Multumim Revistei
de Monografii Contabile
conf. dr. Cristina Nicolaescu
Contabilizarea lucrarilor si serviciilor tipografice
Tipografia este o „intreprindere in care se executa tiparirea de carti, ziare, etc., imprimerie, tiparnita”.
O tipografie poate sa ofere atat produse tipografice, cat sau/si sa execute lucrari si servicii tipografice.
Â
In prima situatie, in contabilitatea firmei vom intalni structuri specifice
activitatii de productie, respectiv:
-
din categoria stocurilor: materii prime, materiale consumabile, semifabricate si produse finite;
-
din categoria cheltuielilor: cheltuieli cu materiile prime;
-
din categoria veniturilor: venituri din variatia stocurilor si venituri din vanzarea produselor finite.
In cazul
activitatii de prestari servicii vom intilni veniturile din prestari de servicii.
Un alt aspect specific tipografiilor si, mai ales, editurilor este executarea de lucrari pe baza de contracte de drept de autor.
In cazul in care tipografia/editura cumpara dreptul de autor, acesta se va inregistra ca si imobilizare necorporala si se va amortiza pe perioada contractului, reprezentand dreptul de autor (perioada in care se tipareste si vinde lucrarea, ca urmare a detinerii respectivului drept de autor).
De obicei, in aceasta situatie, pe langa suma stabilita prin contract pentru dreptul de autor, se acorda autorului, cu titlu gratuit si un anumit numar de carti sau un procent din venitul sau profitul obtinut din vanzarea cartilor. In aceasta situatie, tipografia/editura poate retipari cartea fara niciun acord din partea autorului.
Daca autorul cartii ramane proprietar al propriilor carti, tipografia nu face decat sa presteze un serviciu de tiparire a cartii in formatul si tirajul solicitat de autor, care plateste acest serviciu, conform tarifelor stabilite de tipografie.
EXEMPLU
Vom considera cazul unei tipografii care are si editura, produce diverse produse tipografice si presteaza si servicii de tipografie.
Tipografia din cadrul editurii „Miracol” ofera urmatoarele servicii si produse tipografice:
-
produce: carti, calendare, brosuri si reviste, formulare tipizate;
-
executa servicii de tiparire de tiraj mediu si mic;
-
executa servicii de design si tehnoredactare, scanare, spiralare, laminare.
Aceasta editura poate asigura si ISBN-ul pentru cartile tiparite.
In decursul unei luni se realizeaza urmatoarele operatiuni:
1. Se achizitioneaza, pe baza de factura, consumabile tipografice in valoare de 1.200 lei.
                   %          =               Â
401Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1.428
        3028
/analitic distinct            „Furnizori”                1.200
      „Materiale consumabile”
                4426                                                                           Â
228
         „T.V.A. deductibila”
2. Se primeste o comanda pentru tiparirea a 600 de calendare personalizate.
NOTA
In cazul tipografiilor, si nu numai, este bine sa se tina evidenta cheltuielilor pe comanda, pentru a calcula mai bine costul de productie ca baza de pornire pentru stabilirea pretului de vanzare. In acest fel se poate stabili profitabilitatea tuturor produselor si serviciilor oferite de tipografie.
3. Se primeste un avans, in numerar, de 500 lei, care se factureaza astfel:
                             5311                Â
=Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â %Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 500
                       „Casa”                          Â
419Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 420
                                                          „Clienti”
                                                                           4427                               Â
80
                                                    „T.V.A. colectata”
4. Se achizitioneaza materii prime (coli speciale) in valoare de 1.000 lei pentru aceste produse.
                           %               =            Â
401Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1.190
                                                           „Furnizori”
                                 301                                                                        Â
1.000
                    „Materii prime”
                            4426                                                                             Â
190
             „T.V.A. deductibila”
5. Producerea calendarelor genereaza urmatoarele
cheltuieli materiale directe.
-
cheltuieli cu materiile prime
                            601               Â
=Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
301Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1.000
        „Cheltuieli cu materiile prime”       „Materii prime”
-
cheltuieli cu alte materiale consumabile
                   6028                  Â
=Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
3028Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 200
„Cheltuieli cu alte materiale consumabile”   „Materiale consumabile”
6. Prin includerea pe costuri a cheltuielilor de personal si a cotei de cheltuieli indirecte se obtine
costul de productie de 2 lei/calendar.
Pe baza raportului de productie se inregistreaza
productia obtinuta
la pret de productie de 1.200 lei pentru obtinerea celor 600 de calendare.
                               345            Â
=Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
711Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1.200
                   „Produse finite”        „Variatia stocurilor”
7. Facturarea produselor executate, avand in vedere urmatoarele informatii: pretul de vanzare stabilit cu clientul la lansarea comenzii este de 2,5 lei/calendar, T.V.A. 19%.
La sosirea clientului se factureaza vanzarea produselor
                           4111               Â
=Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â %Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1.785
                      „Clienti”                       Â
701Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1.500
                                 „Venituri din vanzarea produselor finite”
                                                    4427                     Â
285
                                               „T.V.A. colectata”
Â
si concomitent se storneaza avansul primit
                             419               Â
=Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â %Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 420
               „Clienti creditori”
                                                                        4111                      Â
500
                                                        „Clienti”
                                                                          4427                       Â
80
                                                  „T.V.A. colectata”
8. Se incaseaza, prin banca, diferenta de la client.
                           5121            =                     4111                    Â
1.285
             „Conturi curente la banci in lei”   „Clienti”
9. Pe baza bonului de consum se inregistreaza iesirea din magazie a produselor finite (calendare).
                           711             Â
=Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â
345Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 1.200
             „Variatia stocurilor”              „Produse finite”
NOTA
In acest caz, valoare de iesire a produselor finite se poate determina prin utilizarea metodei identificarii specifice, deoarece evidenta pe comenzi permite cunoasterea cu exactitate a costului de productie (valorii de intrare) pentru fiecare comanda in parte.
11. In aceeasi luna se primeste comanda pentru spiralarea si copertarea unei carti de 125 de pagini in 150 exemplare. Se calculeaza costurile aferente acestui serviciu si se obtine un tarif de 1,5 lei/exemplar.
Se factureaza serviciul de spiralare.
                            4111         Â
=Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â %Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 268
                      „Clienti”                      Â
704Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 225
                                      „Venituri din prestari servicii”
                                                                    4427                         Â
43
                                              „T.V.A. colectata”
12. Se incaseaza clientul in numerar.
                       5311         =            Â
4111Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 268
                      „Casa”                       „Clienti”
NOTA
Daca s-ar fi primit comanda pentru tiparirea cartii pe cheltuiala editurii, reflectarea in contabilitate se efectua tot prin prisma activitatii de productie si s-ar fi contabilizat ca atare. In cazul tiparirii de carti cu materiale furnizate de client, se considera prestare de servicii. Astfel, veniturile generate de activitate se inregistreaza in creditul contului
704 „Venituri din prestari servicii”.
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 e caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul contabilul.ro"si link catre www.contabilul.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala