electronic si livreaza cu masinile proprii si incaseaza numerar de la clenti, unii fiind persoane fizice, cum este considerat? Are obligtia de a detine casa de marcat? Daca da, atunci are obligatia de a emite bonuri fiscale pentru toate incasarile numerar? Daca incasarea este pentru o factura emisa acum 1 luna, tot cu bon fiscal se face?
Raspuns ANAF
In situatia descrisa de dumneavoastra, in care livrarea se efectueaza cu masinile societatii si incasati numerar de la clienti, aveti obligatia de a detine aparat de marcat electronic fiscal si de a emite bon fiscal.
4. Intrebare: Exista vreo posibilitate de a verifica daca bonurile fiscale emise de comercianti au fost eliberate prin case de marcat fiscalizate cu jurnal electronic? Respectiv, exista un registru public pentru a verifica numarul avizului de distributie a caselor de marcat fiscale, respectiv numarul de ordine din Registrul de evidenta a caselor de marcat fiscale instalate in judet sau in municipiul Bucuresti?
Raspuns ANAF
Pe site-ul nostru puteti accesa:
a) Evidenta aparatelor de marcat electronice fiscale, pe baza:
- Seriei aparatului de marcat electronic fiscal;
- Numarului autorizatiei de distributie;
- Data autorizatiei de distributie;
b) Lista operatorilor economici distribuitori de aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, autorizati in sedinta Comisiei de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat electronice fiscale avizate tehnic din data de 24.05.2018, la urmatorul link:
http://discutii.mfinante.ro/.../ListaDistribAutoriz290520..
5. Intrebare: In cat timp se obtine NUI prin SPV?
Raspuns ANAF
Certificatul de atribuire NUI se emite prin SPV, dupa efectuarea verificarilor, cu respectarea termenului prevazut de cadrul legal in vigoare.
6. Intrebare: Potrivit modificarilor aduse OUG 28/1999, cum se realizeaza transmiterea datelor inregistrate prin casele de marcat cu jurnal electronic catre ANAF, respectiv care sunt termenele de transmitere?
Raspuns ANAF
Fisierele se transmit prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatele de marcat electronice fiscale au fost utilizate pentru generarea oricareia dintre datele prevazute in OPANAF 627/2018. Prin perioada de raportare se intelege luna calendaristica.
Obligatia intra in vigoare cu data de 1 august 2018 (ART IV din HG 804/2017).