Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general 2025"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general 2025
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Proceduri contabile: Cum se intocmeste procedura privind controlul financiar de gestiune

Data aparitiei: 13 Mai 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Proceduri contabile: Cum se intocmeste procedura privind controlul financiar de gestiune
proceduri contabilecontrolul financiar de gestiunecontrolul financiar preventiv

Procedurile contabile reprezinta o aplicare practica, o detaliere concreta a politicilor contabile adoptate de societate prin manualul de politici contabile. Scopul acestei proceduri este identificarea modului de organizare a controlului financiar de gestiune.

Reglementari aplicabile:
- H.G. nr. nr. 1.151/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de organizare si exercitare a controlului financiar de gestiune – cu modificarile si completarile ulterioare;
- O.U.G. nr. 94 din 2 noiembrie 2011 privind organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare – cu modificarile si completarile ulterioare;
- Reglementarile contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 1.802/2014.

Obiective

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Obiective

a) asigurarea integritatii patrimoniului precum si a bunurilor din domeniul public si privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale aflate in administrarea, in concesiunea sau in inchirierea acestora;
b) respectarea prevederilor legale si a reglementarilor interne, incidente activitatii economico-financiare a operatorului economic;
c) cresterea eficientei in utilizarea resurselor alocate.

Descrierea procedurii

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Descrierea procedurii

Activitatea de control financiar de gestiune se organizeaza obligatoriu de catre operatorii economici definiti de O.U.G. nr. 24/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
a) regiile autonome, infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;
b) companiile si societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic;
c) societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine o participatie majoritara;
d) societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice de la lit. a) - c) detin direct sau indirect o participatie majoritara;
e) institutele nationale de cercetare-dezvoltare, altele decat cele care functioneaza ca institutii publice.

Societatile la care statul nu detine participatii nu sunt obligate dar pot organiza activitatea de control financiar de gestiune.

Organizarea controlului financiar preventiv presupune:
- desemnarea prin decizie interna a persoanelor care poseda competente pe domeniile de activitate din cadrul societatii. Persoanele desemnate trebuie sa aiba studii superioare economice si o vechime efectiva in domeniu de minimum doi ani
- stabilirea clara a drepturilor, sarcinilor si raspunderilor persoanelor respective.

Formele controlului financiar de gestiune


- controlul preventiv - verificarea fundamentarii bugetelor de venituri si cheltuieli si a anexelor la acestea;
- controlul operativ - verificarea operatiunilor economico-financiare desfasurate in cursul exercitiului financiar curent.

Procedurile contabile constituie un punct major de interes pentru organele de control, deoarece ele se aplica in derularea operatiunilor contabile si, ca urmare, sunt parte integranta a situatiilor financiare anuale. Lipsa lor se sanctioneaza cu o amenda de pana la 10.000 de lei. Aveti acum posibilitatea sa beneficiati de proceduri intocmite profesionist, astfel incat sa va prezentati perfect in fata organelor de control. Detalii aici >>

Tipurile de actiuni de control

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Tipurile de actiuni de control
  • Verificarea respectarii prevederilor legale si a reglementarilor interne cu privire la existenta, integritatea, pastrarea si utilizarea mijloacelor si resurselor, detinute cu orice titlu, si modul de reflectare a acestora in evidenta contabila;
  • Verificarea respectarii prevederilor legale in fundamentarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli al operatorului economic si a proiectelor bugetelor de venituri si cheltuieli ale subunitatilor din structura acestuia.
  • Verificarea respectarii prevederilor legale in executia bugetului de venituri si cheltuieli
    Se efectueaza controlul periodic al bugetului de venituri si cheltuieli pe principalele activitati, prin compararea permanenta a rezultatelor obtinute cu previziunile bugetare pentru identificarea factorilor si cauzelor abaterilor de la prevederile bugetare, informarea conducerii.
  • Verificarea respectarii prevederilor legale si a reglementarilor interne cu privire la modul de efectuare a inventarierii anuale a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii;
  • Emiterea tuturor documentelor necesare in procesul efectuarii inventarierii (decizii, liste de inventariere, procese verbale de declasare, procesul verbal de inventariere), respectarea metodelor de inventariere faptica si de determinare a diferentelor in listele de inventariere.
  • Verificarea respectarii prevederilor legale si a reglementarilor interne cu privire la incasarile si platile in lei si valuta, de orice natura, in numerar sau prin virament;
  • Verificarea respectarii prevederilor legale cu privire la inregistrarea in evidenta contabila a operatiunilor economico-financiare;
  • Verificarea respectarii prevederilor legale si a reglementarilor interne cu privire la intocmirea, circulatia, pastrarea si arhivarea documentelor justificative;
    Se verifica elementele obligatorii continute de catre documentele financiar-contabile si documentele justificative, conform cerintelor legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, ale O.M.F.P. nr. 2.634/2015, ale Legii nr. 227/2015 cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la factura.
    Elaboreaza analize economico-financiare pentru conducerea operatorului economic in scopul fundamentarii deciziilor si a imbunatatirii performantelor.

