In practica pot aparea situatii in care este necesara corectarea unei facturi electronice emise anterior. In situatia in care sediul beneficiarului se modifica dupa emiterea facturii si se solicita emiterea ei cu noul sediu, veti afla ce aspecte trebuie sa aveti in vedere pentru corectia acesteia.
Corectare factura electronica: studiu de caz
Intrebare: "Dupa emiterea unei facturii in luna martie si validarea ei in SPV am fost instiintati ca sediul beneficiarului s-a modificat drept pentru care se solicita modificarea facturii cu noul sediu, pentru a putea fi inregistrata in contabilitate.
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Cum trebuie procedat pentru corectia facturii si transmiterea in SPV (tinand cont si de faptul ca s-a solicitat in luna aprilie)?"
Raspuns: In conformitate cu prevederile din Ordinul Nr. 1365/2021 din 5 noiembrie 2021 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura:
ART. 6 Corectia facturii electronice
(1) In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2B asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin transmiterea unui mesaj, respectand structura publicata in documentatia tehnica prevazuta la art. 4 alin. (2).
(2) In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2G asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza inclusiv prin sectiunea Factura electronica disponibila in Spatiul privat virtual din cadrul portalului ANAF sau prin sistemul national de raportare Forexebug emitentul facturii electronice, prin transmiterea unui mesaj respectand structura publicata in documentatia tehnica prevazuta la art. 5 alin. (3).
(3) Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul RO e-Factura.
(4) Corectia facturii electronice comunicate destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem RO e-Factura.
Art 330 din Codul fiscal prevede, in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, urmatoarele
(1) Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel: (...)
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
b) In cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
Normele metodologice prevad urmatoarele:
(3) Organele de inspectie fiscala vor permite deducerea taxei pe valoarea adaugata in cazul in care documentele controlate aferente achizitiilor nu contin toate informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal sau/si acestea sunt incorecte, daca pe perioada desfasurarii inspectiei fiscale la beneficiar documentele respective vor fi corectate de furnizor/prestator in conformitate cu art. 330 din Codul fiscal.
Furnizorul/Prestatorul are dreptul sa aplice prevederile art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal pentru a corecta anumite informatii din factura care sunt obligatorii potrivit art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, care au fost omise sau inscrise eronat, dar care nu sunt de natura sa modifice baza de impozitare si/sau taxa aferenta operatiunilor ori nu modifica regimul fiscal al operatiunii facturate initial, chiar daca a fost supus unei inspectii fiscale.
Aceasta factura se ataseaza facturii initiale, fara sa genereze inregistrari in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, nici la furnizor/prestator, nici la beneficiar.
Cum corectam factura emisa: doua posibilitati pe care trebuie sa le stiti
Prin urmare, conform prevederilor din Codul fiscal si din Ordinul Nr. 1365/2021 sunt doua posibilitati pe care trebuie sa le aveti in vedere pentru a corecta factura emisa:
A. Emiterea unei singure facturi:
- Potrivit articolului 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, puteti emite o noua factura care sa cuprinda informatiile din factura initiala, insa cu modificarile necesare pentru a reflecta noul sediu al beneficiarului. Factura corectata trebuie sa includa numarul si data facturii initiale, valorile cu semnul minus, valorile cu semnul plus sau o mentiune corespunzatoare pentru a indica modificarile. In plus, trebuie sa furnizati informatiile si valorile corecte, inclusiv noul sediu al beneficiarului.
- Transmiterea facturii corectate in SPV: Dupa ce ati emis factura corectata, trebuie sa o transmiteti in SPV (Spatiul Privat Virtual) in conformitate cu prevederile legale.
- Atasarea facturii corectate la cea initiala: Factura corectata trebuie atasata la factura initiala, conform normelor metodologice. Acest lucru se face fara a genera inregistrari suplimentare in decontul de taxa al perioadei fiscale in care se opereaza corectia, atat pentru furnizor/prestator, cat si pentru beneficiar.
B. Emiterea a doua facturi:
Conform articolului 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal, aveti optiunea de a emite doua facturi in loc de una singura corectata, in cazul unei corectii a informatiilor inscrise in factura initiala. Iata cum puteti proceda:
- Emiterea facturii de stornare: Emiteti o factura de stornare care sa cuprinda informatiile si valorile din prima factura.
- Emiterea celei de-a doua facturi cu valorile corectate sau negative: Emiteti o a doua factura, care sa cuprinda informatiile din factura initiala, cu valorile si informatiile corectate.
- Transmiterea ambelor facturi in SPV: Ambele facturi, atat cea corectata cat si cea negativa, trebuie transmise in SPV conform prevederilor legale pentru a asigura coerenta informatiilor, dar acesta se va putea face in luna aprilie.
Prin urmare, aveti la dispozitie doua posibilitati prin care se corectati factura emisa cu informatii eronate in ceea ce priveste sediul clientului (beneficiarului/ destinatarului facturii). Desigur, alegerea uneia dintre aceste optiuni depinde de procedurile adoptate de dvs. precum si de modul de lucru cu clientul sau de prevederile contractului incheiat cu acesta.
Raspuns oferit in luna aprilie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com