Tot mai multi antreprenori aleg sa isi motiveze partenerii si colaboratorii externi prin oferirea tichetelor de incentivare, renuntand in numar tot mai mare la varianta cadourilor clasice.
Din punct de vedere fiscal, aceasta forma destul de noua de protocol este la fel de avantajoasa precum oferirea tichetelor de masa ca beneficiu pentru angajati, dar mai putin restrictiva pentru beneficiari in ceea ce priveste modul de utilizare. Iata raspunsul la cateva intrebari comune legate de tichetele de incentivare si de legislatia privind acordarea si folosirea acestora:
1. Cui pot acorda companiile tichete de incentivare?
Pentru ca reprezinta o forma de recompensare non-cash, tichetele de incentivare pot fi acordate atat pentru stimularea angajatilor cu contract de munca, dar si echipelor externe de vanzari, angajatilor firmelor subcontractate pentru diferite servicii si chiar partenerilor de afaceri.
2. Cine poate oferi astfel de tichete?
Conform legislatiei in vigoare, respectiv Legii 193/ 17.05.2006, tichetele de incentivare pot fi acordate de catre societati comerciale, regii autonome, institutii de stat, societati si companii nationale, cooperative, persoane fizice si persoane juridice.
3. In ce context poate o companie sa isi motiveze astfel colaboratorii interni si externi?
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Aceeasi lege mentioneaza posibilitatea acordarii tichetelor in mai multe contexte, pe langa cele cunoscute deja. Conform acesteia, ele pot fi oferite si in cadrul campaniilor de marketing sau pentru recompensarea persoanelor care participa la studii de piata, pot fi folosite in situatii de protocol, dar si pentru cheltuieli sociale sau pentru recompense oferite in urma realizarii sau promovarii publicitare.
4. Cum pot fi folosite tichetele de incentivare?
Aceste tichete, spre deosebire de cele de masa, de exemplu, pot fi folosite in magazine de moda, decoratiuni interioare, birotica si papetarie, electronice si electrocasnice sau produse cosmetice. De asemenea, acestea pot fi utilizate si in benzinarii. Fiecare producator al acestor tichete are o lista proprie de magazine partenere, verific-o inainte de a cere o oferta pentru a-ti motiva angajatii sau colaboratorii externi.
5. Cum se fiscalizeaza aceste tichete?
In ceea ce priveste avantajele fiscale pentru antreprenori, trebuie sa stii ca acestor tichete li se aplica acelasi regim fiscal valabil si pentru cele de masa sau pentru cele cadou: scutirea de la plata taxelor salariale, respectiv achitarea stricta a impozitului pe venit, in valoare de 16%, cu retinere la sursa. In cazul in care acestea sunt solicitate pentru recompensarea participantilor la studii de piata sau concursuri si nu depasesc valoarea de 600 lei/ eveniment/persoana, acestea sunt scutite si de plata impozitului de 16%.
6. Exista o limita in privinta acordarii acestor tichete?
Daca tichetele de masa au caracter lunar, iar cele cadou pot fi acordate doar de patru ori pe an si in limita valorii de 150 de lei, cele de incentivare pot fi acordate in orice moment decide angajatorul.
7. In ce masura sunt deductibile aceste tichete atunci cand se folosesc in scopuri de protocol?
Conform Codului Fiscal, cheltuielile de protocol sunt deductibile in limita a 2% din profitul contabil al unei companii, suma la care se adauga si valoarea impozitului pe profit si cea a acestor cheltuieli. Atunci cand tichetele oferite depasesc insa valoarea de 100 lei, in suma totala vor fi incluse si cheltuielile TVA aferente acestora.
8. Cum si cine pla teste impozitul pe venit daca tichetele sunt acordate altor persoane decat angajatii?
In situatia in care tichetele de incentivare sunt acordate unor colaboratori externi cu care compania nu are o relatie contractuala, impozitul pe venit va fi cu retinere la sursa, respectiv va fi retinut din veniturile persoanelor fizice care beneficiaza de aceste tichete.
Recompensarea partenerilor si a colaboratorilor externi, a participantilor la diferite studii sau evenimente organizate in scopul promovarii sau a echipelor externe de vanzari isi face tot mai mult loc pe lista prioritatilor in cazul multor companii. Insa inainte de a lua o decizie in acest sens, este important sa iti fie clare toate conditiile si restrictiile privind folosirea tichetelor de incentivare. Doar in acest fel vei putea lua o decizie convenabila pentru compania pe care o conduci si pentru buna colaborare cu partenerii externi.
Sursa foto: Shutterstock