Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Bilantul de lichidare: Etapele lichidarii voluntare, particularitati si depunerea situatiilor financiare

Data actualizarii: 13 Octombrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Bilantul de lichidare: Etapele lichidarii voluntare, particularitati si depunerea situatiilor financiare
bilant de lichidarelichidare societateinchidere firma

Lichidarea firmei se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 237 alin (6)- (10) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale. Aceasta varianta de lichidare este un act voluntar si se poate derula in masura in care asociatii se pun de acord cu privire la modul de impartire a activelor. Doar in masura in care asociatii nu au ajuns la un acord cu privire la modul de impartire al activelor se apeleaza la lichidarea cu numirea unui lichidator. 

Ce este bilantul de lichidare si etapele lichidarii

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce este bilantul de lichidare si etapele lichidarii

„Bilantul de lichidare” este un document contabil care se intocmeste atunci cand o firma sau o organizatie se inchide definitiv.

Etapele lichidarii sunt urmatoarele:

- Etapa de dizolvare si lichidare, in care societatea isi inceteaza practic activitatea, iar asociatii decid cu privire la modul de impartire a activului proportional cu cota de capital social detinuta de fiecare. Se platesc toate datoriile catre toti creditorii, inclusiv catre ANAF si se publica hotararea AGA in Monitorul Oficial al Romaniei cu privire la lichidare.

Etapa de radiere, initiata la minim 30 de zile de la finalizarea primei etape la ONRC, va avea ca efect radierea societatii din evidentele Registrului Comertului. In perioada celor 30 de zile orice creditor, inclusiv ANAF isi poate exercita dreptul de opozitie cu privire la dizolvarea societatii.

Bine este sa obtineti in prealabil un certificat de atestare fiscala deoarece daca ANAF face opozitie, identificand datorii, societatea va fi chemata in instanta pentru remedierea situatiei, prelungindu-se foarte mult intregul proces pret de cateva luni.

Toate operatiunile contabile de lichidare (plata datoriilor, incasarea creantelor sau renuntarea la ele, distribuirea patrimoniului catre asociat, etc) si de partaj vor fi cuprinse in Raportul de lichidare.

Dpdv procedural trebuie avute in vedere prevederile OMFP nr. 897/2015 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor, in care sunt mentionate urmatoarele etape:


-Inventarierea si evaluarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze si inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie;
-Intocmirea situatiilor financiare in formatul prevazut de reglementarile contabile;
-Stabilirea operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate in numele societatii comerciale;
-Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
-Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
-Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere), intocmindu-se contul de profit si pierdere in formatul prevazut de reglementarile contabile aplicabile;
-Intocmirea bilantului, rezultat in urma lichidarii ce sta la baza efectuarii partajului si calculul impozitelor datorate potrivit legii.

Particularitati ale lichidarii

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Particularitati ale lichidarii

Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe in ziua urmatoare incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar distinct fata de cel precedent, indiferent de durata sa.

In situatia in care lichidarea se efectueaza fara lichidatori potrivit prevederilor art 235 din Legea nr. 31/1990 privind societatile, situatiile financiare se intocmesc de persoanele responsabile (director economic, expert contabil, societate care tine evidenta contabila pe baza de contract de prestari servicii).

In toata perioada, pana la obtinerea certificatului de radiere, depuneti declaratii in regim normal la ANAF, conform vectorului fiscal.

Depunerea situatiilor financiare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Depunerea situatiilor financiare

In ceea ce priveste depunerea situatiilor financiare, potrivit prevederilor Legii contabilitatii, in cazul lichidarii, acestea sunt situatii financiare cu scop special, fiind destinate operatiunilor de fuziune, divizare si lichidare a societatilor, dupa caz.

Conform precizarilor ANAF cu privire la situatiile financiare anuale, potrivit art. 28 alin. (1 1) si art. 36 din Legea contabilitatii nr. 82/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) din aceeasi lege, au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale,in cazul fuziunii, divizarii sau lichidarii, in conditiile legii.

Potrivit Ordinului 897/2015, aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor,cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile,si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.

La deschiderea procedurii de lichidare, persoanele juridice intrate in lichidare depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, situatiile financiare anuale intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau lichidare (cod S1039) si se bifeaza prima situatie-in vederea efectuarii lichidarii. Situatiile financiare cod S1039 sunt de fapt un capac (o fila) la care se anexeaza situatiile financiare intocmite in format Word (bilant, contul de profit si pierdere, etc) si hotararea AGA de aprobare a acestora.

Pe parcursul lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare potrivit legii,depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic,o raportare contabila anuala (cod S1004), unde se bifeaza pozitia 2, asa cum prevede art.36, alin.(3) al Legii contabilitatii:

Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare, potrivit legii, depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice o raportare contabila anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice.

Potrivit art.263 si 268 din Legea societatilor nr.31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa terminarea lichidarii, in vederea radierii, lichidatorii intocmesc Situatia financiara dupa terminarea lichidarii (cod S1039), unde se bifeaza situatia 2-terminarea lichidarii.

Descarca aici un model de bilant de lichidare in excel >>

Descarca model raport de lichidare >>

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general"


X