Impozitul pe venit este o taxa pe care persoanele fizice si juridice trebuie sa o plateasca pe baza veniturilor obtinute. Acest impozit este colectat de catre autoritatile fiscale si este o sursa importanta de finantare pentru bugetul de stat.
Potrivit art. 40 din Codul fiscal, impozitul pe venit se aplica urmatoarelor venituri:
a) in cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul in Romania, veniturilor obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei;
b) in cazul persoanelor fizice rezidente, altele decat cele prevazute la lit. a), numai veniturilor obtinute din Romania, care sunt impuse la nivelul fiecarei surse din categoriile de venituri prevazute la art. 41;
c) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfasoara activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania, venitului net atribuibil sediului permanent;
d) in cazul persoanelor fizice nerezidente care desfasoara activitate dependenta in Romania, venitului salarial net din aceasta activitate dependenta;
e) in cazul persoanelor fizice nerezidente, care obtin veniturile prevazute la art. 39 lit. d), venitului determinat conform regulilor prevazute in prezentul titlu, ce corespund categoriei respective de venit.
Cine plateste impozit pe venit in 2023
Conform art. 39 din Codul Fiscal, urmatoarele persoane datoreaza plata impozitului si sunt numite contribuabili:
a) persoanele fizice rezidente;
b) persoanele fizice nerezidente care desfasoara o activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
Examen Consultant Fiscal 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
c) persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania;
d) persoanele fizice nerezidente care obtin venituri prevazute la art. 95.
Activitati pentru care se plateste impozit pe venit
Cota de impozit este de 10% si se aplica asupra venitului impozabil corespunzator fiecarei surse din fiecare categorie pentru determinarea impozitului pe veniturile din:
a) activitati independente;
a1) drepturi de proprietate intelectuala;
b) salarii si asimilate salariilor;
c) cedarea folosintei bunurilor;
d) investitii;
e) pensii;
f) activitati agricole, silvicultura si piscicultura;
g) premii si jocuri de noroc;
h) alte surse.
Cand se plateste impozitul pe venit
Impozitul pe venit pentru venituri din salarii si asimilate salariilor
(1) Platitorii de salarii si de venituri asimilate salariilor au obligatia de a calcula si de a retine impozitul aferent veniturilor fiecarei luni la data efectuarii platii acestor venituri, precum si de a-l plati la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc aceste venituri.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), impozitul aferent veniturilor fiecarei luni, calculat si retinut la data efectuarii platii acestor venituri, se plateste, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza, de catre urmatorii platitori de venituri din salarii si venituri asimilate salariilor:
a) asociatii, fundatii sau alte entitati fara scop patrimonial, persoane juridice;
b) persoanele juridice platitoare de impozit pe profit care, in anul anterior, au inregistrat venituri totale de pana la 100.000 euro si au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
c) persoanele juridice platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor care, in anul anterior, au avut un numar mediu de pana la 3 salariati exclusiv;
d) persoanele fizice autorizate si intreprinderile individuale, precum si persoanele fizice care exercita profesii liberale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice, care au, potrivit legii, personal angajat pe baza de contract individual de munca
Ce declaratii trebuie depuse pentru declararea veniturilor si implicit plata impozitului pe venit
Pentru activitatile desfasurate se depun urmatoarele formulare:
Impozit pe venituri din activitati agricole - Formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
Impozit pe venituri din activitati independente: Formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale,impozitului pe venit si evidenta nominal a persoanelor asigurate“ - contracte de activitate sportiva.
Venituri din drepturi de proprietate intelectuala - Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale,impozitului pe venit si evidenta nominala persoanelor asigurate“ si Formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
Impozit pe venituri din alte surse - Formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, Formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat“ – pentru veniturile impuse prin retinere la sursa, Formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/ pierderile realizate, pe beneficiari de venit - pentru veniturile impuse prin retinere la sursa.
