Prin OMFP 164/2017 a fost aprobata Procedura de indreptare a erorilor din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale.
Este vorba de urmatoarele tipuri de erori din documentele de plata:
1. Plata obligatiilor fiscale s-a efectuat in alt cont bugetar decat cel corespunzator
2. Plata obligatiilor fiscale s-a efectuat utilizand un cod de identificare fiscala eronat;
3. In contul bugetar, inclusiv in contul unic, au fost achitate si alte obligatii fiscale decat cele prevazute a se achita in contul respectiv;
4. Plata obligatiilor fiscale s-a efectuat intr-un cont bugetar corespunzator unui alt buget decat cel al carui venit este obligatia fiscala platita.
Indreptarea erorilor din documentele de plata se face pe baza unei cereri care trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
- datele de identificare ale debitorului;
- indicarea erorii ce urmeaza a fi indreptata;
- modul in care va fi reconsiderata aceasta plata;
- numarul si data documentelor prin care s-au stabilit ori s-au individualizat sumele de plata (titlurile de creanta) pentru care se solicita corectarea erorii din documentul de plata;
- numarul si data documentului prin care s-a efectuat plata initiala;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
- suma totala achitata prin documentul de plata initial;
- data platii.
Cererea se depune la organul fiscal competent si va fi insotita de urmatoarele documente:
a) copia ordinului de plata;
b) copia extrasului de cont in care este inregistrata plata eronata;
c) copii de pe titlurile de creanta;
d) orice alte documente care atesta eroarea produsa.
In situatia in care plata obligatiilor fiscale s-a efectuat utilizand un cod de identificare fiscala eronat, cererea se depune la organul fiscal competent de catre cel care a efectuat plata.
Cererile se solutioneaza de catre acesta in termen de 45 de zile de la inregistrare.
In situatiile in care, pentru solutionarea cererii, este necesara administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii probei si data obtinerii acesteia, dar nu mai mult de:
a) doua luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/platitorul solicitant;
b) 3 luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la autoritati sau instituții publice ori de la terțe persoane din Romania;
c) 6 luni, in cazul in care sunt solicitate probe suplimentare de la autoritati fiscale din alte state, potrivit legii.
Daca nu sunt indeplinite conditiile pentru indreptarea erorilor, organul fiscal competent, dupa efectuarea audierii contribuabilului emite si comunica debitorului decizia de respingere a cererii de indreptare a erorilor din documentele de plata.
In cazul in care sunt indeplinite conditiile pentru indreptarea erorilor, organul fiscal competent emite nota privind corectia erorilor din documentele de plata intocmite de debitori prin care s-au achitat obligatii fiscale. Corectia se opereaza cu data platii initiale si nu se vor genera obligatii accesorii.