Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

ONG care primeste sume din redirectionari de impozit: atentie la obligatia de a depune Declaratia privind situatia de trezorerie!

Data actualizarii: 09 Aprilie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ONG care primeste sume din redirectionari de impozit: atentie la obligatia de a depune Declaratia privind situatia de trezorerie!
declaratia privind situatia de trezoreriedeclaratii ongsponsorizare ongONG fara activitate economica

Un ONG fara activitate economica are ca scop sprijinirea persoanelor cu deficiente de auz in vederea recuperarii, reabilitarii si integrarii in societate. Anual primeste sume din redirectionari de impozit de la persoane fizice. Sumele primite se utilizeaza, conform statulutui de organizare si functionare, pentru: achizitionare aparate auditive, consumabile pentru acestea, decontarea serviciilor medicale pentru un copil cu dezabilitati. Facturile sunt emise pe ONG iar platile catre furnizori sunt efectuate direct din contul bancar al ONG-ului. Vom vedea care este monografia contabila in acest caz, daca este necesar un contract de donatie si ce declaratii trebuie depuse pe langa bilant si D101.

ONG fara activitate economica: atentie la Declaratia privind situatia de Trezorerie!

1. In legatura cu monografia contabila

ONG-ul din Romania fara activitate economica care primeste sume din redirectionari de impozit de la persoane fizice si le utilizeaza conform statutului sau pentru achizitionarea de aparate auditive, consumabile, decontarea serviciilor medicale etc., va inregistra veniturile din aceste rediresctionari, astfel:

5121 Conturi la banci in lei = 7331 Venituri din donatii

Acest cont evidentiaza intrarea efectiva a banilor in contul ONG-ului, reflectand veniturile din donatii (sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit)
Pentru detalii specifice si conturi pentru alte activitati ale ONG, recomand sa consultati Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial din 24.11.2017 (Parte integranta din Ordinul 3103/2017).

2. In legatura cu contractul de donatie

Pentru incasarea sumelor din redirectionari, nu este necesar un contract de donatie. Conform Ordinului ministerului finantelor publice nr. 15/2021 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit si a unitatilor de cult, pentru sumele redirectionate prin formularul 230 nu este necesar un contract de donatie. Aceasta pentru ca sumele sunt directionate direct de catre ANAF entitatilor nonprofit beneficiare, in baza alegerilor exprimate de contribuabili prin formularul mentionat, fara ca acestia sa fie obligati sa cunoasca identitatea donatorilor sau sa incheie contracte de donatie cu acestia.
Prin urmare, in cazul sumelor primite de ONG-ul mentionat, din redirectionari de impozit pe venit prin formularul 230, nu este necesara incheierea unui contract de donatie, acestea fiind considerate venituri din donatii in baza legii, gestionate conform procedurilor stabilite de ANAF.

3. In legatura cu alte declaratii:

In baza Ordinului nr. 470/2024, ONG-urile din Romania care au primit sume de bani din redirectionari de impozit sau alte forme similare de finantare, trebuie sa depuna Declaratia privind situatia de trezorerie, alaturi de situatiile financiare anuale. Aceasta declaratie este obligatorie pentru a evidentia modul in care au fost primite si utilizate sumele respective, conform cerintelor legale.
Pentru ONG-ul mentionat, procesul de raportare si depunere a declaratiilor necesare, avand in vedere finantarile primite prin redirectionarea impozitului pe venit, include urmatorii pasi:

- ONG, fiind persoana juridica fara scop patrimonial, care a primit sume redirectionate, trebuie sa intocmeasca Declaratia privind situatia de trezorerie (in formatul prevazut de Ordinul 470/224).
- Declaratia se intocmeste si se semneaza de catre persoanele abilitate sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale sau, se poate semna si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.
- Pentru anul 2023, formatul declaratiei este cel prevazut in anexa nr. 1 din Ordinul 470/2024
- Daca ONG, in cursul anului 2023, a primit sume redirectionate in valoare cumulata de maximum 100.000 lei, poate folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2 la ordin (forma simplificata).
- Declaratia privind situatia de trezorerie se va depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
- In cazul in care ONG a depus deja situatile financiare pentru 2023, va depune separate declaratia, in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii.

ONG fara activitate economica - Temei legal

Legea contabilitatii nr. 82/1991

Art. 34.