Impozit pe venituri din cedarea folosintei bunurilor - Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale,impozitului pe venit si evidenta nominal a persoanelor asigurate“ – pentru venituri din arenda si Formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
Impozit pe venituri din investitii - Formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat“ – pentru veniturile impuse prin retinere la sursa, Formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/ pierderile realizate, pe beneficiari de venit - pentru veniturile impuse prin retinere la sursa si Formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
Impozit pe venituri din jocuri de noroc - Formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat“ si Formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit
Impozit pe venituri din pensii - Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale,impozitului pe venit si evidenta nominal a persoanelor asigurate“
Impozit pe venituri din piscicultura si silvicultura - Formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice
Impozit pe venituri din premii - Formularul 100 „Declaratie privind obli gatiile de plata la bugetul de stat“ si Formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/ pierderile realizate, pe beneficiari de venit - pentru veniturile impuse prin retinere la sursa
Impozit pe venituri din salarii si asimilate salariilor - Formularul 010/700 – pentru inscrierea in vectorul fiscal si Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale,impozitului pe venit si evidenta nominal a persoanelor asigurate“
Impozit pe venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal - Formularul 208 „Declaratie informative privind impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal
Impozit pe veniturile microintreprinderilor - Formularul 010/ 700 – pentru inscrierea in vectorul fiscal, Formularul 100 „Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat“
Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti - Formularul 100 „Declaratie privind obli gatiile de plata la bugetul de stat“, Formularul 207 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/impozitul suportat de platitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti
Impozit pe venituri obtinute din strainatate - Formularul 212 Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice
Impozit pe veniturile realizate de persoanele fizice dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil potrivit titlului II din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare - Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale,impozitului pe venit si evidenta nominal a persoanelor asigurate“
Impozit pe veniturile realizate de persoanele fizice dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil potrivit titlului III din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare - Formularul 112 „Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale,impozitului pe venit si evidenta nominal a persoanelor asigurate“
Impozitul pe spectacole - Formulare DITL – pentru stabilirea impozitului pe spectacole.
Cine NU plateste impozit pe venit in 2023
Sunt scutiti de la plata impozitului pe venit urmatorii contribuabili:
1. persoanele fizice cu handicap grav sau accentuat, pentru veniturile realizate din:
a) activitati independente, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere;
a1) venituri din drepturi de proprietate intelectuala;
b) salarii si asimilate salariilor, prevazute la art. 76 alin. (1) - (3);
c) pensii;
d) activitati agriocle, silvicultura si piscicultura, altele decat cele prevazute la art. 105, realizate in mod individual si/sau intr-o forma de asociere fara personalitate juridica; Norme metodologice
e) transmiterea dreptului de proprietate si a dezmembramintelor acestuia cu titlul de mostenire, prevazute la art. 111, indiferent de momentul dezbaterii succesiunii;
2. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3), ca urmare a desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator, in conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului comunicatiilor si societatii informationale, al ministrului muncii si justitiei sociale, al ministrului educatiei nationale si al ministrului finantelor publice; Norme metodologice
3. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), ca urmare a desfasurarii activitatii de cercetare-dezvoltare si inovare, definita conform Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit procedurii stabilite prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului cercetarii si inovarii, in urmatoarele conditii:
a) scutirea se acorda pentru toate persoanele care sunt incluse in echipa unui proiect de cercetare-dezvoltare si inovare, astfel cum este definit in Ordonanta Guvernului nr. 57/2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cu indicatori de rezultat definiti;
b) scutirea se acorda in limita cheltuielilor cu personalul alocat proiectului de cercetare-dezvoltare si inovare, evidentiate distinct in bugetul proiectului;
c) statul de plata aferent veniturilor din salarii si asimilate salariilor, obtinute de fiecare angajat din activitatile desfasurate in proiectul de cercetare-dezvoltare si inovare, se intocmeste separat pentru fiecare proiect. Norme metodologice
4. *** A B R O G A T ***
5. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), pentru activitatea desfasurata in Romania, in baza contractului individual de munca, pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) angajatorii desfasoara activitati in sectorul constructii care cuprind:
(i) activitatea de constructii definita la codul CAEN 41.42.43 - sectiunea F - Constructii;
(ii) domeniile de producere a materialelor de constructii, definite de urmatoarele coduri CAEN:
2312 - Prelucrarea si fasonarea sticlei plate;
2331 - Fabricarea placilor si dalelor din ceramica;
2332 - Fabricarea caramizilor, tiglelor si altor produse pentru constructii din argila arsa;
2361 - Fabricarea produselor din beton pentru constructii;
2362 - Fabricarea produselor din ipsos pentru constructii;
2363 - Fabricarea betonului;
2364 - Fabricarea mortarului;
2369 - Fabricarea altor articole din beton, ciment si ipsos;
2370 - Taierea, fasonarea si finisarea pietrei;
2223 - Fabricarea articolelor din material plastic pentru constructii;
1623 - Fabricarea altor elemente de dulgherie si tamplarie pentru constructii;
2512 - Fabricarea de usi si ferestre din metal;
2511 - Fabricarea de constructii metalice si parti componente ale structurilor metalice;
0811 - Extractia pietrei ornamentale si a pietrei pentru constructii, extractia pietrei calcaroase, ghipsului, cretei si a ardeziei;
0812 - Extractia pietrisului si nisipului;
2351 - Fabricarea cimentului;
2352 - Fabricarea varului si ipsosului;
2399 - Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.;
(iii) 711 - Activitati de arhitectura, inginerie si servicii de consultanta tehnica;
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile prevazute la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala determinata potrivit prevederilor lit. b1). Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal in cursul anului, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la data inregistrarii, inclusiv luna in care se aplica scutirea, iar pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an, cifra de afaceri se calculeaza cumulat pentru perioada corespunzatoare din anul curent, inclusiv luna in care se aplica scutirea. Aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract sau comanda si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari, precum si alte activitati auxiliare necesare activitatilor prevazute la lit. a). Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata;
b1) pentru determinarea ponderii cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii in cifra de afaceri totala, indicatorul cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii cuprinde numai veniturile din activitatea de constructii desfasurata pe teritoriul Romaniei, iar indicatorul cifra de afaceri totala cuprinde veniturile din intreaga activitate desfasurata pe teritoriul Romaniei. Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania in scopul realizarii de produse si prestari de servicii;
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 4.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale;
d)scutirea se aplica potrivit procedurii aprobate prin ordin al ministrului finantelor, iar Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate reprezinta declaratie pe propria raspundere pentru indeplinirea conditiilor de aplicare a scutirii.
e) *** A B R O G A T ***
6. Prosumatorii, astfel cum sunt definiti la art. 2 lit. x1) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumiti in continuare prosumatori, persoane fizice, altele decat cele organizate conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, pentru veniturile obtinute din vanzarea energiei electrice la furnizorii de energie electrica cu care respectivii prosumatori au incheiate contracte de furnizare a energiei electrice, daca centralele electrice de producere a energiei electrice din surse regenerabile pe care le detin au puterea electrica instalata de cel mult 27 kW pe loc de consum.
7. persoanele fizice, pentru veniturile realizate din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), pentru activitatea desfasurata in Romania, in baza contractului individual de munca, pana la 31 decembrie 2028 inclusiv, pentru care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) angajatorii care desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati in sectorul agricol si in industria alimentara definite de urmatoarele coduri CAEN:
1. cod CAEN 01: Agricultura, vanatoare si servicii anexe
011 - Cultivarea plantelor nepermanente;
012 - Cultivarea plantelor din culturi permanente;
013 - Cultivarea plantelor pentru inmultire;
014 - Cresterea animalelor;
015 - Activitati in ferme mixte (cultura vegetala combinata cu cresterea animalelor);
016 - Activitati auxiliare agriculturii si activitati dupa recoltare;
2. cod CAEN 10: Industria alimentara;
b) angajatorii realizeaza cifra de afaceri din activitatile prevazute la lit. a) in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala. Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal incepand cu luna iunie 2022, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la data inregistrarii, inclusiv luna in care se aplica scutirea, iar pentru angajatorii existenti la data de 1 iunie 2022 se considera ca baza de calcul cifra de afaceri realizata cumulat de la inceputul anului, respectiv cumulat de la data inregistrarii in cazul celor constituiti/inregistrati in perioada cuprinsa intre inceputul anului si data de 1 iunie 2022, inclusiv luna in care se aplica scutirea. Pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an ulterior datei de 1 iunie 2022, cifra de afaceri se calculeaza cumulat pentru perioada corespunzatoare din anul curent, inclusiv luna in care se aplica scutirea. Aceasta cifra de afaceri se realizeaza pe baza de contract, comanda sau alte documente specifice sectorului agricol si industriei alimentare si acopera manopera, materiale, utilaje, transport, echipamente, dotari. Cifra de afaceri va cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata;
c) veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice pentru care se aplica scutirea, sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 lei lunar. Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 10.000 lei inclusiv, obtinut din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1) - (3), realizate de persoanele fizice. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 10.000 lei nu beneficiaza de facilitati fiscale;
d) scutirea se aplica potrivit procedurii aprobate prin ordin al ministrului finantelor.
