Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
In vederea declararii transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat si al transporturilor rutiere internationale de bunuri, operatorii economici trebuie sa fie inregistrati in SPV, in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit.
ANAF a realizat un ghid are caracter informativ care se adreseaza tuturor contribuabililor care au obligatia de a utiliza Sistemul national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport.
In continuare, potrivit Ghidului ANAF, va prezentam sanctiunile privind e-Transport.
In conformitate cu prevederile art. 13¹ din OUG nr. 41/2022 cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
- nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia utilizatorilor de a declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri ce intra sub incidenta acestuia astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT;
- utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate al acestuia;
- descarcarea pe teritoriul Romaniei a bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, cu exceptia celor care fac obiectul depozitarii sau formarii unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri;
- declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri.
Faptele enumerate mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
In situatia in care, in termen de maximum 12 luni de la prima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste:
- a doua contraventie din categoria celor de mai sus, pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si cu confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- a treia contraventie din categoria celor prevazute mai sus, pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si cu confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- a patra contraventie din categoria celor prevazute mai sus, pentru care operatorul economic a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice, precum si cu confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
In situatia in care, intr-un termen mai mare de 12 luni de la prima sanctionare a faptei, operatorul economic savarseste a doua contraventie din categoria celor prevazute mai sus, pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice. Prevederile art. 13¹, alin. (5), (6) si (7) din OUG nr. 41/2022 se aplica in mod corespunzator.
Pentru contraventia privind nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia utilizatorilor de a declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat si la transporturile internationale de bunuri, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT, sanctiunea complementara a confiscarii nu se aplica in cazul constatarilor rezultate din verificari ulterioare incheierii transportului rutier de bunuri, cand acestea au fost inregistrate in documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile, precum si in contabilitatea utilizatorilor, dupa caz, in perioada la care se refera operatiunile respective.
In intelegerea sintagmei „inregistrarea in documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile, precum si in contabilitatea utilizatorilor” utilizata la art.13^1 alin. (2^1), contribuabilii trebuie sa aiba in vedere prevederile Legii contabilitatii nr. 82/1991, cap I Dispozitii generale, referitoare la obligatiile societatilor comerciale de a conduce contabilitatea proprie inclusiv contabilitatea de gestiune asigurand inregistrarea cronologica si sistematica a activitatii comerciale desfasurate coroborat cu prevederile OMF nr. 2634/201512 cu privire la normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile. Altfel spus, nu pot fi considerate inregistrate in documentele justificative bunurile care efectiv nu au fost supuse procesului de receptie si incarcate in gestiunea utilizatorului pe baza Notei de receptie si constatare diferente.
De asemenea, urmatoarele fapte constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni:
- nerespectarea prevederilor privind obligatia organizatorului transportului sau operatorului de transport, dupa caz, de a actualiza, in perioada de valabilitate a codului UIT, informatiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de cate ori acestea se modifica, inainte de repunerea in miscare;
- nerespectarea prevederilor privind indeplinirea obligatiilor de declarare a transporturilor in sistem pana la sfarsitul urmatoarei zile lucratoare repunerii in functiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile incheiate, in cazul in care pe paginile de internet ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si Ministerului Finantelor se anunta ca Sistemul RO e-Transport nu este functional;
- nerespectarea de catre utilizatori a obligatiei de a pune la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz;
- modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv dupa punerea efectiva in miscare a vehiculului pe drumurile publice, dupa caz, cu exceptia actualizarii in perioada de valabilitate a codului UIT, a informatiilor privind identificarea vehiculului de transport;
- nerespectarea obligatiei de declarare in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri;
- nerespectarea de catre operatorul de transport rutier a obligatiei de a asigura transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
Faptele enumerate mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 de lei la 50.000 de lei in cazul persoanelor fizice sau cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice.
Pentru savarsirea faptei privind nerespectarea de catre operatorul de transport rutier a obligatiei de a asigura transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport, aplicarea contraventiei se suspenda pana la data de 31 decembrie 2025.
- nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a obligatiei de a pune in functiune dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national;
- nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a obligatiei de a prezenta, la solicitarea organelor competente, documentele care insotesc transportul de bunuri care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO eTransport impreuna cu codul UIT pus la dispozitie.
Faptele enumerate mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 de lei la 10.000 de lei.
Pentru savarsirea faptei privind nerespectarea de catre conducatorul vehiculului de transport a obligatiei de a pune in functiune dispozitivul de pozitionare inainte de inceperea transportului pe teritoriul national, respectiv sa opreasca dispozitivul de pozitionare numai dupa livrarea bunurilor la locul de livrare declarat pe teritoriul national sau dupa parasirea teritoriului national, aplicarea contraventiei se suspenda pana la data de 31 decembrie 2025.
Constatarea si aplicarea sanctiunilor se face de catre persoanele imputernicite din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Autoritatii Vamale Romane, precum si de catre ofiterii si agentii de politie din cadrul Politiei Romane. Pentru a evita riscurile financiare si juridice, operatorii economici trebuie sa se asigure ca indeplinesc toate cerintele legate de generarea si utilizarea codului UIT,
Mijloace fixe. Manual actualizat. Legislatie explicata. Studii de caz
Descoperiti acum:
rezolvari profesioniste pentru toate problemele specifice domeniului mijlocelelor fixe!
cum sa aveti inregistrari fiscale si contabile perfecte
cum sa evitati erori de inregistrare
cum sa fiti ferit de amenzi devastoase, dobanzi pentru intarzieri sau penalizari!
Acum aveti tot sprijinul necesar! Acum aveti Manualul mijloacelor fixe!
Articole similare
E-TRANSPORT: Cum esti sanctionat pentru incalcarea obligatiilor legaleTransport fara cod UIT: Care sunt sanctiunile?Examen Consultant Fiscal: 140 de teste-grila rezolvate care va ajuta sa intelegeti legislatiaSAGA pe intelesul tuturor: Ghiduri pentru o evidenta contabila fara greseliPlata dividende catre o persoana fizica nerezidenta: Ce obligatii fiscale are societatea din RomaniaUltimele articole
Cum sunt impozitate veniturile nerezidentilor din Romania: Reguli si obligatii fiscaleE-TRANSPORT: Amenzile pentru lipsa monitorizarii GPS au fost amanate pana la 31 decembrie 2025Fara erori si fara stres: Ghidurile de care orice PFA are nevoie in 2025E-TRANSPORT: 4 pasi esentiali privind codul UIT si dispozitivul GPSCodul UIT: Conditionari, sanctiuni si un studiu de caz pentru contabili [VIDEO]Articole similare
e-Transport: Cum esti sanctionat pentru incalcarea obligatiilor legaleAutoturism achizitionat din UE: Ce trebuie sa stii despre TVA, deductibilitate si codul UITTransport fara COD UIT: Care sunt sanctiunile?RO e-Transport: 3 noutati aduse de OUG nr. 129/2024WEBINAR cu Adrian Benta despre e-TVA, e-Transport si e-Factura: Noutati, inspectii fiscale si amenziUltimele articole
Codurile NC detaliate: TVA, accize si RO e-TransportVIDEO Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 14 octombrie: Explicatii si raspunsuri profesioniste despre noutati fiscale 2024Achizitii intracomunitare de marfuri. Cand se genereaza codul UITCele 3 conditii de baza pentru raportarea in RO e-TransportAplicatia e-Transport: Inrolarea si inregistrarea unui transport, pas cu pas