Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Personal insuficient pregatit, inspectii care vizau probleme neimportante, organizare defectuoasa. Expert strain despre Directia de Administrare a Marilor Contribuabili

Data aparitiei: 02 Septembrie 2016
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
raport expert strainadministrarea marilor contribuabilirestrictii angajare anafriscuri mari contribuabili

ANAF a publicat la 1 septembrie 2016, Raportul de asistenta tehnica privind imbunatatirea Administrarii Riscului de Conformare pe care il prezinta Marii Contribuabili.

Conform ANAF, acest raport se refera la o vizita efectuata de Dl. Stuart Hamilton (expert extern al DAF) la Bucuresti, in perioada 7-20 aprilie 2016, in scopul oferirii de asistenta tehnica (TA) Agentiei Nationale de Administrare Fiscala din Romania (ANAF) pe subiectul administrarii marilor contribuabili.

Redam mai jos unele dintre probleme semnalata de expertul strain:

Misiunea din august 2015 a constatat ca DGAMC se concentra excesiv de mult pe inspectie si nu pe o combinatie atent echilibrata intre servicii si aplicarea legii menita sa contracareze principalele riscuri in materie de conformare.

Selectarea efectiva pe baza de riscuri era limitata in practica, multe dintre inspectii vizand rambursarile de TVA, ce constituie un risc scazut in materie de conformare pentru segmentul marilor contribuabili.

Inspectiile durau mult prea mult timp comparativ cu cele mai bune practici. Practica extrem de neobisnuita a Curtii de Conturi (CC) de a solicita DGAMA din cadrul ANAF sa efectueze inspectii la anumi.i contribuabili consuma un volum considerabil din resursele DGAMC, rezultatele obtinute in schimb fiind foarte limitate. Desi numarul inspectiilor comandate DGAMC de CC a scazut dupa misiunea din august 2015 si cele ce au mai ramas sunt evaluate de ANAF din perspectiva riscului pe care il prezinta, criteriile de risc si procesele trebuie imbunata.ite considerabil pentru a asigura o concentrare pe problemele ce prezinta riscuri mai importante.

In pofida reorganizarii sale, capacitatea DGAMC de a implementa metode moderne bazate pe riscuri continua sa fie obstructionata de actuala sa structura organizatorica.

Desi DGAMC a trecut la o structura imbunatatita de la 1 ianuarie 2016, noua sa structura nu corespunde recomandarilor formulate anterior de DAF ce ar facilita mai mult implementarea metodelor moderne bazate pe riscuri. Rolurile principale in materie de riscuri ce se regasesc in administratiile cu cele mai bune practici, cu ar fi cele de Titulari de Risc, Ofiteri de Legatura cu Sectorul de Activitate si de Administratori de Conturi Principale nu exista in cadrul DGAMC si aceasta nespecializare pe roluri franeaza progresul pe calea implementarii metodelor moderne bazate pe riscuri. [Vezi Anexa I pentru o varianta de lucru a Specificatiilor acestor Roluri.] Schimbarea structurii DGAMC pare a necesita aprobarea ANAF, limitand astfel capacitatea DGAMC de a actiona dinamic pentru a raspunde nevoilor sale.

Functia de asistenta a contribuabililor din cadrul DGAMC este limitata si necesita imbunatatiri pentru ca marii contribuabili sa beneficieze de certitudinea de care au nevoie. DGAMC nu ofera majoritatea serviciilor dedicate contribuabililor (de ex. acorduri de pret in avans [APA], solutii obligatorii) care reprezinta norma in DMC avansate. ANAF ofera de la centru unele dintre aceste servicii contribuabililor din portofoliul DGAMC, dar intr-o maniera limitata ce nu este coordonata cu DGAMC. Metodele moderne bazate pe riscuri utilizeaza in mod expres activitatile de educare, angajare si creare de posibilitati pentru a impiedica, in primul rand, aparitia problemelor de conformare. Cu orientarea limitata a DGAMC pe abordarile preventive, si cu alocarea precara de resurse catre acestea, se pierd oportunitati de a-i ajuta pe contribuabili sa adopte decizii fiscale mai bune, iar rolul serviciilor destinate contribuabililor in reducerea gap-ului fiscal este diluat.


Unitatea de Management al Riscurilor (UMR) are nevoie de un personal care sa dispuna de competentele si abilitatile corespunzatoare si de instrumente analitice bune pentru identificarea si atenuarea riscurilor. In prezent, UMR este, in esenta, o casuta pe organigrama cu un singur post ocupat din cele noua alocate.

Restrictiile existente in ceea ce priveste recrutarea de catre ANAF impiedica angajarea analistilor informatici/ exploratori de date (data miners) ce sunt necesari pentru a identifica riscurile fiscale si a monitoriza eficacitatea conformarii. Este necesar de asemenea accesul la aplicatii software analitice, precum SAS JMP si la aplicatii software de data mining precum R RATTLE. UMR are doua roluri esentiale in implementarea metodelor moderne bazate pe riscuri: (1) identificarea si analiza riscurilor, si (2) formularea si monitorizarea strategiei de contracarare a riscurilor. Fiecare dintre aceste roluri necesita un set diferit de competente, dar ambele trebuie sa conlucreze indeaproape unul cu celalalt si sa fie sprijinite in cadrul UMR.

Rolul de identificare si analiza a riscurilor are atributii ce tin de captarea si analizarea datelor provenind dintr-o gama larga de baze de date interne si externe, si utilizarea de instrumente analitice sofisticate (de ex. tehnologia de data mining) care sa sustina metodele moderne bazate pe riscuri la nivel strategic, tactic si operativ. Rolul de titular de risc si de strategie are atributii ce tin de elaborarea unui set de strategii integrate prin care sa se promoveze conformarea si sa se rezolve cazurile de neconformare. Produsele generate de ambele roluri ofera informatii Comitetului de Riscuri al DGAMC, pentru ca acesta sa adopte decizii documentate referitoare la: care sunt riscurile fiscale principale, cine prezinta aceste riscuri si care sunt cele mai bune cai de contracarare a acestora. in mod incurajator, se pare ca atat conducerea ANAF cat si cea a DGAMC sunt ferm determinate sa dezvolte capacitatea UMR.

Absenta unei specializarii pe domenii de activitate in cadrul DGAMC limiteaza capacitatea sa de a gestiona sectoarele de activitate principale.

Specializarea pe sectoare sau domenii de activitate constituie o caracteristica importanta pentru metodele moderne de administrare a conformarii pe baza de riscuri, deoarece ea faciliteaza identificarea riscurilor si catalizeaza eficacitatea in materie de contracarare a lor. Dupa cum se arata in Raportul din 2015 [Figura 3. Romania: Propunere de Structura Organizatorica pentru Directia de Administrare a Marilor Contribuabili], specializarea pe domenii in cadrul structurii DGAMC ar trebui sa reflecte importanta sectoarelor principale de activitate din economia romaneasca, cum ar fi Mine si Petrol, Productia si Distributie de Energie, Industria Prelucratoare, Comertul cu Ridicata si cu Amanuntul, etc. in actuala structura, specializarea se limiteaza la Sectorul Bancar, Financiar si de Asigurari, fapt ce impiedica dezvoltarea bazei de cunostinte sectoriale (de ex. intelegerea lantului de creare a valorii si a jucatorilor principali), esentiala pentru metodele moderne de administrare bazate pe riscuri. impiedica de asemenea si o legatura eficienta intre ANAF si sectoarele economice esentiale pentru economia Romaniei.

Raportul integral (32 pagini) poate fi consultat AICI.

 









Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X