Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general"
Lichidarea firmei se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 237 alin (6)- (10) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale. Aceasta varianta de lichidare este un act voluntar si se poate derula in masura in care asociatii se pun de acord cu privire la modul de impartire a activelor. Doar in masura in care asociatii nu au ajuns la un acord cu privire la modul de impartire al activelor se apeleaza la lichidarea cu numirea unui lichidator.
„Bilantul de lichidare” este un document contabil care se intocmeste atunci cand o firma sau o organizatie se inchide definitiv.
Etapele lichidarii sunt urmatoarele:
- Etapa de dizolvare si lichidare, in care societatea isi inceteaza practic activitatea, iar asociatii decid cu privire la modul de impartire a activului proportional cu cota de capital social detinuta de fiecare. Se platesc toate datoriile catre toti creditorii, inclusiv catre ANAF si se publica hotararea AGA in Monitorul Oficial al Romaniei cu privire la lichidare.
- Etapa de radiere, initiata la minim 30 de zile de la finalizarea primei etape la ONRC, va avea ca efect radierea societatii din evidentele Registrului Comertului. In perioada celor 30 de zile orice creditor, inclusiv ANAF isi poate exercita dreptul de opozitie cu privire la dizolvarea societatii.
Bine este sa obtineti in prealabil un certificat de atestare fiscala deoarece daca ANAF face opozitie, identificand datorii, societatea va fi chemata in instanta pentru remedierea situatiei, prelungindu-se foarte mult intregul proces pret de cateva luni.
Toate operatiunile contabile de lichidare (plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc) si de partaj vor fi cuprinse in Raportul de lichidare.
Dpdv procedural trebuie avute in vedere prevederile OMFP nr. 897/2015 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, in care sunt mentionate urmatoarele etape:
-Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie;
-Intocmirea situatiilor financiare in formatul prevazut de reglementarile contabile;
-Stabilirea operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate in numele societatii comerciale;
-Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
-Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
-Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere), intocmindu-se contul de profit si pierdere in formatul prevazut de reglementarile contabile aplicabile;
-Intocmirea bilantului, rezultat in urma lichidarii ce sta la baza efectuarii partajului si calculul impozitelor datorate potrivit legii.
Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In situatia in care lichidarea se efectueaza fara lichidatori potrivit prevederilor art 235 din Legea nr. 31/1990 privind societatile, situatiile financiare se intocmesc de persoanele responsabile (director economic, expert contabil, societate care tine evidenta contabila pe baza de contract de prestari servicii).
In toata perioada, pana la obtinerea certificatului de radiere, depuneti declaratii in regim normal la ANAF, conform vectorului fiscal.
In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare, potrivit prevederilor Legii contabilitatii, in cazul lichidarii, acestea sunt situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor, dupa caz.
Conform precizarilor ANAF cu privire la situatiile financiare anuale, potrivit art. 28 alin. (1 1) si art. 36 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) din aceeasi lege, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale,in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii, in conditiile legii.
Potrivit Ordinului 897/2015, aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor,cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile,si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
La deschiderea procedurii de lichidare, persoanele juridice intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare (cod S1039) si se bifeaza prima situatie-in vederea efectuarii lichidarii. Situatiile financiare cod S1039 sunt de fapt un capac (o fila) la care se anexeaza situatiile financiare intocmite in format Word (bilant, contul de profit si pierdere, etc) si hotararea AGA de aprobare a acestora.
Pe parcursul lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare potrivit legii,depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic,o raportare contabila anuala (cod S1004), unde se bifeaza pozitia 2, asa cum prevede art.36, alin.(3) al Legii contabilitatii:
Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.
Potrivit art.263 si 268 din Legea societatilor nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa terminarea lichidarii, in vederea radierii, lichidatorii intocmesc Situatia financiara dupa terminarea lichidarii (cod S1039), unde se bifeaza situatia 2-terminarea lichidarii.
Descarca aici un model de bilant de lichidare in excel >>
NOU: instructiuni complete, pas cu pas, privind utilizarea SAGA
Facilitati oferite de „Operare SAGA. Exemple practice si recomandari”:
= > generare si transmitere e-Facturi;
= > import e-Facturi emise;
= > import e-Facturi primite;
= > monitorizarea transporturilor rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national (e-Transport);
= > transferul de informatii catre autoritatile fiscale (Declaratia 406, Raportarea SAF-T).
Articole similare
Procedura de lichidare si radiere a societatii: Documente de intocmitCum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAFBilantul de lichidare: Etapele lichidarii voluntare, particularitati si depunerea situatiilor financiareBILANT DE LICHIDARE. Cum se procedeaza in cazul unei societati fara activitate?Lichidarea voluntara urmeaza proceduri stricte. Platiti datoriile exacte catre buget, fara majorari!Ultimele articole
Situatii financiare intocmite cu ocazia lichidarii unei societati comerciale. Cum procedam?Lichidare voluntara si BILANT DE LICHIDARE in 2017. Un studiu de caz si doua rezolvari propuse de expertul contabilBILANT DE LICHIDARE. Care e termenul de depunere si pentru ce perioada se depune bilantul de lichidare pe zero?Dizolvare cu lichidare. O situatie pe catre trebuie sa stiti sa o solutionatiBilant de inchidere pentru ONG. Ce formular de BILANT DE LICHIDARE veti folosi?Articole similare
Procedura de lichidare si radiere a societatii: Documente de intocmitDizolvarea voluntara si lichidarea unei societati: Etape de parcurs si ce documente se intocmescCum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAFLICHIDARE SOCIETATE comerciala: formulare si monografie contabilaCe obligatii au asociatii care obtin venituri din lichidarea societatii?Ultimele articole
Radiere SRL fara activitate: obligatii si proceduri legaleBilantul de lichidare: Etapele lichidarii voluntare, particularitati si depunerea situatiilor financiareLICHIDARE SOCIETATE. Ce se intampla cu soldul contului 1068LICHIDARE SOCIETATE cu autoturism: Model de monografie contabilaProcedura de lichidare voluntara a unei societati. Cum se face plata dividendelor?