email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari fiscale in IT - studiu de caz de interes pentru contabili

Modificari fiscale in IT - studiu de caz de interes pentru contabili
modificari fiscale ITimpozitare salarii itimpozit micro societati ITore suplimentare IT

Sunt foarte multe modificari ce vizeaza domeniul IT, atat pe partea de venituri din salarii, cat si impozitarea firmelor din acest domeniu. In randurile ce urmeaza, prin intermediul unui studiu de caz, sintetizam cat mai succint toate modificarile fiscale.

Modificari fiscale in IT: 3 intrebari despre impozitare salarii, impozit micro aplicat societatilor din IT, ore suplimentare in pontaj

Pornim de la urmatorul studiu de caz: "O firma de IT cu codul CAEN 6201 infiintata in 2022 cu un salariat pe post de programator factureaza "servicii software". In unele zile lucreaza 10 ore, alteori 7, dar nu depaseste numarul de ore lucratoare din luna. Firma este platitoare de impozit micro si pana acum nu i-am retinut impozit pe salariu.

1. Din anul 2024 trebuie sa-i retin si impozit pe salariu?

2. O sa treaca la impozit pe venit 3% din 2024? Daca da, as putea sa-i schimb codul CAEN in 6202 ca sa ramana cu 1% impozit pe venit? Trebuie in acest caz sa trec pe factura "planificare software si proiectare"?

3. Desi nu depaseste numarul de ore lucratoare pe luna, ii pot da salariul minim de 3.300 sau trebuie sa-i calculez pe orele suplimentare din unele zile alt tarif? Daca depaseste numarul de ore lucratoare din luna pot sa i le compensez cu zile libere in alta luna si sa-i dau tot minimul pe economie (cel angajat e si administrator si nu vrea sa plateasca mai mult la bugetul de stat).

I. Referitor la impozitarea salariilor din IT


Ce este important de avut in vedere:

- Noul mecanism de impozitare a veniturilor salariale din IT se aplica incepand cu 01.11.2023. Asadar, ca sa va raspund exact la intrebarea dumneavoastra, va trebui sa avem in vedere aceste modificari fiscale incepand cu veniturile salariale aferente lunii noiembrie 2023 si nu de la 01.01.2024.

- Scutirea de 10% impozit se va aplica in continuare, insa doar in urmatoarele conditii:



--> Se va aplica doar celor cu venituri brute de pana la 10.000 lei/luna. Orice depaseste aceasta suma e impozitat. Spre exemplu, daca avem un salariu brut de 12.000 lei, va trebui sa retin impozit de venit de 10% pentru 2.000 lei (12.000 lei venit brut 10.000 lei plafon neimpozabil);

--> Se va aplica pentru un singur contract de munca, indiferent catre contracte are angajatul si la cati angajatori. Se va avea in vedere unde si-a declarat angajatul functia de baza.

De asemenea, conform legislatiei actuale, scutirea de 10% impozit se va mai aplica pana la final de 2028 (vom vedea in viitor daca se va prelungi aceasta facilitate).

Cota de 25% CAS a fost diminuata cu procentul care este redirectionat la Pilonul II in mod normal (3,75% la ora actuala). Pe scurt, angajatii din IT nu vor mai plati aceasta contributie la pensii private si vor fi taxati cu un CAS mai mic decat cel actual (25% - 3.75% = 21.25%).
Incepand cu 01.01.2024
, acest procent va fi de 4,75%, prin urmare pentru veniturile salariale din domeniul IT se va aplica un CAS de 25% - 4,75% = 20.25%. Daca, in schimb, angajatii vor dori sa contribuie in continuare la Pilonul II, au posibilitatea sa opteze pentru acest lucru, in scris, solicitand catre angajator retinerea integrala a CAS de 25%.

Baza legala: Legea nr. 296/2023 publicata in MO in data de 27.10.2023.

II. Referitor la impozitul micro aplicabil societatilor din domeniul IT


Incepand cu anul 2024, cotele de impozitare pentru veniturile microintreprinderilor vor fi:

- 1%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri care nu depasesc 60.000 de euro inclusiv si care nu desfasoara activitatile prevazute mai jos;
- 3%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri peste 60.000 si/sau care desfasoara activitati, principale sau secundare, corespunzatoare urmatoarelor coduri CAEN, indiferent daca veniturile sunt mai mici sau mai mari decat plafonul de 60.000 de euro:

5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator;
5829 - Activitati de editare a altor produse software;
6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client);
6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei;
5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare;
5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata;
5530 Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere;
5590 - Alte servicii de cazare;
5610 Restaurante;
5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente;
5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a.;
5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor;
6910 Activitati juridice (numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii);
8621 Activitati de asistenta medicala generala;
8622 - Activitati de asistenta medicala specializata;
8623 - Activitati de asistenta stomatologica;
8690 Alte activitati referitoare la sanatatea umana.

Asa cum ati observat foarte corect, CAEN-ul 6201 se afla in lista mentionata mai sus, ceea ce inseamna ca societatile care au acest CAEN autorizat (indiferent ca este principal sau secundar) vor aplica cota de 3% la stabilirea impozitului micro.

