Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general"
Va reamintim ca la data de 30 septembrie 2025, a intrat in vigoare Ordinul ANAF nr. 2.229/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 895. Prin acest ordin se stabileste o noua procedura de notificare a organelor fiscale atunci cand facturile emise pentru vanzari de bunuri sau servicii platite pe loc nu sunt transmise la timp prin sistemul RO e-Factura, conform termenului legal.
Conform procedurii aprobate, beneficiarii au dreptul si obligatia de a sesiza Fiscul atunci cand nu primesc facturile prin sistemul national RO e-Factura pentru tranzactii in care plata a fost efectuata simultan cu livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor.
OpANAF nr. 2229/2025 este aplicabil doar cumparatorilor care au efectuat plata bunurilor sau serviciilor, in concluzie se refera strict la situatiile de plata concomitenta cu livrarea/prestarea.
Asadar, notificarea se face prin Formularul F800, exclusiv de catre beneficiarii care au platit bunurile sau serviciile. Daca exista doar o plata anticipata (avans), fara livrare sau prestare efectiva, aceasta nu intra in sfera OPANAF nr. 2229/2025.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Beneficiarul care nu receptioneaza factura in termen de 5 zile de la emiterea acesteia are dreptul, incepand cu ziua urmatoare, sa depuna Formularul F800. Asadar, notificarea poate fi trimisa incepand cu a 6-a zi de la emiterea facturii, daca aceasta nu a fost receptionata in sistemul RO e-Factura.
Depunerea formularului 800 are caracter optional, insa reprezinta o masura recomandata din perspectiva fiscala si de conformitate. Prin aceasta notificare, beneficiarul informeaza autoritatea fiscala cu privire la neconformarea furnizorului si isi protejeaza pozitia fiscala, demonstrand diligenta in relatiile comerciale. In urma notificarii, emitentul facturii primeste un mesaj in Spatiul Privat Virtual (SPV) si este obligat sa transmita factura electronic in termen de o zi de la primirea mesajului. In acelasi timp, este inscris intr-un registru special, supus analizei de risc fiscal.
Potrivit procedurii actuale, pentru fiecare factura neprimita separat se depune un Formular F800 distinct.
Formularul notifica punctual un caz de neincarcare; nu a fost prevazut un mecanism unic cumulativ lunar.
Procedura nu reglementeaza expres ce se intampla daca furnizorii nu se conformeaza nici dupa notificare. Este de asteptat fie aplicarea sanctiunilor deja existente, fie introducerea unor reglementari noi in acest sens.
Legislatia in vigoare (OUG 120/2021 si Ordinul 2229/2025) nu stabileste sanctiuni directe pentru nedepunerea Formularului F800.
Totusi, lipsa notificarii poate genera consecinte indirecte:
Notificarea 800 trebuie depusa numai de beneficiarii care NU primesc factura prin sistemul RO e-Factura, in termenul de 5 zile prevazut la art. 10 alin. (7) din OUG 120/2021, pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii pentru care plata s-a efectuat la momentul livrarii/prestarii.
Cu alte cuvinte, Ordinul se refera strict la situatiile de plata concomitenta cu livrarea/prestarea.
Daca plata a fost efectuata in avans, inainte de momentul livrarii bunului sau prestarii serviciului, nu se intra in ipoteza Ordinului 2.229/2025.
Notificarea 800 NU se depune de catre beneficiar in acest caz, pentru ca nu vorbim despre „plata la momentul livrarii/prestarii”, ci despre o plata anticipata, reglementata separat de Codul fiscal.
Asadar, NU exista obligatia transmiterii Notificarii 800 pentru platile efectuate in avans fata de livrare.
Informatii oferite in luna octombrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
NOU: Ghidul practic al contabilitatii in 2025. Legislatie explicata - Exemple detaliate
Articole similare
Atentie la Formularul 800: NU se transmite pentru platile efectuate in avans!Specialistul clarifica: Factura proforma NU se inregistreaza in contabilitateAvansuri platite unui furnizor in insolventa: analiza fiscala si contabilaCash flow-ul sau fluxul de numerar. Ce este si de ce aveti nevoie pentru o buna estimare a cash flow-uluiOUG 168/2022 – salariul minim diferentiat, masura privind educatia timpurie, suspendarea unor declaratii si alte modificari fiscaleUltimele articole
25 de intrebari si raspunsuri ANAF despre e-Factura. Situatii intalnite in practicaInstitutie publica. Informatii cheie despre intocmirea unei facturi de avansNOU in Monitor: normele metodologice ale Programului IMM Factor69 de intrebari si raspunsuri privind granturile: cheltuieli eligibile, coduri CAEN, erori si alte neclaritatiProgramul IMM Factor a fost oficializat. Se pot acorda garantii si granturi pana la 31 decembrie 2020