email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Control ONPCSB la o societate de expertiza contabila: ce trebuie sa cuprinda dosarul clientului

Control ONPCSB la o societate de expertiza contabila: ce trebuie sa cuprinda dosarul clientului
control spalarea banilorcontrol ONPCSBdosarul clientului

Expertii contabili sunt entitati raportoare, conform art. 5 alin. 1 lit. e) din Legea 129/2019. In pregatirea pentru controlul Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), este important sa aveti un dosar bine structurat pentru fiecare client, care trebuie sa contina toate informatiile si documentele necesare conform legislatiei in vigoare, mai precis:

- Legea nr. 129/2019;
- Regulamentul nr. 2/2019 privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului
- Ordinul ONPCSB nr. 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, pentru entitatile raportoare supravegheate si controlate de Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor
- Normele sectoriale privind aplicarea Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, in domeniul serviciilor oferite de profesionistii contabili, membri ai Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, din 12.01.2023, aprobat(a) prin Hotarare 701/2023

Lucrarea "Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice" explica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile noi care decurg din Legea nr. 129/2019, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB).

Control ONPCSB la o societate de expertiza contabila: ce trebuie sa cuprinda dosarul clientului

Intrebare: "Suntem o societate de expertiza contabila si am fost anuntati ca vom avea control de la Oficiul de spalare al banilor. Va rog sa ne ajutati cu continutul dosarului pe care ar trebui sa-l pregatim. Intelegem din experienta altor colegi ca ar trebui sa avem un dosar pentru fiecare client privind ONSPB."

A. CONTINUTUL DOSARULUI CLIENTULUI PENTRU ONPCSB

1. Informatii de identificare a clientului:
- Pentru persoane fizice: copie dupa actul de identitate (carte de identitate, pasaport).
- Pentru persoane juridice: documente constitutive, certificat de inregistrare la Registrul Comertului, datele reprezentantului legal.

2. Informatii privind beneficiarul real:
-Identificarea si verificarea identitatii beneficiarului real.
-Documente justificative care sa ateste structura de proprietate si control a persoanei juridice (de exemplu, organigrame, declaratii pe proprie raspundere etc.).

3. Informatii despre scopul si natura relatiei de afaceri:
-Documente care sa arate motivul si natura relatiei de afaceri, inclusiv contracte, acorduri, corespondenta etc.

4. Monitorizarea tranzactiilor si actualizarea datelor:
-Evidenta tranzactiilor efectuate de client pe parcursul relatiei de afaceri.
-Documente justificative ale tranzactiilor (facturi, chitante, contracte etc.).
-Actualizari periodice ale datelor de identificare si ale informatiilor despre client.

5. Raportarea tranzactiilor suspecte si/sau a celor cu sume mari:
-Rapoarte de tranzactii suspecte transmise catre ONPCSB.
-Rapoarte de tranzactii in numerar ce depasesc echivalentul in lei a 10.000 euro.

Conform Art. 20 alin 1) 3) din Ordinul ONPCSB nr. 37/2021 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019,in calitate de entitate raportoare, societatea dumneavoastra are obligatia sa transmita Oficiului un raport privind tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, in termen de 3 zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiilor. In cazul in care entitatile reglementate efectueaza tranzactii cu sume in numerar a caror valoare este fragmentata in transe mai mici, conform prevederilor Legii, acestea transmit Oficiului un raport, cu respectarea conditiilor prevazute de art. 2 lit. w) din Lege, inclusiv a termenelor specificate in normele interne prevazute la art. 24 alin. (1) din Lege, in termen de 3 zile lucratoare de la efectuarea ultimei operatiuni prin care se atinge sau se depaseste limita minima de raportare.

Raportul privind operatiunile cu numerar se transmite indiferent de justificarile economice sau de documentele/evidentele in baza carora a fost realizata/inregistrata tranzactia.

6. Documente interne si proceduri:
-Politici si proceduri interne privind cunoasterea clientelei si gestionarea riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului.
-Proceduri de verificare si monitorizare a tranzactiilor.

7. Documentatie de evaluare a riscurilor:
-Evaluari de risc detaliate pentru fiecare client, incluzand factori de risc referitori la client, tranzactii, produse si zone geografice.

8. Instruirea personalului:
-Dovezi ale instruirii personalului in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului (de exemplu, participarea la cursuri, seminarii, workshop-uri).
Potrivit art. 9 din Normele sectoriale CECCAR aprobate prin Hotararea 701/2023, aveti obligatia sa prezentati la control DODAVA comunicarii angajatilor, a politicilor, mecanismelor si procedurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului. Aveti obligatia de a a aplica proceduri de verificare privind insusirea politicilor, mecanismelor si procedurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului de catre angajati, periodic, cel putin anual.
Trebuie sa demonstrati ca ati asigurat atat instruirea corespunzatoare initiala, la angajare, cat si cea periodica, precum si testarea cunostintelor angajatilor cu privire la:
a) prevederile Legii nr. 129/2019 si ale reglementarilor subsecvente;
b) evaluarile de risc, normele interne, informari cu privire la instruirile si recomandarile realizate de ONPCSB si/sau CECCAR, precum si aspecte practice relevante ce au rezultat din activitatea proprie si, dupa caz, de la nivelul grupului, daca este cazul, inclusiv tipologii si studii de caz;
c) cerintele relevante privind protectia datelor cu caracter personal.
Programele de instruire si testare trebuie sa se asigure ca angajatii profesionistilor contabili:
a) cunosc obligatiile ce le revin in conformitate cu legile, regulamentele, politicile si procedurile privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului;
b) au cunostintele necesare pentru realizarea procesului de cunoastere a clientelei;
c) au cunostintele necesare pentru a analiza tranzactiile solicitate sau efectuate, in scopul identificarii riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului;
d) pot detecta operatiunile care pot avea legatura cu prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului si cunosc cum sa procedeze in astfel de cazuri;
e) cunosc cerintele de raportare.
O alta dovada de prezentare, este testarea periodica, cel putin o data pe an, a cunostintele tuturor persoanelor cu roluri si responsabilitati in aplicarea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului.
Aceste documente se pastreaza 5 ani de la data intocmirii.

