Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
Procedurile contabile reprezinta o aplicare practica, o detaliere concreta a politicilor contabile adoptate de societate prin manualul de politici contabile. Scopul acestei proceduri este identificarea modului de organizare a controlului financiar de gestiune.
Reglementari aplicabile:
- H.G. nr. nr. 1.151/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de organizare si exercitare a controlului financiar de gestiune – cu modificarile si completarile ulterioare;
- O.U.G. nr. 94 din 2 noiembrie 2011 privind organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare – cu modificarile si completarile ulterioare;
- Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014.
a) asigurarea integritatii patrimoniului precum si a bunurilor din domeniul public si privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale aflate in administrarea, in concesiunea sau in inchirierea acestora;
b) respectarea prevederilor legale si a reglementarilor interne, incidente activitatii economico-financiare a operatorului economic;
c) cresterea eficientei in utilizarea resurselor alocate.
Activitatea de control financiar de gestiune se organizeaza obligatoriu de catre operatorii economici definiti de O.U.G. nr. 24/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
a) regiile autonome, infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
b) companiile si societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic;
c) societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine o participatie majoritara;
d) societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice de la lit. a) - c) detin direct sau indirect o participatie majoritara;
e) institutele nationale de cercetare-dezvoltare, altele decat cele care functioneaza ca institutii publice.
Societatile la care statul nu detine participatii nu sunt obligate dar pot organiza activitatea de control financiar de gestiune.
Organizarea controlului financiar preventiv presupune:
- desemnarea prin decizie interna a persoanelor care poseda competente pe domeniile de activitate din cadrul societatii. Persoanele desemnate trebuie sa aiba studii superioare economice si o vechime efectiva in domeniu de minimum doi ani
- stabilirea clara a drepturilor, sarcinilor si raspunderilor persoanelor respective.
Formele controlului financiar de gestiune
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Cartea Verde a Contabilitatii
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Procedurile contabile constituie un punct major de interes pentru organele de control, deoarece ele se aplica in derularea operatiunilor contabile si, ca urmare, sunt parte integranta a situatiilor financiare anuale. Lipsa lor se sanctioneaza cu o amenda de pana la 10.000 de lei. Aveti acum posibilitatea sa beneficiati de proceduri intocmite profesionist, astfel incat sa va prezentati perfect in fata organelor de control. Detalii aici >>
Pentru fiecare sector de activitate din cadrul societatii se stabilesc obiective clare de urmarit si indeplinit:
--> pentru sectorul productiv:
- urmarirea calitatii produselor finite in conformitate cu standarde tehnice specifice stabilite de societate sau prin diverse acte normative; - urmarirea realizarii fluxurilor tehnologice; - parcurgerea tuturor etapelor de productie
- compararea periodica a costului efectiv cu cel standard la nivel centralizat cat si la nivelul subunitatilor din structura acestuia si a principalelor activitati, in scopul identificarii ariilor de activitate eficienta sau ineficienta, factorilor si cauzelor abaterilor si a fundamentarii masurilor corective care se impun.
--> pentru sectorul aprovizionare:
- urmarirea efectuarii achizitiilor de marfa, materii prime si materiale: o indeplinirea criteriilor de calitate, a termenelor de livrare si de plata, o incadrarea in bugetele aprobate
o pretul/tariful unitar sa fie corect specificate in contracte si pe documentele de achizitie
o modalitatile si conditiile de plata;
o penalitatile in caz de nerespectare a obligatiilor partilor; - intocmirea documentelor de receptie a marfurilor, materiilor prime si materialelor
--> pentru achizitiile/prestarile de servicii se verifica:
- contractul de achizitie sa cuprinda prevederi referitoare la:
o partile contractante,
o datele de identificare a partilor,
o obiectul contractului;
o pretul/costul contractului;
o durata;
o termenele de livrare/prestare a activitatilor ce fac obiectul contractului;
o modalitatile si conditiile de plata;
o penalitatile in caz de nerespectare a obligatiilor partilor.
