Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general"
Implementarea unui proiect finantat din fonduri nerambursabile aduce nu doar oportunitati de dezvoltare, ci si o serie de responsabilitati contabile si administrative. Dincolo de partea tehnica a proiectului, una dintre cele mai importante provocari este organizarea unei evidente contabile clare, transparente si conforme cu cerintele finantatorului. Fiecare leu cheltuit trebuie justificat, fiecare plata trebuie urmarita, iar diferentierea intre cheltuieli eligibile si neeligibile devine esentiala pentru evitarea corectiilor financiare si pentru asigurarea succesului proiectului. In acest context, contabilitatea analitica si balanta de verificare pe proiect devin instrumente indispensabile pentru trasabilitate, control intern si audit.
Astfel, vom analiza cum se realizeaza corect inregistrarile contabile, ce formule se folosesc pentru platile salariale si contributiile efectuate din fonduri proprii, dar si cum se organizeaza contabilitatea analitica astfel incat sa reflecte fidel realitatea financiara a proiectului.
In cazul in care o societate comerciala implementeaza un proiect finantat din fonduri nerambursabile si efectueaza plati aferente salariilor si contributiilor la buget din fonduri proprii, inainte de incasarea subventiei, evidenta contabila trebuie sa reflecte aceste operatiuni in mod clar si transparent, in cadrul balantei de verificare specifice proiectului.
Inregistrarea corecta a platii salariilor si contributiilor se realizeaza prin conturile 421 Personal salarii datorate , 43 Asigurari sociale si 444 Impozit pe salarii , in corespondenta cu contul 5121.
Formula contabila este, asadar, 421, 43 , 444 = 5121, ceea ce reflecta faptul ca societatea a efectuat platile din propriile disponibilitati. Ulterior, la momentul aprobarii decontului si al recunoasterii dreptului de incasare a finantarii, se inregistreaza creanta fata de finantator prin contul 445 Subventii guvernamentale de primit in corespondenta cu 7411 Venituri din subventii de exploatare.
Contabilitatea analitica are un rol esential in acest proces, intrucat permite separarea clara a cheltuielilor eligibile de cele neeligibile, urmarirea distincta a finantarii primite si utilizate, precum si corelarea permanenta intre inregistrarile contabile si documentele justificative. Prin aceasta abordare, societatea asigura transparenta si corectitudinea evidentei contabile, oferind finantatorului si auditorului posibilitatea de a verifica in mod direct fiecare operatiune, conform principiilor de legalitate, eficienta si responsabilitate financiara.
Aici intervine un volum de munca suplimentar, practic aveti de evidentiat separat 641 = 421 aferent acestui proiect de alte costuri salariale neeligibile.Este necesar ca programul de contabilitate sa va permita o astfel de detaliere.
641.1 = 421.1 cheltuieli salariale eligibile
641.2 = 421.2 cheltuieli salariale neeligibile
604.1 = 401 costuri eligibile
604.2 = 401 costuri neeligibile
samd.
De regula programele de contabilitate permit asocierea notelor contabile cu un centru de cost.Va trebui sa va interesati cum este posibila aceasta asociere si cum se poate face retroactiv pentru inregistrarile contabile deja facute.
Dupa aceasta etapa puteti genera balanta de verificare pe centru de cost/proiect etc.
Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz iti aduce acum nu doar toata aceasta cunostere legislativa referitoare la conturile existente, dar iti si exemplifica prin situatii explicite, modul corect de inregistrare in contabilitate! Te ajuta sa:
- stii intotdeauna cum sa procedezi corect, unde sa intervii;
- gasesti solutii avantajoase pentru buzunarul firmei tale;
- eviti erorile din inregistrarile contabile si amenzile aferente.
Detalii aici >>
Contabilitatea analitica reprezinta evidenta detaliata si structurata a operatiunilor financiare, pe categorii, centre de cost, proiecte sau beneficiari. Scopul ei este sa completeze contabilitatea generala, oferind informatii detaliate si controlabile asupra modului in care sunt utilizate resursele firmei.
In cazul proiectelor finantate, contabilitatea analitica permite:
-urmarirea cheltuielilor eligibile versus neeligibile;
-urmarirea finantarii primite si utilizate;
-asigurarea trasabilitatii fiecarui leu cheltuit in cadrul proiectului;
Examen Consultant Fiscal 2025
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
-justificarea costurilor salariale, de manopera, materiale si servicii;
-fundamentarea rapoartelor catre finantator si pentru audit.
a) Trasabilitatea si justificarea cheltuielilor
Toate cheltuielile trebuie sa fie identificabile si verificabile fata de documentele justificative: facturi, bonuri, ordine de plata, procese-verbale de punere in functiune etc.
Exemplu: salariile instalatorilor care monteaza panouri PV trebuie sa fie inregistrate pe proiect si beneficiarul final, prin pontaje si ordine de deplasare.
b) Separarea cheltuielilor eligibile de cele neeligibile
Contabilitatea analitica permite sa se distinga:
-Cheltuieli eligibile rambursabile prin program/voucher;
-Cheltuieli suportate din resurse proprii (ex. informare, publicitate, mentenanta suplimentara).
