Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Procesul de lichidare si radiere a societatii este un demers legal care implica respectarea unor pasi procedurali si intocmirea unor documente obligatorii. In acest articol vom detalia etapele esentiale ale acestei proceduri, precum si documentele ce trebuie pregatite in vederea lichidarii si radierii unei societati comerciale fara datorii si stocuri.
Prima etapa a operatiunilor de lichidare consta in depunerea la ONRC a unei cereri de dizolvare simultana cu lichidarea model pretiparit de la registru (cod: 11-10-150), in care, la punctul 4.6, se bifeaza atat dizolvare, cat si lichidare, cerere insotita de o serie de documente juridice, intre care hotararea AGA /hotararea asociatului unic de aprobare a dizolvarii cu lichidare simultana, imputernicire pentru persoana care depune actele, dovada platii taxelor la ONRC si de publicare a hotararii AGA in Monitorul Oficial Partea a IV-a. In baza cererii, ONRC elibereaza societatii certificatul de mentiuni privind dizolvarea cu lichidare.
Prin acest demers, societatea a intrat intr-un proces juridic de dizolvare, care va avea efect radierea societatii.
Conform prevederilor art. 27 alin. (9) din Legea 82/1991, exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
Dupa prima etapa, societatea trebuie sa intocmeasca situatii financiare in vederea lichidarii, conform art. 28 alin. (1 1) si 36 alin. (4) din Legea 82/1991 a contabilitatii - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Acest bilant se depune doar la organul fiscal, in termen de 30 de zile de la hotararea AGA de aprobare a bilantului de lichidare.
In a doua etapa, se intocmeste bilantul de lichidare, care va avea soldurile pe zero.
In al doilea bilant, se bifeaza casuta "SITUATII FINANCIARE INTOCMITE DUPA TERMINAREA LICHIDARII CONF. ART.263 SI 268 DIN LEGEA 31/ 1990", acest bilant se depune atat la ANAF cat si ONRC in termen de maxim 15 zile de la data depunerii la ANAF a bilantului de radiere.
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examen Consultant Fiscal 2025
Lista documentelor necesare pentru inregistrarea mentiunilor privind radierea urmare dizolvarii si lichidarii simultane a SNC, SCS, SRL si GIE (art. 235 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare) poate fi consultata aici.
Documentele necesare la ONRC sunt in principiu:
Toate operatiunile contabile de lichidare (plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc) si de partaj vor fi cuprinse in Raportul de lichidare. Daca la momentul lichidarii societatea inregistreaza profit il va declara si plati catre stat in mod obisnuit.
Nedesfasurandu-se activitate, nu vor exista active si nici creante de incasat ori datorii de platit, astfel ca, in realitate, lichidarea va implica in final doar restituirea de capital social.
Pentru clarificare se poate urmari exemplul nr. 19 din Normele metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, aprobate prin OMFP 897/2015, exemplu care are in vedere o operatiune de lichidare a unei societati, in situatia in care disponibilitatile banesti rezultate in urma lichidarii asigura achitarea datoriilor.
Se intocmeste Bilantul de lichidare utilizand formularul S1039, care impreuna cu recipisa de depunere la ANAF, se va include in documentatia ce se va depune la ONRC in etapa radierii. Tot in acest moment veti depune si declaratia 700 mentionand inceperea operatiunii de lichidare.
In timpul lichidarii se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal.
Dupa radierea societatii depuneti 010/700 la ANAF completand data radierii pentru a va asigura ca incetati sa mai fiti subiect de drept fiscal.
Raspuns oferit in luna august 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Manualul de Politici Contabile a€“ Complet actualizat!
Acum ai la indemana un instrument esential care iti aduce:
42 de modele de politici contabile gata de folosit
100% editabile si usor de personalizat
Perfect aliniate cerintelor legislative in vigoare
Te scapa definitiv de erori si omisiuni costisitoare
✅ Acces instantaneu – un singur click si ai totul pregatit, oricand si de oriunde!
Articole similare
Procedura de lichidare si radiere a societatii: Documente de intocmitDizolvarea voluntara si lichidarea unei societati: Etape de parcurs si ce documente se intocmescCum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAFLICHIDARE SOCIETATE comerciala: formulare si monografie contabilaCe obligatii au asociatii care obtin venituri din lichidarea societatii?Ultimele articole
Radiere SRL fara activitate: obligatii si proceduri legaleBilantul de lichidare al unei societati comerciale trebuie intocmit de un lichidator autorizat?LICHIDARE SOCIETATE. Ce se intampla cu soldul contului 1068LICHIDARE SOCIETATE cu autoturism: Model de monografie contabilaProcedura de lichidare voluntara a unei societati. Cum se face plata dividendelor?Articole similare
Procedura de lichidare si radiere a societatii: Documente de intocmitCum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAFBilantul de lichidare al unei societati comerciale trebuie intocmit de un lichidator autorizat?BILANT DE LICHIDARE. Cum se procedeaza in cazul unei societati fara activitate?Lichidarea voluntara urmeaza proceduri stricte. Platiti datoriile exacte catre buget, fara majorari!Ultimele articole
Situatii financiare intocmite cu ocazia lichidarii unei societati comerciale. Cum procedam?Lichidare voluntara si BILANT DE LICHIDARE in 2017. Un studiu de caz si doua rezolvari propuse de expertul contabilBILANT DE LICHIDARE. Care e termenul de depunere si pentru ce perioada se depune bilantul de lichidare pe zero?Dizolvare cu lichidare. O situatie pe catre trebuie sa stiti sa o solutionatiBilant de inchidere pentru ONG. Ce formular de BILANT DE LICHIDARE veti folosi?