Decontarile sunt omniprezente in activitatea dvs. profesionala. Va intalniti practic cu decontarile in fiecare zi, indiferent ca ele se refera la un simplu bon de benzina, la un avans catre un furnizor sau la operatiuni in participatie. Iar gestionarea lor corecta este vitala.
Lucrarea Decontari de la A la Z este o lectura obligatorie pentru orice contabil. Si asta deoarece ea ofera raspunsurile mult cautate la eternele intrebari despre caracterul deductibil sau nedeductibil al diverselor cheltuieli, despre ce este si ce nu este avantaj in natura, despre preturile de transfer si decontarile intre societatile afiliate, etc.
Marele avantaj al lucrarii este ca limpezeste eficient dificultatile si provocarile actuale pentru un contabil, rezultatul fiind o suma de solutii pentru orice situatie cu care va puteti confrunta – totul comentat si explicat prin prisma legislatiei la zi si avand un puternic caracter practic.
Aveti aici raspunsuri pentru tot ce tine de decontari. Decontari cu asociatii, cu salariatii, cu tertii, decontari din operatiuni in participatie sau decontari prin conturile la banci etc., cu accent pe chestiuni foarte concrete: cum decontati diurna administratorului sau bonurile care nu au CUI-ul beneficiarului, cum procedati daca gasiti pe extrasul de la banca sume incasate sau platite a caror destinatie nu este cunoscuta.
Lucrarea contine informatii complete despre contabilitatea decontarilor:
- Decontari cu asociatii (privind capitalul, dividendele)
- Decontari cu salariatii (avansuri de trezorerie)
- Decontari prin conturile la banci (incasari cu cardul, decontarea obligatiilor la stat)
- Decontari cu societati afiliate (creditari,
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- Decontari cu tertii (sume achitate in contul altor persoane – facturi de decontare)
- Decontari ale operatiunilor in curs de clarificare
- Decontari din operatiuni in participatie
- Sanctiuni (in cazul in care nu se fac corect inregistrarile)
Ghidul se poate comanda aici >>
5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
1. Decontarea prin compensare
Compensarea este o procedura de stingere a obligatiilor de plata reciproce intre doi participanti la tranzactie. In lucrare gasiti explicatii detaliate privind procedura corecta si documentele justificative care trebuie intocmite pentru ca acesta operatiune sa fie evidentiata corect in contabilitate, pentru diferite tipuri de compensari:
- compensari cu persoane fizice
- compensari cu parteneri nerezidenti
- compensari cu o alta societate din Romania
Toate informatiile sunt argumentate cu temeiuri legale din principalele acte normative in domeniu: OUG 77/1999, OUG 22/2016, Legea 155/2017, HG 773/2019. Atentie, nu mai exista ordine de compensare cartonate si nici nu mai este prevazuta o valoare limita a facturilor ce pot fi compensate liber!
2. Darea in plata in contul dividendelor
Potrivit principiului necompensarii, prevazut la punctul 56 din OMFP 1802/2014, orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa. Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Darea in plata nu reprezinta o simpla compensare, ci vor fi recunoscute veniturile din vanzarea bunului.
3. Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
La “alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern” ar trebui prevazute acele bunuri/servicii acordate salariatilor care sunt neimpozabile la nivelul salariatului. Acestea sunt prevazute la art. 76 alin. (4) din Codul fiscal.
Daca la cheltuieli sociale este mentionat, de exemplu, un abonament la sala de sport, el se va impozita oricum ca avantaj in natura, devine venit de natura salariala si, prin urmare, cheltuiala deductibila integral.
4. Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
Atat din punct de vedere contabil, cat si din punct de vedere fiscal, vanzarea cu plata in rate este tratata ca o vanzare normala, care are ca moment de recunoastere a veniturilor/cheltuielilor si al TVA-ului momentul predarii bunului catre cumparator.
Deci nu se pot emite facturi de rate, fiind necesar sa se colecteze TVA si sa se recunoasca intreg venitul inca de la inceput, chiar daca plata nu s-a efectuat integral si chiar daca vanzatorul pastreaza dreptul de proprietate din punct de vedere juridic.
5. Decontarile din operatiuni in participatie
Asocierile in participatie sunt frecvente si este imposibil ca in activitatea dvs. profesionala sa nu va intalniti cu ele. Ele au loc atunci cand o societate comerciala acorda altei societati o participatiune in beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni, sau chiar asupra intregului comert.
Veniturile si cheltuielile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul din asociati, conform prevederilor contractului de asociere, la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi fiind transmise pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.
Detalii complete in lucrarea Decontarile de la A la Z >>
Informatiile sunt actualizate la zi, iar limbajul simplu si clar va permite sa intelegeti rapid si exact ce aveti de facut, indiferent de problema (legata de decontari) cu care va confruntati.