Spete utile cu privire la impozitul pe venit in 2023
Corectare impozit pe venit din anul anterior. Bonificatii
O societate comerciala platitoare de impozit pe venit (3%) in anul 2022 a calculat si a aplicat bonificatiile conform OUG 153/2020.
In anul 2023 societatea a gasit niste facturi de clienti aferente anului 2022 in valoare de 13.000 ron, fiind o influenta semnificativa. Aceste valori au fost inregistrate in contul 1174. Avand in vedere ca impozitul pe venit se aplica asupra veniturilor microintreprinderilor si nu asupra rezultatului reportat, considerati ca recalculul impozitului pe microintreprinderi ar trebui sa influenteze si bonificatiile conform OUG 153/2020 sau doar se aplica procentul de micro pe valoarea din 1174 si se pastreaza bonificatiile initiale?
Raspuns: Potrivit art. I alin. (12) lit. b) din OUG 153/2020, pentru platitorii de impozit pe veniturile microintreprinderilor procentul aferent reducerii de impozit se aplica la impozitul datorat pe intregul an fiscal, iar valoarea reducerii rezultate se scade din impozitul aferent trimestrului IV. In cazul in care valoarea reducerii este mai mare decat impozitul aferent trimestrului IV, diferenta care nu a fost scazuta din impozitul aferent trimestrului IV se scade din impozitul aferent trimestrelor anterioare, prin depunerea unei declaratii rectificative;
Chiar daca inregistrarile se efectueaza pe seama rezultatului reportat, impozitul datorat pe anul 2022 se modifica.
Nu exista o prevedere legala din care sa rezulte ca bonificatia calculata este definitiva. Din acest motiv, opinia mea este ca, in masura in care impozitul datorat pe intreg anul fiscal se modifica, bonificatia se recalculeaza in mod corespunzator.
Venituri din drepturi de autor. Impozit pe venit, CAS si CASS. Declarare
O firma de productie clipuri publicitare, fotografie are codul CAEN 7311 fara angajati si platitoare de impozit pe profit.
Incepand cu luna iulie 2023 avem colaboratori pe care-i platim in baza unor contracte de drepturi de autor (actori, scenograf etc.) colaboratori ce au contract de munca cu norma intreaga la alta firma, altii au doar acest contract de drepturi de autor.
1. Ce trebuie sa retinem din sumele platite acestor colaboratori, sub ce forma?
2. In ce declaratie se mentioneaza aceste sume, in conditiile in care noi nu avem niciun salariat?
3. Care este monografia contabila pentru inregistrarea acestor contracte si a taxelor aferente?
Potrivit art. 70 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Veniturile din valorificarea sub orice forma a drepturilor de proprietate intelectuala provin din drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, brevete de inventie, desene si modele, marci si indicatii geografice, topografii pentru produse semiconductoare si altele asemenea.
Astfel, veniturile din drepturi de autor obtinute de catre o persoana fizica sunt venituri din drepturi de proprietate intelectuala si se supun regulilor de impunere fiscala aferente acestei categorii de venituri.
Din punct de vedere al impozitului pe venit, potrivit art. 72 alin. (1), (2), (4) si (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, (1) Contribuabilii care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala datoreaza impozit pe venit, impozitul fiind final.
(2) Venitul net din drepturile de proprietate intelectuala, inclusiv din crearea unor lucrari de arta monumentala, se determina de catre platitorii venitului, persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei forfetare de 40% asupra venitului brut. (...)
(4) Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net si se retine la sursa, de catre platitorii de venituri prevazuti la alin. (2), la momentul platii veniturilor.
(5) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.
Astfel, impozitul pe venit se calculeaza prin aplicarea cotei de 10% asupra diferentei dintre venitul brut si cota forfetara de 40% din venitul brut:
venit net = venitul brut 40% x venitul brut
impozitul pe venit = (venitul brut - 40% x venitul brut) x 10%.
