Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de ordin privind modificarea si completarea unor reglementari contabile. Documentul a fost publicat in data de 16 octombrie si contine o serie de modificari destinate domeniului contabilitatii. Unele dintre reglementari vor veni in sprijinul contabililor, in timp ce altele le vor complica activitatea profesionala.
Va dezvaluim ca Planul de conturi nu va mai fi asa cum il stiti fiindca se propune iar introducerea unor conturi noi.
Ce modificari va suferi Planul de conturi?
In Planul de conturi cuprins la punctul 196, la contul 296 „Ajustari pentru pierderea de valoare a imobilizarilor financiare” se introduce o nota de subsol, cu urmatorul cuprins:
„In cazul actiunilor detinute in capitalul social al altor societati, conturile de ajustari se utilizeaza daca acele titluri imobilizate sunt contabilizate la cost.”
8. In Planul de conturi cuprins la punctul 196 si in tot cuprinsul reglementarilor, denumirea contului 655 „Cheltuieli din reevaluarea imobilizarilor necorporale si corporale” se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Cheltuieli din reevaluarea imobilizarilor”, iar denumirea contului 755 „Venituri din reevaluarea imobilizarilor necorporale si corporale” se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Venituri din reevaluarea imobilizarilor”.
9. In Planul de conturi cuprins la punctul 196 si in tot cuprinsul reglementarilor, denumirea contului 6583 „Cheltuieli privind imobilizarile necorporale si corporale cedate si alte operatiuni de capital” se modifica si va avea urmatorul cuprins: „Cheltuieli cu cedarea altor active si alte operatiuni de capital”.
10. In Planul de conturi cuprins la punctul 196, precum si in functiunea conturilor prevazuta la punctul 197, se introduc grupa 25 „Drepturi de utilizare a activelor luate in leasing”, precum si conturile 1055 „Rezerve din reevaluarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” (P), 251 „Active aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” (A), 285 „Amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” (P), 295 „Ajustari pentru deprecierea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” (P), 464 „Decontari aferente contractelor de leasing”, 4641 „Datorii aferente contractelor de leasing1” (P), 4642 „Creante aferente contractelor de leasing” (A), 494 „Ajustari pentru deprecierea creantelor aferente contractelor de leasing” (P), 6555 „Cheltuieli din reevaluarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, 6682 „Cheltuieli privind dobanzile aferente platilor in avans”, 6685 „Cheltuieli privind dobanzile aferente contractelor de leasing”, 685 „Cheltuieli cu amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” si 7555 „Venituri din reevaluarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
11. La capitolul 11 „Functiunea conturilor” se introduce functiunea conturilor 251 „Active aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, 285 „Amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, 295 „Ajustari pentru deprecierea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, 464 „Decontari aferente contractelor de leasing” si 685 „Cheltuieli cu amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing”, cu urmatorul cuprins:
Contul 251
Cu ajutorul contului 251 „Active aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” se tine evidenta activelor reprezentand drepturile de utilizare a activelor aferente contractelor de leasing contabilizate potrivit IFRS 16 „Contracte de leasing.”
Contul 285
Cu ajutorul contului 285 „Amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” se tine evidenta amortizarii activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing.
Contul 295
Cu ajutorul contului 295 „Ajustari pentru deprecierea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” se tine evidenta ajustarilor pentru deprecierea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing.
Contul 464
Cu ajutorul contului 464 „Decontari aferente contractelor de leasing” se tine evidenta datoriilor, respectiv a creantelor aferente contractelor de leasing contabilizate potrivit IFRS 16 „Contracte de leasing.”
Contul 685
Cu ajutorul contului 685 „Cheltuieli cu amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing” se tine evidenta cheltuielilor privind amortizarea activelor aferente drepturilor de utilizare a activelor luate in leasing.
Aspecte reglementate de proiectul de ordin
1. Referitor la metoda de amortizare a imobilizarilor
Conform reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, alegerea metodei de amortizare reprezinta politica contabila, in timp ce potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, metoda de amortizare se incadreaza la estimari contabile.
