email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ALERTA contabila! Consulta noua serie de modificari propuse de Finante

ALERTA contabila! Consulta noua serie de modificari propuse de Finante
plan de conturi generalcontracte leasingimobilizari corporale

Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de ordin privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Documentul a fost publicat in data de 16 octombrie si contine o serie de modificari destinate domeniului contabilitatii. Unele dintre reglementari vor veni in sprijinul contabililor, in timp ce altele le vor complica activitatea profesionala.

Va dezvaluim ca Planul de conturi nu va mai fi asa cum il stiti fiindca se propune iar introducerea unor conturi noi.


Ce modificari va suferi Planul de conturi?
 

In Planul de conturi cuprins la punctul 196, la contul 296 „Ajustari pentru pierderea de valoare a imobilizarilor financiare” se introduce o nota de subsol, cu urmatorul cuprins:

„In cazul actiunilor detinute in capitalul social al altor societati, conturile de ajustari se utilizeaza daca acele titluri imobilizate sunt contabilizate la cost.”

8. In Planul de conturi cuprins la punctul 196 si in tot cuprinsul reglementarilor, denumirea contului 655 „Cheltuieli din reevaluarea imobilizarilor necorporale si corporale” se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Cheltuieli din reevaluarea imobilizarilor”, iar denumirea contului 755 „Venituri din reevaluarea imobilizarilor necorporale si corporale” se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Venituri din reevaluarea imobilizarilor”.

9. In Planul de conturi cuprins la punctul 196 si in tot cuprinsul reglementarilor, denumirea contului 6583 „Cheltuieli privind imobilizarile necorporale si corporale cedate si alte operatiuni de capital” se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Cheltuieli cu cedarea altor active si alte operatiuni de capital”.

10. In Planul de conturi cuprins la punctul 196, precum si in functiunea conturilor prevazuta la punctul 197, se introduc grupa 25 „Drepturi de utilizare a activelor luate in leasing”, precum si conturile 1055 „Rezerve din reevaluarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” (P), 251 „Active aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” (A), 285 „Amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” (P), 295 „Ajustari pentru deprecierea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” (P), 464 „Decontari aferente contractelor de leasing”, 4641 „Datorii aferente contractelor de leasing1” (P), 4642 „Creante aferente contractelor de leasing” (A), 494 „Ajustari pentru deprecierea creantelor aferente contractelor de leasing” (P), 6555 „Cheltuieli din reevaluarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, 6682 „Cheltuieli privind dobanzile aferente platilor in avans”, 6685 „Cheltuieli privind dobanzile aferente contractelor de leasing”, 685 „Cheltuieli cu amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” si 7555 „Venituri din reevaluarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”.

11. La capitolul 11 „Functiunea conturilor” se introduce functiunea conturilor 251 „Active aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, 285 „Amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, 295 „Ajustari pentru deprecierea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, 464 „Decontari aferente contractelor de leasing” si 685 „Cheltuieli cu amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, cu urmatorul cuprins:

Contul 251  
Cu ajutorul contului 251 „Active aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” se tine evidenta activelor reprezentand drepturile de utilizare a activelor aferente contractelor de leasing contabilizate potrivit IFRS 16 „Contracte de leasing.”

Contul 285
Cu ajutorul contului 285 „Amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” se tine evidenta amortizarii activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing.

Contul 295
Cu ajutorul contului 295 „Ajustari pentru deprecierea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” se tine evidenta ajustarilor pentru deprecierea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing.
 
Contul 464
Cu ajutorul contului 464 „Decontari aferente contractelor de leasing” se tine evidenta datoriilor, respectiv a creantelor aferente contractelor de leasing contabilizate potrivit IFRS 16 „Contracte de leasing.”

Contul 685
Cu ajutorul contului 685 „Cheltuieli cu amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” se tine evidenta cheltuielilor privind amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing.

 


Aspecte reglementate de proiectul de ordin
 

    1. Referitor la metoda de amortizare a imobilizarilor

Conform reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, alegerea metodei de amortizare reprezinta politica contabila, in timp ce potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, metoda de amortizare se incadreaza la estimari contabile.

Potrivit proiectului de ordin se propune ca, si in baza reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, metoda de amortizare sa fie incadrata la estimari contabile, similar duratei de viata utila a activelor amortizabile. In aceste conditii, urmeaza a fi eliminate prevederile care limitau posibilitatea modificarii metodei de amortizare la cazul in care metoda de amortizare este determinata de o eroare in estimarea modului de consumare a beneficiilor aferente respectivei imobilizari corporale.