Pentru fiecare sector de activitate din cadrul societatii se stabilesc obiective clare de urmarit si indeplinit:

--> pentru sectorul productiv:
- urmarirea calitatii produselor finite in conformitate cu standarde tehnice specifice stabilite de societate sau prin diverse acte normative; - urmarirea realizarii fluxurilor tehnologice; - parcurgerea tuturor etapelor de productie
- compararea periodica a costului efectiv cu cel standard la nivel centralizat cat si la nivelul subunitatilor din structura acestuia si a principalelor activitati, in scopul identificarii ariilor de activitate eficienta sau ineficienta, factorilor si cauzelor abaterilor si a fundamentarii masurilor corective care se impun.

--> pentru sectorul aprovizionare:
- urmarirea efectuarii achizitiilor de marfa, materii prime si materiale: o indeplinirea criteriilor de calitate, a termenelor de livrare si de plata, o incadrarea in bugetele aprobate
o pretul/tariful unitar sa fie corect specificate in contracte si pe documentele de achizitie
o modalitatile si conditiile de plata;
o penalitatile in caz de nerespectare a obligatiilor partilor; - intocmirea documentelor de receptie a marfurilor, materiilor prime si materialelor

--> pentru achizitiile/prestarile de servicii se verifica:
- contractul de achizitie sa cuprinda prevederi referitoare la:
o partile contractante,
o datele de identificare a partilor,
o obiectul contractului;
o pretul/costul contractului;
o durata;
o termenele de livrare/prestare a activitatilor ce fac obiectul contractului;
o modalitatile si conditiile de plata;
o penalitatile in caz de nerespectare a obligatiilor partilor.
- executarea contractului si determinarea stadiului de executie a contractului;
- emiterea/primirea facturilor.

--> pentru inregistrarea altor cheltuieli:
- respectarea prevederilor legale privind plata salariilor, intocmirea statelor de salarii; existenta actelor de decizie interna privind aprobarea acordarii sporurilor, orelor suplimentare, premiilor, altor drepturi salariale, daca este cazul; aplicarea cotelor legale de contributii
- intocmirea documentelor care atesta consumul materiilor prime si materialelor
- existenta contractelor de inchiriere cu precizarea obiectului inchirierii, a partilor contractante, a valorii chiriei.

La solicitarea persoanelor cu atributii de control financiar de gestiune, personalul entitatii va pune la dispozitie actele, documentele si inscrisurile solicitate si va furniza informatiile si explicatiile verbale si/sau in scris, dupa caz, in legatura cu obiectul actiunii de control financiar de gestiune.

Persoanele, vor prezenta valorile pe care le gestioneaza sau pe care le au in pastrare.

Constatarile inscrise in actele de control trebuie sa fie precise, clare avand la baza documente justificative.
Pentru deficientele constatate se consemneaza prevederile legale sau reglementarile interne incalcate, consecintele economico-financiare, patrimoniale, persoanele raspunzatoare si masurile propuse.

Actele de control se prezinta administratorului care analizeaza, dispune si urmareste ducerea la indeplinire a masurilor inscrise in actele de control.

Intocmirea procedurilor contabile cade in sarcina dvs., a contabilului firmei. Dvs. sunteti singurul care poate fi tras la raspundere pentru lipsa acestor proceduri, drept urmare asigurati-va ca totul este in regula. Va oferim 41 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala! 

 






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general 2025"


X