Potrivit proiectului de ordin se propune ca, si in baza reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, metoda de amortizare sa fie incadrata la estimari contabile, similar duratei de viata utila a activelor amortizabile. In aceste conditii, urmeaza a fi eliminate prevederile care limitau posibilitatea modificarii metodei de amortizare la cazul in care metoda de amortizare este determinata de o eroare in estimarea modului de consumare a beneficiilor aferente respectivei imobilizari corporale.
O prevedere similara se propune a fi inclusa in Reglementarile contabile pentru persoanele juridice fara scop patrimonial, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.103/2017, cu completarile ulterioare.
2. Referitor la entitatile obligate sa raporteze informatii nefinanciare
De la momentul publicarii actului normativ prin care s-a transpus Directiva 2014/95/UE, care a introdus obligatia intocmirii de catre operatorii economici de la nivel national a declaratiei nefinanciare incepand cu situatiile financiare ale anului 2017, s-a constatat manifestarea unui interes semnificativ cu privire la aspectele care tin de raportarea nefinanciara. Astfel, un aspect dezbatut frecvent de catre diferite asociatii, autoritati, reprezentanti ai presei, mediul academic si publicul larg s-a referit la aria de aplicabilitate a cerintelor de prezentare si posibilitatea de extindere a acestei arii astfel incat sa vizeze un numar mai mare de entitati de la nivel national, apreciindu-se ca fiind importanta raportarea nefinanciara de catre un numar cat mai mare de entitati.
Pornind de la propunerile avansate in diferite cadre de dezbatere, precum si de la prevederile europene care stipuleaza ca cerinta regasita in textul Directivei „...nu ar trebui sa impiedice statele membre sa solicite intreprinderilor si grupurilor, altele decat intreprinderile care fac obiectul ... directivei, prezentarea de informatii nefinanciare”, proiectul de ordin propune extinderea ariei de aplicabilitate a obligatiilor de prezentare de informatii nefinanciare, asupra tuturor operatorilor economici (nu doar entitatile de interes public) care depasesc criteriul de a avea un numar mediu de 500 de salariati in cursul exercitiului financiar.
Potrivit informatiilor cuprinse in baza de date a Ministerului Finantelor Publice, corespunzatoare datei de raportare de la 31 decembrie 2017, se apreciaza ca largirea ariei de raportare conform propunerii mentionate mai sus va conduce la cresterea numarului de entitati, de la aproximativ 70 de entitati obligate in prezent sa raporteze, la circa 700 de entitati. O astfel de masura ar putea avea un impact pozitiv in sensul responsabilizarii entitatilor pe linia raportarii de informatii nefinanciare, care dobandesc o importanta tot mai mare in contextul preocuparilor din domeniul sustenabilitatii si responsabilitatii sociale.
3. Referitor la tratamentul contabil al contractelor de leasing
Proiectul de ordin introduce prevederi rezultate din noul standard IFRS 16 „Contracte de leasing”. Ca urmare, acestea urmeaza a se aplica doar entitatilor care intra in aria de aplicare a Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel de prevederi nou introduse se refera la urmatoarele:
- modul de inregistrare contabila a activelor reprezentand drepturile de utilizare a activelor-suport care fac obiectul contractelor de leasing, precum si a activelor-suport preluate in leasing;
- conturile specifice contractelor de leasing si functiunea contabila a acestora.
4. Alte aspecte propuse a fi reglementate prin proiectul de ordin se refera la explicarea unor prevederi cuprinse in reglementarile contabile in vigoare, aplicabile operatorilor economici.
Mentionam in acest sens faptul ca in aria de aplicabilitate a reglementarilor contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, au fost efectuate unele reformulari avand in vedere ca reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica la aceasta data si altor categorii de entitati, nu doar societatilor ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata.
Consulta ce puncte si alineate se schimba in proiectul de ordin atasat AICI.
Citeste textul integral al raportului atasat AICI.