Referitor la CAS, potrivit art. 150 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil pentru anul 2022, Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile prevazute la art. 137 alin. (1) lit. b 1).
La art. 137 alin. (1), lit. b 1) sunt mentionate veniturile din drepturi de proprietate intelectuala.
Astfel, se aplica scutirea de la plata CAS pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala pentru persoanele care au si calitatea de salariat.
Pentru persoanele care nu au calitatea de salariat se aplica prevederile art. 151 alin. (5) din legea sus-mentionata, Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala (...), pentru care impozitul se retine la sursa, obtinute de la un singur platitor de venit, iar nivelul net sau brut, dupa caz, estimat al acestor venituri, pentru anul curent, este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, platitorul de venit are obligatia sa calculeze la o baza de calcul stabilita potrivit art. 148 alin. (4), sa retina, sa plateasca contributia de asigurari sociale si sa depuna declaratia mentionata la art. 147 alin. (1). Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. In contractul incheiat intre parti se desemneaza platitorul de venit in vederea calcularii, retinerii si platii contributiei prin retinere la sursa, precum si venitul ales pentru care datoreaza contributia, in anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei aferente venitului ales precizat in contract. Platitorii de venit care au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale sunt cei prevazuti la art. 72 alin. (2) si art. 681 alin. (2).
Referitor la CASS, potrivit art. 154 alin. (1) lit. h 1) din acelasi act normativ, Urmatoarele categorii de persoane fizice sunt exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate: (...) h 1) persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala;
Asadar, in cazul in care persona fizica are calitatea de salariat, pentru veniturile din drepturi de autor nu datoreaza CASS, indiferent indiferent de suma acestora, fiind exceptata de la plata.
Pentru persoanele care nu au calitatea de salariat se aplica prevederile art. 174 alin. (5) din acelasi act normativ, (5) Pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din activitati independente in baza contractelor de activitate sportiva, din arenda, din asocieri cu persoane juridice contribuabili potrivit titlurilor II sau III, pentru care impozitul se retine la sursa, obtinut de la un singur platitor de venit, iar nivelul net sau brut, dupa caz, estimat al acestor venituri, pentru anul curent, este cel putin egal cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza contributia, platitorul de venit are obligatia sa calculeze la o baza de calcul stabilita potrivit art. 170 alin. (4), sa retina si sa plateasca contributia de asigurari sociale de sanatate, precum si sa depuna declaratia mentionata la art. 147 alin. (1).
Declaratia se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. In contractul incheiat intre parti se desemneaza platitorul de venit in vederea calcularii, retinerii si platii contributiei prin retinere la sursa, in anul in curs. Nivelul contributiei calculate si retinute la fiecare plata de catre platitorul de venit este cel stabilit de parti, pana la concurenta contributiei anuale datorate.(...).
Astfel, daca persoana fizica realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, pentru care impozitul se retine la sursa, obtinute de la un singur platitor de venit, iar nivelul net sau brut, dupa caz, estimat al acestor venituri, pentru anul curent, este cel putin egal cu 12 salarii minime brute pe tara in vigoare in anul pentru care se datoreaza CAS sau cu 6/12/24 salarii minime brute pe tara vigoare in anul pentru care se datoreaza CASS, platitorul de venit are obligatia sa calculeze, sa retina, sa plateasca contributia de asigurari sociale (CAS) si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) si sa depuna formularul 112 Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile.
In contractul incheiat intre parti se desemneaza platitorul de venit in vederea calcularii, retinerii si platii impozitului pe venit, contributiilor (CAS si CASS) prin retinere la sursa, precum si venitul ales pentru care datoreaza CAS, in anul in curs.
In concluzie, pentru persoanele care obtin venituti din drepturi de autor si au calitatea de salariat se palateste doar impozit pe venit, iar pentru persoanele care nu au calitatea de salariat se plateste impozit pe venit, CAS si CASS, asa cum am aratat mai sus.
2. Pentru declararea impozitului si contributiilor de asigurari sociale (CAS si CASS) platitorul de venit are obligatia sa depuna formularul D112 Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile. In acest sens, intrucat societatea nu are in vectorul fiscal aceste contributii, trebuie sa depuna si formularul D700 completat la SECTIUNEA E - Date privind vectorul fiscal pentru alti platitori de venit, pentru luarea in evidenta a acestora.
