Desi contributiile sociale au fost transferate la angajat prin O.U.G. nr. 79/2017, in continuare acestea se retin, se declara si se platesc de catre platitorul de venituri din salarii sau asimilate salariilor. Conform Codului de procedura fiscala neretinerea, potrivit legii, de catre platitorii obligatiilor fiscale, a sumelor reprezentand impozite si contributii cu retinere la sursa precum si retinerea si nevarsarea acestora in totalitate constituie contraventii. Sanctiunile sunt stabilite in functie de sumele sustrase la plata (pana la 50.000 lei, intre 50.000 lei si 100.000 lei si peste 100.000 lei) si pot ajunge pana la 27.000 lei pentru persoanele juridice incadrate in categoria contribuabililor mijlocii si mari, respectiv pana la 8.000 lei, pentru celelalte persoane juridice, precum si pentru persoanele fizice.
In anul 2018 numarul contributiilor sociale datorate pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor s-a redus de la sase la trei contributii, respectiv:
• contributiile de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat – salariat. Contributia se datoreaza si de catre angajator insa doar pentru conditii speciale si deosebite de munca;
• contributia de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate- salariat;
• contributia asiguratorie pentru munca, datorata bugetului general consolidat - angajator.
Astfel, asupra veniturilor din salarii se aplica prin retinere la sursa urmatoarele contributii:
1. Contributia de asigurari sociale – 25%
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manual de politici contabile - Stick USB
Cartea verde a contabilitatii
2. Contributia de asigurari sociale de sanatate – 10%
Pentru veniturile din salarii angajatorul datoreaza contributia asiguratorie pentru munca. Din contributia asiguratorie pentru munca incasata la bugetul de stat se distribuie lunar, pana la sfarsitul lunii in curs, o cota de:
a) 15%, care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
b) 20%, care se face venit la Bugetul asigurarilor pentru somaj;
c) 5%, care se face venit la Sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale;
d) 40%, care se face venit la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate pentru plata concediilor medicale;
e) 20%, care se face venit la bugetul de stat intr-un cont distinct.
Astfel, patru dintre contributiile sociale aplicate pana la 01 ianuarie 2018 au fost comasate in aceasta contributie asiguratorie pentru munca. Este vorba de contributia la somaj (angajat si angajator), contributia pentru concedii medicale, contributia pentru risc si accidente si contributia pentru garantarea creantelor salariale.
Pentru conditii deosebite de munca si pentru conditii speciale de munca (astfel cum sunt prevazute in Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice ) se datoreaza in plus, de catre angajator, contributii de asigurari sociale aplicand urmatoarele cote asupra salariului brut:
- 4% - in cazul conditiilor deosebite de munca.
- 8% - in cazul conditiilor speciale de munca.
Prin OUG 3/2018 a mai fost introdusa o obligatie in sarcina angajatorului – aceea de a suporta, in numele angajatului, diferenta de contributii pana la nivelul contributiilor sociale aferente salariului minim brut pe tara pentru angajatii pentru care nivelul CAS si CASS datorat nu poate fi mai mic decat nivelul contributiilor aferente salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributiile.
Veniturile din salarii si asimilate salariilor sunt declarate de angajator in Declaratia 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
Pe langa aceste contributii sociale reglementate de Codul fiscal, autoritatile si institutiile publice, persoanele juridice, publice sau private, care au cel putin 50 de angajati, si nu angajeaza persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati datoreaza lunar catre bugetul de stat o suma reprezentand salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap. Prin OUG 60/2017 a fost eliminata posibilitatea persoanelor juridice de a opta pentru achizitionarea de produse sau servicii de la unitatile protejate autorizate incepand cu 01 septembrie 2017. Tot de la aceasta data a fost majorata contributia de la 50% la 100% din salariul de baza minim brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au angajat persoane cu handicap.
Contributia a crescut si mai mult de la 01 ianuarie 2018 avand in vedere cresterea salariului minim pe economie de la 1.450 lei la 1.900 lei.