O prevedere similara se propune a fi inclusa in Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.103/2017, cu completarile ulterioare.

 
    2. Referitor la entitatile obligate sa raporteze informatii nefinanciare

De la momentul publicarii actului normativ prin care s-a transpus Directiva 2014/95/UE, care a introdus obligatia intocmirii de catre operatorii economici de la nivel national a declaratiei nefinanciare incepand cu situatiile financiare ale anului 2017, s-a constatat manifestarea unui interes semnificativ cu privire la aspectele care tin de raportarea nefinanciara. Astfel, un aspect dezbatut frecvent de catre diferite asociatii, autoritati, reprezentanti ai presei, mediul academic si publicul larg s-a referit la aria de aplicabilitate a cerintelor de prezentare si posibilitatea de extindere a acestei arii astfel incat sa vizeze un numar mai mare de entitati de la nivel national, apreciindu-se ca fiind importanta raportarea nefinanciara de catre un numar cat mai mare de entitati.

Pornind de la propunerile avansate in diferite cadre de dezbatere, precum si de la prevederile europene care stipuleaza ca cerinta regasita in textul Directivei  „...nu ar trebui sa impiedice statele membre sa solicite intreprinderilor si grupurilor, altele decat intreprinderile care fac obiectul ... directivei, prezentarea de informatii nefinanciare”, proiectul de ordin propune extinderea ariei de aplicabilitate a obligatiilor de prezentare de informatii nefinanciare, asupra tuturor operatorilor economici (nu doar entitatile de interes public) care depasesc criteriul de a avea un numar mediu de 500 de salariati in cursul exercitiului financiar.
Potrivit informatiilor cuprinse in baza de date a Ministerului Finantelor Publice, corespunzatoare datei de raportare de la 31 decembrie 2017, se apreciaza ca largirea ariei de raportare conform propunerii mentionate mai sus va conduce la cresterea numarului de entitati, de la aproximativ 70 de entitati obligate in prezent sa raporteze, la circa 700 de entitati. O astfel de masura ar putea avea un impact pozitiv in sensul responsabilizarii entitatilor pe linia raportarii de informatii nefinanciare, care dobandesc o importanta tot mai mare in contextul preocuparilor din domeniul sustenabilitatii si responsabilitatii sociale.

    3. Referitor la tratamentul contabil al contractelor de leasing

Proiectul de ordin introduce prevederi rezultate din noul standard IFRS 16 „Contracte de leasing”. Ca urmare, acestea urmeaza a se aplica doar entitatilor care intra in aria de aplicare a Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel de prevederi nou introduse se refera la urmatoarele:

- modul de inregistrare contabila a activelor reprezentand drepturile de utilizare a activelor-suport care fac obiectul contractelor de leasing, precum si a activelor-suport preluate in leasing;
- conturile specifice contractelor de leasing si functiunea contabila a acestora.


    4. Alte aspecte propuse a fi reglementate prin proiectul de ordin se refera la explicarea unor prevederi cuprinse in reglementarile contabile in vigoare, aplicabile operatorilor economici.

Mentionam in acest sens faptul ca in aria de aplicabilitate a reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, au fost efectuate unele reformulari avand in vedere ca reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica la aceasta data si altor categorii de entitati, nu doar societatilor ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata.


Consulta ce puncte si alineate se schimba in proiectul de ordin atasat AICI.

Citeste textul integral al raportului atasat AICI.


de Ghinea Viorica

NOUTATI din Legislatia Contabila

CECCAR 2024 - Subiecte rezolvate pentru Accesul la Stagiu!


Cele 100 de teste-grila sunt exact 
in genul celor care se dau la examen!
 
Sunt teste foarte variate, in perfecta concordanta cu metodologia de examinare, insotite de temeiuri legale si explicatii profesioniste. Ele acopera toate domeniile din programa de examen:
  • contabilitate;
  • fiscalitate; 
  • drept; 
  • evaluarea economica si financiara a intreprinderilor; 
  • audit; 
  • expertiza contabila; 
  • doctrina; 
  • deontologia profesiei contabile.
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
plan de conturi generalcontracte leasingimobilizari corporale


Data aparitiei: 17 Octombrie 2018

Votati articolul "ALERTA contabila! Consulta noua serie de modificari propuse de Finante":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X