email
MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Microintreprindere 2020: Ghid complet

Microintreprindere 2020: Ghid complet
raportare contabilamonografia contabilamicrointreprindere

Afacerea dvs. este incadrata ca microintreprindere in 2020? Atunci cu siguranta vi se pare o mare provocare sa cunoasteti in detaliu cadrul legislativ, avand in vedere ca multe prevederi sunt greu de interpretat.

Regimul fiscal aplicabil unei microintreprinderi se afla intr-un amplu proces de schimbare din 2015 pana in prezent, astfel ca a devenit destul de greu sa tineti pasul cu toate modificarile. Printre cele mai importante acte normative care au zguduit mediul fiscal-contabil se numara OUG nr 79/2017 si OUG 114/2018, dar acestea nu sunt singurele.

Gasiti in randurile urmatoare un ghid cu toate noutatile aparute in aceasta sfera si analizele detaliate realizate de expertii nostri: conditii, exemple de calcul si monografii contabile.

 Avem solutia pentru microintreprinderile din Romania care isi doresc taxe mai mici, bani economisiti si controale trecute cu succes - totul este detaliat in lucrarea MICROintreprinderea in 2020. Regim fiscal-contabil!

 
Microintreprindere 2020: ghid de aur pentru agentii economici


Ce este microintreprinderea: definitii si norme


Definitia microintreprinderii

    Art. 103. - In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:



    a) realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 50% din veniturile totale;
    b) are de la 1 pana la 9 salariati inclusiv;
    c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 1.000.000 euro;
    d) capitalul social al persoanei juridice este detinut de persoane, altele decat statul, autoritatile locale si institutiile publice.

Litera a) a art. 103 a fost modificata de pct. 67 al art. I din LEGEA nr. 343 din 17 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 662 din 1 august 2006.
------------
    Art. 103 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din LEGEA nr. 76 din 6 mai 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 307 din 11 mai 2010, care completeaza art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 109 din 7 octombrie 2009, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 689 din 13 octombrie 2009, cu pct. 79^1.

    Norme metodologice:

    1. Abrogat.
---------------
    Pct. 1 din Normele metodologice de aplicare a art. 103 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de lit. D a art. I din HOTARAREA nr. 791 din 2 august 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010.

    2. Abrogat.
---------------
    Pct. 2 din Normele metodologice de aplicare a art. 103 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de lit. D a art. I din HOTARAREA nr. 791 din 2 august 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010.

    3. Abrogat.
---------------
    Pct. 3 din Normele metodologice de aplicare a art. 103 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost abrogat de lit. D a art. I din HOTARAREA nr. 791 din 2 august 2010, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010.


Cititi continuarea AICI >>>
 

Acoperirea pierderii din capitalul social in cazul unei microintreprinderi 2020
 

Potrivit reglementarilor contabile in vigoare, pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar curent, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale conform legii, si cel reportat aferent exercitiilor financiare precedente, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale. In lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie. (punctul 423 din Ordinul MFP nr. 1802/2014).

 

La inceputul anului 2020 se va inchide contul 121 prin contul 1171 cu rezultatul aferent anului 2019:
1171  = 121
 
Contabilizarea operatiunii de micsorarea a capitalului social pentru a se acoperi pierderea acumulata, la data inscrisa in hotararea asociatilor din 2020, dupa cum urmeaza:
1012 = 1171

Capitalul social nu poate fi redus sub capitalul minim  de 200 lei pt SRL.

Pentru reducerea capitalului social este necesara in prealabil  inregistrarea unei mentiuni in acest sens la Registrul Comertului.

Documentele necesare pentru inregistrarea mentiunii privind reducerea capitalului social al societatilor... continuarea AICI >>>>
 

Exemple de monografii contabile pentru reducerile acordate clientilor
 

Daca microintreprinderea acorda reduceri comerciale, atunci exista doua variante de inregistrare:

- cand reducerile sunt acordate direct pe factura cu care sunt livrate bunurile, pe o linie distincta (pret de lista urmat de reducere cu semnul minus), atunci vanzarea si reducerea sunt tratate impreuna, in sensul ca in contul de venituri 7015 se inregistreaza direct veniturile nete, fara ca reducerea sa fie evidentiata distinct. In acest fel, in baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor intra valoarea neta („reala”) a produselor finite vandute, adica valoarea la pret de lista diminuata cu valoarea reducerilor;