(3 1) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in exercitiul financiar de raportare, au primit sume reprezentand subventii, sponsorizari, sume redirectionate, conform legii, din impozitul pe profit, impozitul pe venitul microintreprinderilor, respectiv din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice, precum si alte forme similare de finantare, indiferent de valoarea cumulata a acestora, intocmesc o declaratie care insoteste situatiile financiare anuale si evidentiaza sumele astfel primite, respectiv utilizate.

Ministerul Finantelor - Ordinul nr. 470/2024 cu privire la raportarea informatiilor referitoare la finantarile primite de persoanele juridice fara scop patrimonial (In vigoare de la 20 martie 2024)

Art. 1. -Persoanele juridice fara scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (3 1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare legea contabilitatii, intocmesc Declaratia privind situatia de trezorerie, in formatul prevazut de prezentul ordin.

Art. 2. -
(1) Declaratia privind situatia de trezorerie se intocmeste si se semneaza de catre persoanele abilitate, potrivit legii, sa intocmeasca si sa semneze situatiile financiare anuale.
(2) Declaratia privind situatia de trezorerie se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii persoanelor juridice fara scop patrimonial.

Art. 3. -
(1) Pentru exercitiul financiar al anului 2023, formatul declaratiei prevazute la art. 1 este cel prevazut in anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.
(2) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, in cursul exercitiului financiar al anului 2023, au primit sume de natura celor prevazute la art. 34 alin. (3 1) din legea contabilitatii in valoare cumulata de maximum 100.000 lei pot folosi pentru intocmirea Declaratiei privind situatia de trezorerie formatul prevazut in anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.
(3) Incepand cu exercitiul financiar al anului 2024, Declaratia privind situatia de trezorerie se depune in formatul elaborat in acest sens.

Art. 4. -
(1) Declaratia privind situatia de trezorerie se depune odata cu situatiile financiare anuale, folosind programul de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor.
(2) In vederea depunerii declaratiei, persoanele juridice fara scop patrimonial folosesc programul de asistenta pus la dispozitie gratuit de catre Ministerul Finantelor pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se genereaza un fisier de tip PDF, avand atasat un fisier xml, precum si un fisier cu extensia zip. Fisierul cu extensia zip va contine prima pagina din situatiile financiare anuale listata cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, semnata, potrivit legii, precum si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de persoanele juridice fara scop patrimonial, toate acestea fiind scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Fisierele zip atasate situatiilor financiare anuale nu vor contine parola.

Art. 5. -
(1) Persoanele juridice fara scop patrimonial care, la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, au depus, conform legii, situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2023 si au primit in cursul acelui exercitiu sume de natura celor prevazute de art. 34 alin. (3 1) din legea contabilitatii depun declaratia mentionata la art. 1 in termen de 60 de zile de la incheierea termenului de depunere a situatiilor financiare anuale, prevazut de legea contabilitatii.
(2) Formatul electronic al declaratiei prevazute la alin. (1) se obtine prin folosirea programului de asistenta elaborat de Ministerul Finantelor, care este pus la dispozitia persoanelor juridice fara scop patrimonial, gratuit, de unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor sau poate fi descarcat de pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, de la adresa www.anaf.ro.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala - ANAF - Ordinul nr. 15/2021 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, precum si a modelului si continutului unor formulare
INSTRUCTIUNI - privind completarea formularului 230 "Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat"

I. Depunerea formularului
1.1.1. Formularul se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care realizeaza urmatoarele venituri din Romania:
- venituri din salarii si asimilate salariilor;
- venituri din pensii;
- venituri din activitati independente/activitati agricole, impuse pe baza de norma de venit;
- venituri din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva, pentru care impozitul se retine la sursa;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuala, altele decat cele pentru care venitul net se determina in sistem real;
- venituri din cedarea folosintei bunurilor, pentru care venitul net se determina pe baza cotelor forfetare de cheltuieli sau pe baza normelor de venit. Contribuabilii completeaza formularul in urmatoarele situatii:
a) au efectuat in anul de raportare cheltuieli pentru acordarea de burse private, conform legii, si solicita restituirea acestora;
b) dispun asupra destinatiei sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii sau unitatilor de cult.

Ministerul Finantelor Publice MFP - Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial din 24.11.2017 (Parte integranta din Ordinul 3103/2017) - pentru monografia contabila

Raspuns oferit in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com









Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X