3. In opinia mea, inregistrarile contabile cu drepturile de autor conform contractului sunt:
621 "Cheltuieli cu colaboratorii" = 401 Furnizori (analitic colaborator) - contravaloarea bruta a dreptului de autor
401 Furnizori (analitic colaborator) = 446 Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate impozitul pe venit retinut
401 Furnizori (analitic colaborator) = 4315 Contributia de asigurari sociale - CAS retinut
401 Furnizori (analitic colaborator) = 4316 Contributia de asigurari sociale de sanatate - CASS retinut
401 Furnizori (analitic colaborator) = 5311 Casa in lei / 5121 Conturi la banci in lei cu suma de plata catre colaborator
Scutire impozit pe venitul microintreprinderilor pentru membrii cooperativei agricole
O societate este membru fondator intr-o cooperativa agricola. Conform Legii 566/2004 a beneficiat de scutire pe impozitul venit microintreprindere incepand cu data de 01.07.2018.
Scutirea se acorda pana la data de 01.07.2023 sau poate beneficia de scutire fara a tine cont de perioada de 5 ani?
Raspuns: Conform art. 29 din Legea nr. 21/2019 ce modifica art. 76 din legea nr. 566/2004 si Legea 265/2020:
Conform art.76, alineatul (1) din legea 566/2004 Activitatea cooperativelor agricole beneficiaza de urmatoarele masuri, care constituie derogari de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare:
a) scutirea de la plata impozitului pe profit a cooperativelor agricole care proceseaza produsele agricole si/sau care produc/comercializeaza material genetic si/sau au activitate de crestere si/sau activitate de reproductie, astfel: pentru primii 5 ani de la data intrarii in productie, in cazul celor nou-infiintate si pentru o perioada de 5 ani incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru cele deja infiintate;
b) scutirea de la plata impozitului pe profit a cooperativelor agricole prevazute la art. 6 lit. b)-e), astfel: pentru primii 5 ani de la data intrarii in productie in cazul celor nou-infiintate si pentru o perioada de 5 ani, incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru cele deja infiintate care au realizat la data de 31 decembrie a anului calendaristic precedent o cifra de afaceri anuala neta de pana la 10.000.000 euro, cursul de schimb fiind cel valabil la incheierea exercitiului financiar in care s-a realizat cifra de afaceri;
c) scutirea membrilor de la plata impozitului pe venituri in cazul persoanelor juridice microintreprinderi si de la plata impozitului pe norma de venit in cazul persoanelor fizice, respectiv persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprindere individuala, intreprindere familiala, definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, pentru productia valorificata prin/catre cooperativa agricola;
......................
e) scutirea membrilor cooperatori de la plata impozitului pe cladirile si pe terenurile utilizate pentru productia valorificata prin/catre cooperativa agricola, inclusiv pentru bunurile aflate in patrimoniul de afectatiune al persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale si intreprinderilor familiale definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016.
e 1) scutirea cooperativelor agricole de la plata impozitului pentru cladirile si terenurile aflate in patrimoniu, utilizate pentru prestarea de servicii catre membrii cooperatori;
f) scutirea membrilor cooperativelor agricole de la plata impozitului pe arenda in cazul terenurilor luate in arenda de catre cooperativele agricole de la acestia.(2) Facilitatile fiscale prevazute la alin. (1) lit. e) se acorda in integralitate membrilor cooperatori care au valorificat in anul anterior celui pentru care se datoreaza impozitele cel putin 50% din productia obtinuta prin/catre cooperativele agricole.
.................
In concluzie, membrii cooperativei agricole vor beneficia de scutire la impozitul pe venitul microintreprinderilor, a impozitului pe venit pentru produsele comercilalizate prin cooperativa precum si anumite facilitati la plata impozitului pe arenda si pe cladiri daca valorifica produsele prin cooperativa agricola.
Perioada de 5 ani era prevazuta in varianta veche a acestei legi si in opinia mea nu se aplica in cazul de fata.
Trebuie sa aveti in vedere modificarile ulterioare mentionate mai sus.
Raspunsurile au fost oferite in luna august 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.