- cand reducerile sunt acordate ulterior facturarii produselor finite vandute (printr-o factura emisa ulterior), atunci ele se inregistreaza distinct prin formula contabila 709 ”Reduceri comerciale acordate” = 4111  ”Clienti”. Si in acest caz, in baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor intra valoarea neta („reala”) a produselor finite vandute deoarece veniturile inregistrare in contul 7015 ”Venituri din vanzarea produselor finite” care fac parte din baza impozabila sunt diminuate cu valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii, inregistrate in contul 709 ”Reduceri comerciale acordate”, dupa cum se prevede la art. 53 alin. 1 lit. j din Codul fiscal.
 

Cititi continuarea AICI >>>>


Inregistrarea deducerii din impozitul pe microintreprindere a sponsorizarii
 

Microintreprinderea care efectueaza o sponsorizare, in conditiile Legii 32/1994 pentru sustinerea unei entitati nonprofit/unitate de cult inscrisa in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale potrivit art.25 alin. (41) Cod fiscal, scade suma aferenta din impozitul microintreprinderii pana la nivelul valorii reprezentand 20% din impozitul pe venit datorat pentru trimestrul in care a inregistrat cheltuiala cu sponsorizarea.

Suma care nu este scazuta din impozitul pe venitul microintrepriderii datorat se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 7 ani consecutivi.

Scaderea sumei din impozitul pe venitul microintreprinderii datorat, pe parcursul celor 28 trimestre consecutive, se efectueaza in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe venitul microintreprinderii. Baza legala este reprezentata de art.56 alin.(11) si (12) Cod fiscal.

Cititi continuarea AICI >>>>


Sponsorizari efectuate de o microintreprindere: care sunt obligatiile?
 

Microintreprinderile care efectueaza sponsorizari au obligatia de a depune (on-line) formularul 107 „Declaratie informativa privind beneficiarii sponsorizarilor / mecenatului/ burselor private", la urmatoarele termene:

 

a) pana la data de 25 ianuarie inclusiv a anului urmator;

b) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare ultimului trimestru pentru care datoreaza impozit pe veniturile microintreprinderilor, in situatiile in care:

- s-a optat pentru trecerea ca platitor de impozit pe profit ca urmare a subscrierii unui capital social de cel putin 45.000 lei;

- s-a iesit din sistem in cursul anului ca urmare a realizarii de venituri mai mari de 1.000.000 euro;

 Obs.: microintreprinderile care exercita optiunea pentru trecerea ca platitor de impozit pe profit ca urmare a subscrierii unui capital social de cel putin 45.000 lei sau depasesc limita veniturilor de 1.000.000 euro, in primul trimestru al anului fiscal, nu au obligatia depunerii declaratiei informative privind beneficiarii sponsorizarilor.

c) pana la data depunerii situatiilor financiare in cazul persoanelor juridice care se dizolva cu lichidare, potrivit legii, in cursul aceluiasi an in care a inceput lichidarea;

d) pana la inchiderea perioadei impozabile, in cazul persoanelor juridice care, in cursul anului fiscal, se dizolva fara lichidare.

 

Cititi continuarea AICI >>>


Microintreprindere neplatitoare de TVA: depasirea plafonului la vanzarea unui imobil
 

Conform art. 310 alin. (6) din Codul fiscal, persoana impozabila care aplica regimul special de scutire si a carei cifra de afaceri, prevazuta la alin. (2), este mai mare sau egala cu plafonul de scutire prevazut la alin. (1) – 300.000 lei, trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 316, in termen de 10 zile de la data atingerii ori depasirii plafonului. Data atingerii sau depasirii plafonului se considera a fi prima zi a lunii calendaristice urmatoare celei in care plafonul a fost atins ori depasit. Regimul special de scutire se aplica pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 316.
 
Potrivit art. 310 alin. (1) din Codul fiscal, persoana impozabila stabilita in Romania conform art. 266 alin. (2) lit. a), a carei cifra de afaceri anuala, declarata sau realizata, este inferioara plafonului de 88.500 euro, al carui echivalent in lei se stabileste la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la urmatoarea mie, respectiv 300.000 lei, poate aplica scutirea de taxa, denumita in continuare regim special de scutire, pentru operatiunile prevazute la art. 268 alin. (1), cu exceptia livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi, scutite conform art. 294 alin. (2) lit. b).