Exemple: factura pentru panouri PV (eligibila) vs factura pentru pliante promotionale (neeligibila).
c) Controlul financiar intern
Permite verificarea corectitudinii operatiunilor si prevenirea erorilor sau fraudei.
Ex.: verificarea ca suma cheltuita pe manopera nu depaseste numarul de ore lucrate in pontaje.
d) Corespondenta intre inregistrarile contabile si documentele suport
Fiecare inregistrare trebuie sa aiba un document justificativ clar: factura, chitanta, bon, proces-verbal, contract.
Exemple:
-Note de intrare-receptie pentru materialele intrate in magazie;
-Bonuri de consum pentru materialele utilizate la montaj;
-Procese-verbale de punere in functiune a echipamentelor;
-Certificate de origine pentru echipamentele achizitionate.
e) Evidenta distincta pe proiecte si beneficiari
Permite sa se raporteze costurile exacte pe fiecare proiect si beneficiar, astfel incat sa fie clar cat costa implementarea fiecarei activitati eligibile.
Ex.: salariile, materialele, manopera pentru Beneficiar X se inregistreaza separat de Beneficiar Y.
f) Calculul costului real al proiectului
Contabilitatea analitica ajuta la determinarea costului complet al proiectului, inclusiv:
-materiale;
-manopera;
-costuri indirecte alocate proportional;
-TVA aferent.
Acest calcul este necesar pentru deconturi si evaluarea eficientei proiectului.
g) Asigurarea transparentei pentru audit si finantator
Autoritatile finantatoare si auditorii trebuie sa poata vedea:
-ce s-a cheltuit;
-cine a realizat activitatea;
-ce documente justifica cheltuiala;
-legatura directa cu proiectul si cu beneficiarul.
Pe conturi analitice:
Ex.: conturi separate pentru salarii, materiale, servicii, costuri indirecte, pentru fiecare proiect.
Pe centre de cost / cod proiect:
Exemple:
Proiect ... Beneficiar X Manopera;
Proiect .... Beneficiar X Materiale;
Proiect .... Beneficiar X TVA.
Pe documente justificative:
Toate inregistrarile trebuie legate de facturi, bonuri, ordine de plata, pontaje, procese-verbale.
In concluzie, balanta de verificare pe proiect trebuie sa reflecte fidel realitatea economica a derularii proiectului, prin evidentierea distincta a cheltuielilor efectuate, a surselor de finantare aferente si a rezultatelor financiare obtinute, in cadrul unei contabilitati analitice riguroase, care garanteaza trasabilitatea completa a tuturor fluxurilor financiare asociate proiectului.
Alerta: Examenul CECCAR 2025 se apropie cu pasi repezi!
Visati sa deveniti contabil autorizat sau expert contabil? Acum aveti avantajul decisiv:
* 100 de teste rezolvate si explicate, exact ca la examen – cheia succesului vostru!
* Cea mai sigura cale de a promova examenul!
Articole similare
Cum inregistrezi corect salariile si contributiile in cadrul unui proiect finantat: Formule contabile si exempleDividende distribuite si neplatite in 2025: Termenul de plata al impozitului si cota aplicabilaBalanta de verificare lunara: Clarificari privind semnarea situatiilor financiare si 3 studii de caz [OUG 138/2024]Ce documente contine fisierul zip anexat la situatiile financiareAutomatizarea contabilitatii primare: secretul reducerii costurilor si greselilorUltimele articole
Automatizarea contabilitatii primare: secretul reducerii costurilor si greselilorLegea contabilitatii: Principalele modificari aduse de OUG nr. 138/2024Inchiderea de luna si de exercitiu financiar: Reguli de baza si proceduri obligatoriiCele 3 ghiduri care iti asigura succesul in contabilitateTOP 3 greseli intalnite in balanta de verificare si cum sa le evitiArticole similare
Cum inregistrezi corect salariile si contributiile in cadrul unui proiect finantat: Formule contabile si exempleBALANTA DE VERIFICARE lunara: Clarificari privind semnarea situatiilor financiare si 3 studii de caz [OUG 138/2024]De la teorie la practica: Ghid complet pentru contabilii incepatori, cu exemple utileLegea contabilitatii: Principalele modificari aduse de OUG nr. 138/2024Inchiderea de luna si de exercitiu financiar: Reguli de baza si proceduri obligatoriiUltimele articole
Cum se desfasoara lichidarea voluntara (fara numirea unui lichidator): Demersuri la ONRC si ANAFFuziune societati: Etape de parcurs si inregistari contabileTermene de depunere a situatiilor financiare anuale: Clarificari si exemple aduse de MF [PROIECT]Cele 3 ghiduri care iti asigura succesul in contabilitateTOP 3 greseli intalnite in BALANTA DE VERIFICARE si cum sa le eviti