B. PROCEDURI INTERNE DE CONFORMITATE

1. Desemnarea unei persoane responsabile:
-Documentele care desemneaza o persoana responsabila pentru conformitatea cu Legea nr. 129/2019, inclusiv descrierea responsabilitatilor acesteia.

2. Politici si proceduri de control intern:
-Documentatia privind masurile de cunoastere a clientelei.
-Proceduri de raportare si pastrare a evidentelor.
-Proceduri de gestionare a riscurilor si de protectie a personalului.

3. Mecanisme de protejare a personalului:
-Proceduri de protectie a angajatilor impotriva amenintarilor si actiunilor ostile.

Potrivit art. 10 alin. 2 din Normele sectoriale CECCAR aprobate prin Hotararea 701/2023, trebuie sa aveti la dosar mecanismele interne de protectie:
a) proceduri specifice pentru primirea rapoartelor privind incalcarile de orice natura si luarea de masuri ulterioare;
b) protectia din punct de vedere juridic a angajatilor sau a persoanelor aflate intr-o relatie contractuala similara, care raporteaza incalcarile;
c) masuri care sa asigure protectia persoanelor fata de expunerea la amenintari, la represiuni sau la actiuni ostile, cum ar fi, dar nelimitat la, actiuni nefavorabile sau discriminatorii la locul de munca;
d) norme care sa asigure protectia datelor cu caracter personal ale persoanei care raporteaza incalcarea Legii 129/2019 precum si ale persoanei fizice suspectate ca este responsabila de incalcare;
e) acordarea dreptului persoanei cu responsabilitati in aplicarea Legii 129/2019 de a se adresa in nume propriu pentru a semnala autoritatilor statului incalcari de orice natura in cadrul entitatii raportoare, caz in care identitatea acestei persoane va fi protejata corespunzator.

Pregatirea acestui dosar cuprinzator va va ajuta sa demonstrati conformitatea cu Legea nr. 129/2019 si sa asigurati o evaluare pozitiva in cadrul controlului ONPCSB.

In calitate de experti contabili, trebuie sa aveti in vedere si Normele Sectoriale emise de CECCAR pentru a va asigura ca dosarul respecta toate prevederile legale. 

 

Raspuns oferit in luna iulie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul


Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
control spalarea banilorcontrol ONPCSBdosarul clientului


Data aparitiei: 26 Iulie 2024

Votati articolul "Control ONPCSB la o societate de expertiza contabila: ce trebuie sa cuprinda dosarul clientului":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

  • Specialistul clarifica: Factura proforma NU se inregistreaza in contabilitate

    • Factura proforma este un document utilizat in principal pentru a detalia o oferta comerciala, in care sunt specificate bunurile sau serviciile ce urmeaza a fi livrate, impreuna cu pretul acestora. Factura proforma nu reprezinta o factura fiscala si, prin urmare, nu este un document contabil in sensul traditional al termenului. Factura proforma nu este recunoscuta ca document contabil oficial conform legislatiei contabile si fiscale din Romania. Ea nu poate fi...» citeste mai departe aici

  • Cum scoatem din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie

    • Pentru a scoate din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie, trebuie sa urmati pasii de mai jos, respectand baza legala aplicabila in Romania. Intrebare: "O societate platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA are in evidenta contabila 2 clienti cu sume neincasate ce au depasit termenul de prescriptie, fiind neincasate conform scadentelor acestora din aprilie 2019, respectiv decembrie ...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF septembrie 2024 - termenele pentru depunerea declaratiilor fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat lista care cuprinde termenele pentru depunerea declaratiilor fiscale in septembrie 2024. Zilele de 2, 6, 10, 16, 20, 25 si 30 septembrie sunt considerate termene importante pentru depunerea documentelor fiscale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). In calendarul ANAF mai sunt prezentate informatii despre contribuabilii vizati si baza legala pentru fiecare obligatie fiscala in parte. ...» citeste mai departe aici

  • Bilant semestrial nedepus la timp: ce amenzi se aplica?

    • In contextul obligatiilor fiscale si contabile ale societatilor comerciale din Romania, respectarea termenelor pentru depunerea raportarilor financiare este esentiala pentru a evita sanctiunile prevazute de lege. Un exemplu relevant in acest sens este situatia in care o societate nu a depus la timp raportarea semestriala la 30 iunie 2024, termenul legal pentru aceasta fiind stabilit la 19 august 2024. Acest studiu de caz analizeaza consecintele omiterii depuner...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X