- executarea contractului si determinarea stadiului de executie a contractului;
- emiterea/primirea facturilor.
--> pentru inregistrarea altor cheltuieli:
- respectarea prevederilor legale privind plata salariilor, intocmirea statelor de salarii; existenta actelor de decizie interna privind aprobarea acordarii sporurilor, orelor suplimentare, premiilor, altor drepturi salariale, daca este cazul; aplicarea cotelor legale de contributii
- intocmirea documentelor care atesta consumul materiilor prime si materialelor
- existenta contractelor de inchiriere cu precizarea obiectului inchirierii, a partilor contractante, a valorii chiriei.
La solicitarea persoanelor cu atributii de control financiar de gestiune, personalul entitatii va pune la dispozitie actele, documentele si inscrisurile solicitate si va furniza informatiile si explicatiile verbale si/sau in scris, dupa caz, in legatura cu obiectul actiunii de control financiar de gestiune.
Persoanele, vor prezenta valorile pe care le gestioneaza sau pe care le au in pastrare.
Constatarile inscrise in actele de control trebuie sa fie precise, clare avand la baza documente justificative.
Pentru deficientele constatate se consemneaza prevederile legale sau reglementarile interne incalcate, consecintele economico-financiare, patrimoniale, persoanele raspunzatoare si masurile propuse.
Actele de control se prezinta administratorului care analizeaza, dispune si urmareste ducerea la indeplinire a masurilor inscrise in actele de control.
Intocmirea procedurilor contabile cade in sarcina dvs., a contabilului firmei. Dvs. sunteti singurul care poate fi tras la raspundere pentru lipsa acestor proceduri, drept urmare asigurati-va ca totul este in regula. Va oferim 41 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala!
Alerta: Examenul de acces la stagiul CECCAR 2025
DEveniti contabil autorizat sau expert contabil gratie unui mic avantaj in pregatirea examenului!
Secretul este sa parcurgeti aceste 100 de teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examen!
Modalitatea sigura de a promova examenul de acces CECCAR din 2-3 octombrie 2025!
Articole similare
PROCEDURI CONTABILE: Cum se intocmeste procedura privind controlul financiar de gestiunePROCEDURI CONTABILE: Intocmirea decontului de TVA si verificarea decontului precompletat de TVAPolitici contabile privind aplicarea sistemului TVA la incasareE-Transport: Ce cuprinde Procedura Contabila pentru monitorizarea transporturilorSAF-T pentru contribuabili mici: Cum va asigurati ca declaratia dvs. NU va contine eroriUltimele articole
Corectarea unei facturi storno din perioadele anterioare: Pasii recomandati de specialistPrelungirea duratei de amortizare: Care este tratamentul contabil si fiscal?Politici contabile: 42 de Modele EDITABILE, clar structurate si practiceATENTIE maxima la DECLARATIA 406 (SAF-T): ce ERORI pot aparea? Cazuri Practice detaliatePolitici si PROCEDURI CONTABILE: Modele EDITABILE, conform cerintelor legislativeArticole similare
Proceduri contabile: Cum se intocmeste procedura privind controlul financiar de gestiuneEfectuarea inspectiilor la institutii publice: ultimele clarificari aduse de FinanteModificarile propuse pentru controlul intern si CONTROLUL FINANCIAR PREVENTIVMFP modifica Legea Controlului Intern si CONTROLUL FINANCIAR PREVENTIVForExeBug: Ghid complet de utilizare pentru Institutiile PubliceUltimele articole
Buletin: Decizii adoptate de Consiliul Autoritatii de Supraveghere FinanciaraContabilitatea Institutiilor Publice in 2017. Noutatile Codului fiscal 2017Specialistii recomanda dar nu baga in traista: Proceduri contabile obligatorii pentru institutiile publiceSe modifica intocmirea documentelor financiar-contabile. Iata elementele de noutate!Contabilitatea Institutiilor Publice in 2015: Monografii contabile, legislatie explicata