 

Cititi continuarea AICI. >>>

 

Microintreprindere - cheltuieli de protocol

Pentru a justifica efectuarea unor cheltuieli de protocol cu partenerii de afaceri, este recomandat sa se tina cont de documentele justificative in acest caz. Va prezentam in continuare si un model de monografie contabila potrivit.

- inregistrarea facturilor primite se efectueaza pe seama cheltuielilor de protocol

6231 = 401

- plata  acestora
401 = 5121/5311

Cheltuielile de protocol sunt cheltuielile ocazionate de acordarea de cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii. Exemple de cheltuieli care se incadreaza la cheltuileli de protocol:

- cheltuieli cu alimente;
- acordarea unor cadouri;
- tratatii si mese acordate partenerilor de afaceri.

Pentru organizarea de mese oferite partenerilor de afaceri se exercita integral dreptul de ducere a TVA-ului, fara ca suma TVA sa fie limitata la deducere in situatia depasirii plafonului in care aceste cheltuieli sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.Deductibilitatea intereseaza mai putin insa in cazul unei microintreprinderi.

Pentru a justifica efectuarea unor cheltuieli de protocol cu partenerii de afaceri, este recomandabil ca responsabilul cu organizarea acestei actiuni sa intocmeasca un referat prin care motiveaza necesitatea acestei actiuni.

 

Cititi continuarea AICI. >>>

 

Determinarea plafonului de incadrare la microintreprindere

Conform art. 47 lit. c din Codul fiscal si pct. 1 alin. 1 din Normele metodologice de aplicare plafonul de 1.000.000 euro pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor se determina pe baza acelorasi elemente de venituri care constituie baza impozabila prevazuta la art. 53 din Codul fiscal.

De asemenea, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 1.000.000 euro, aceasta datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita, limita verificandu-se pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal si a cursului de schimb valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent, dupa cum reiese din prevederile art. 52 alin. 1-2 din Codul fiscal.

 

Cititi continuarea AICI >>>

de Contabilul.ro

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
raportare contabilamonografia contabilamicrointreprindere

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 24 August 2020


Votati articolul "Microintreprindere 2020: Ghid complet":
Rating:

Nota: 3.95 din 5 din 46 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Un contabil sef trebuie sa duca documentele institutiei in oras ?

Intrebare: In numele institutiei, toti salariatii fac Adrese, Raportari, Cereri, etc.,
fie catre Trezorerie, fie instantelor de judecata,
fie catre Consiliul Judetean careia institutia noastra ii este subordonata, etc.
Sunt documente contabile privind platile, salariazarea, etc.

Un contabil sef este obligat sa duca documentele institutiei in oras ?

Toate aceste acte trebuie duse in oras
de cineva.
Nu toti salariatii trebuie sa-si duca documentele intocmite
la destinatari !

1. - Toate aceste acte
cine are obligatia sa le ia
si sa le transmita destinatarilor ?

2. - directorul institutiei trebuie sa dea o Decizie interna
prin care sa desemneze un salariat
care sa se ocupe cu curieratul /transmiterea documentelor institutiei in exterior ?
Sau soferul institutiei are aceasta obligatie ?
( in Fisa postului - soferului nu scrie nimic despre o asemenea obligatie ! )

3. - Persoana care ar trebui sa fie delegata
cu acest lucru,
cum va primi actele ?
Cu Proces-verbal de predare-primire ?

4. - Secretara institutiei sau
salariatul care le intocmeste
trebuie sa le i dea cu Proces-verbal de predare-primire ?

5. - cum se face descarcarea
salariatului care le intocmeste ?
Le inregistreaza doar la Secretariatul institutiei,
dupa care nu il mai priveste ?
( de exemplu: urmarirea unui Contract cine trebuie sa o faca ?
de intrare si iesire a actului ? )

6. - salariatul care le intocmeste
cum face dovada ca documentul respectiv
depus la Secretariatul institutiei
a fost transmis mai departe, destinatarului ?

7. - Cine este persoana care raspunde pentru
netransmiterea documentului catre destinatari
si pentru neintoarcerea la institutie
a documentelor semnate de destinatari ?


Raspuns: Sa inteleg ca varianta cea mai buna este trimiterea prin Posta, recomandat cu confirmare de primire...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 24 August 2020 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 7 - 4 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2020 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARILE din Contabilitate in 2020 - 9 Proceduri Contabile actualizate la zi"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X