
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general"


Vanzarea bunurilor din patrimoniul unei societati catre persoane afiliate reprezinta o operatiune frecvent intalnita, dar care necesita o atentie sporita din punct de vedere fiscal si contabil. Pentru a ilustra aceste aspecte, vom analiza cazul unei societati care detine un autoturism complet amortizat si intentioneaza sa il vanda unuia dintre asociati. In continuare, vom prezenta cadrul legal aplicabil, prevazut la art. 11 alin. (4) din Codul Fiscal, care reglementeaza modul de determinare a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate, metodele recunoscute pentru stabilirea acesteia, precum si implicatiile contabile si fiscale ale unei astfel de operatiuni.
Potrivit art. 11 alin (4) din Codul Fiscal, tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.
In cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.
Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala.
La stabilirea valorii de piata a tranzactiilor desfasurate intre persoane afiliate se foloseste metoda cea mai adecvata dintre urmatoarele:
a) metoda compararii preturilor;
b) metoda cost plus;
c) metoda pretului de revanzare;
d) metoda marjei nete;
e) metoda impartirii profitului;
In aplicarea prevederilor art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, la ajustarea/estimarea pretului de piata al tranzactiilor se utilizeaza metoda cea mai adecvata dintre urmatoarele:
a) metoda compararii preturilor, care se bazeaza pe compararea pretului tranzactiei analizate cu preturile practicate de alte entitati independente de aceasta, atunci cand sunt vandute produse sau servicii comparabile. Pentru transferul de bunuri, marfuri sau servicii intre persoane afiliate, pretul de piata este acel pret pe care l-ar fi convenit persoane independente, in conditiile existente pe piete, comparabile din punct de vedere comercial, pentru transferul de bunuri sau de marfuri identice ori similare, in cantitati comparabile, in acelasi punct din lantul de productie si de distributie si in conditii comparabile de livrare si de plata. In acest sens, pentru stabilirea valorii de piata se poate recurge la compararea interna a preturilor utilizate de persoana juridica vizata in tranzactiile cu persoane independente sau la compararea externa a preturilor utilizate in tranzactii convenite intre persoane independente. In cazul in care cantitatile nu sunt comparabile, se utilizeaza pretul de vanzare pentru marfurile si serviciile identice sau similare, vandute in cantitati diferite. Pentru aceasta, pretul de vanzare se corecteaza cu diferentele in plus sau in minus care ar putea fi determinate de diferenta de cantitate;
b) metoda cost plus, care se bazeaza pe majorarea costurilor principale cu o marja de profit corespunzatoare domeniului de activitate al contribuabilului.
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul pietei este determinat pe baza pretului de revanzare al produselor si serviciilor catre entitati independente, diminuat cu cheltuielile de distributie, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit. Aceasta metoda se aplica pornindu-se de la pretul la care un produs cumparat de la o persoana afiliata este revandut unei persoane independente.
d) metoda marjei nete, implica calcularea marjei nete a profitului, obtinuta de o persoana in urma uneia sau a mai multor tranzactii cu persoane afiliate, si estimarea acestei marje pe baza nivelului obtinut de catre aceeasi persoana in tranzactii cu persoane independente sau pe baza marjei obtinute in tranzactii comparabile efectuate de persoane independente.
e) metoda impartirii profitului presupune estimarea profitului obtinut de persoanele afiliate in urma uneia sau a mai multor tranzactii si impartirea acestor profituri intre persoanele afiliate, proportional cu profitul care ar fi fost obtinut de catre persoane independente.
f) orice alta metoda recunoscuta in Liniile directoare privind preturile de transfer emise de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica pentru societatile multinationale si administratiile fiscale, cu amendamentele, modificarile si completarile ulterioare.
Persoana afiliata este definita la art. 7 pct 26 din Codul fiscal.
Astfel, o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot ale unei persoane juridice ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica.
Prin urmare, asociatul este persoana afiliata cu persoana juridica daca detine mai mult de 25% din partile sociale.
In aceste conditii, vanzarea trebuie sa se faca la pretul pietei, chiar daca autoturismul este amortizat integral.
Pretul pietei se poate determina de catre un evaluator independent pentru a nu exista suspiciuni cu privire la valoarea determinata.
Pentru societate, tranzactia reprezinta o vanzare a unui activ, cu inregistrarea veniturilor si colectarea TVA aferenta.
In contabilitate se inregistreaza:
461 = %
7583 - valoare de piata
4427
Si descarcarea din gestiune:
2813 = 2133
Venitul inregistrat este venit impozabil. Nu exista cheltuieli deductibile aferente, avand in vedere ca valoarea fiscala a autoturismului a fost recuperata prin amortizare.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Manual de inventariere Societati comerciale PFA ONG
Raspuns oferit in luna octombrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Radierea firmei, pas cu pas, fara greseli si fara amenzi!
Tot ce trebuie sa stii despre documente, termene si proceduri legale – explicat clar si simplu!
Ghidul Radiere SRL. PFA. II. IF este esential pentru antreprenori si contabili.
Articole similare
VANZARE AUTOTURISM incomplet amortizat. Cheltuiala cu amortizarea ramasa este deductibila?Vanzarea unui autoturism catre asociat: Stabilirea valorii de piata, tratamentul contabil si implicatiile fiscaleVANZARE AUTOTURISM: intra in calculul plafonului de TVA?VANZARE AUTOTURISM amortizat integral: studiu de caz privind implicatiile fiscale si contabileAchizitie autoturism second-hand: ATENTIE asupra modului in care furnizorul a intocmit factura, NU orice bun SH este supus regimului special!Ultimele articole
Autoturism achizitionat in leasing. Model de monografie contabilaConditii pentru vanzarea unui autoturism catre administratorul societatii. Cum procedam?Ajustare TVA VANZARE AUTOTURISM. Care e procedura si cum inregistram?VANZARE AUTOTURISM sub pret. Cum deducem diferenta dintre valoarea neamortizata si cea de vanzare?Vanzarea unor autoturisme inca in leasing. Cum procedam?