De asemenea, ca sa va raspund concret la intrebarea dumneavoastra, schimbarea codului CAEN din 6201 in 6202 va conduce intr-adevar la schimbarea cotei de impozitare (de la 3% la 1%). Insa ce mi-as dori sa va punctez, pentru a ma asigura ca luati decizia corecta, ar fi urmatoarele:

- In eventualitatea unui control fiscal, este important sa putem justifica schimbarea codului CAEN. Majoritatea firmelor din domeniul IT vor fi tentate sa apeleze la acest artificiu fiscal si nu m-ar mira daca inspectorii ANAF vor avea in vedere sa verifice firmele care activau pana in 2024 cu CAEN 6201 si pe care ulterior l-au schimbat;

- Documentul justificativ de baza va fi contractul incheiat intre societatea noastra si clientul sau. Simpla mentiune pe factura planificare software, in loc de realizare software nu va fi suficienta, deoarece facturarea ar trebui sa se faca conform contract incheiat. Pe scurt, daca societatea din speta noastra isi va schimba codul CAEN, trebuie sa se asigure ca si serviciile pe care le va presta vor fi intocmai codului CAEN schimbat. Aici este important de clarificat cu persoana care presteaza aceste servicii daca intra-adevar ele pot fi considerate realizare soft sau pot fi incadrate ca si planificare/proiectare. Daca serviciile prestate nu vizeaza realizarea unui soft (scrierea codului, adaptarea softwareului, etc.) pentru care se impune autorizarea CAEN-ului 6201, atunci va confirm ca societatea poate sa-si schimbe codul CAEN in asa fel incat sa reflecte serviciile prestate si sa aplice cota de impozitare de 1%.

Atentie! Cota de 1% se va aplica doar pentru veniturile realizate pana in plafonul de 60.000 EUR. Odata depasit acest plafon, societatea va trebui sa aplice cota de 3%.


III. Referitor la orele suplimentare mentionate in pontaj
 

Asa cum ati mentionat si dumneavoastra, salariul de baza minim brut este de 3.300 lei conform reglementarilor actuale (vom vedea in viitor daca se va mai majora pe parcursul anului 2024, asa cum se mai gandesc guvernantii nostri).

Pe scurt, munca suplimentara poate fi compensata de catre angajatori, fie cu orele libere platite, fie prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia.

Daca salariatul presteaza activitate mai mult de 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana ceea ce depaseste acest timp reprezinta munca suplimentara fiind aplicabile urmatoarele reglementari din Codul muncii:

Art. 120. (1) Munca prestata in afara duratei normale a timpului de munca saptamanal, prevazuta la art. 112, este considerata munca suplimentara.

Art. 112. (1) Pentru salariatii angajati cu norma intreaga durata normala a timpului de munca este de 8 ore pe zi si de 40 de ore pe saptamana.
Munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 90 de zile calendaristice dupa efectuarea acesteia.
(2) In aceste conditii salariatul beneficiaza de salariul corespunzator pentru orele prestate peste programul normal de lucru.

Art. 123. (1) In cazul in care compensarea prin ore libere platite nu este posibila in termenul prevazut de art. 122 alin. (1) in luna urmatoare, munca suplimentara va fi platita salariatului prin adaugarea unui spor la salariu corespunzator duratei acesteia.
(2) Sporul pentru munca suplimentara, acordat in conditiile prevazute la alin. (1), se stabileste prin negociere, in cadrul contractului colectiv de munca sau, dupa caz, al contractului individual de munca, si nu poate fi mai mic de 75% din salariul de baza.

Prin urmare:

Daca munca suplimentara se compenseaza cu ore libere platite, orele suplimentare nu se platesc in luna in care sunt efectuate. Ulterior, in termen de 90 de zile se acorda salariatilor ore libere platite in compensare.

Daca munca suplimentara se compenseaza cu spor, orele suplimentare vor fi platite cu salariul corespunzator + sporul negociat de cel putin 75%.

Munca suplimentara se compenseaza cu prioritate cu ore libere platite asa cum se prevede in dispozitiile legale mai sus citate si doar daca compensarea cu ore libere platite nu este posibila, se acorda sporul de cel putin 75%.

Se considera ca este in avantajul salariatului ca munca suplimentara sa se compenseze cu timp liber corespunzator deoarece refacerea organismului primeaza si doar in situatia imposibilitatii acordarii liberelor sa se acorde spor.

Asadar, in cazul spetei noastre, chiar daca angajatul lucreaza intr-o zi 10 ore si implicit acumuleaza ore suplimentare, el reuseste sa le compenseze cu ore libere in termen de 90 zile calendaristice dupa efectuarea acestora. Avand in vedere ca aceste ore suplimentare sunt compensate cu timp liber, nu este necesara plata unui spor de minim 75%.
 

Raspuns oferit in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
modificari fiscale ITimpozitare salarii itimpozit micro societati ITore suplimentare IT


Data aparitiei: 17 Noiembrie 2023
Ultima actualizare: 20 Noiembrie 2023

Votati articolul "Modificari fiscale in IT - studiu de caz de interes pentru contabili":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X