Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Ce modificari fiscale mai aduce Pachetul II: Capital social minim la SRL, noi reguli pentru cesiunea partilor sociale si 'taxa pe afiliati'

Data aparitiei: 17 Septembrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ce modificari fiscale mai aduce Pachetul II: Capital social minim la SRL, noi reguli pentru cesiunea partilor sociale si 'taxa pe afiliati'
masuri fiscalepachet II masuri fiscaletaxa afiliaticapital social minim srl
Pe langa modificarile fiscale si cele aduse legislatiei insolventei, Pachetul II de masuri fiscale mai introduce o serie de noutati cu impact direct asupra mediului de afaceri si persoanelor fizice. Astfel, pachetul legislativ aduce schimbari importante in ceea ce priveste cesiunea partilor sociale, capitalul social minim al SRL-urilor, limitarea deductibilitatii anumitor cheltuieli prin asa-numita „taxa pe afiliati”, regimul fiscal aplicabil inchirierilor prin platforme precum Booking sau Airbnb, dar si noi reguli privind baza de calcul a CASS pentru veniturile obtinute din contracte de activitate sportiva.
 
Aceste masuri urmaresc, potrivit autoritatilor, cresterea gradului de colectare, insa implica si o povara administrativa mai mare pentru contribuabili. In plus, unele dintre prevederi sunt percepute ca ridicand obstacole suplimentare pentru antreprenori si micile afaceri, ceea ce a generat deja reactii critice din partea mediului privat.

Cesiunea partilor sociale – filtru fiscal

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cesiunea partilor sociale – filtru fiscal
--> Pentru cesiunea de parti sociale ale societatilor,  tranzactia devine opozabila ANAF doar daca:
 
o in 15 zile se notifica cesiunea + actul constitutiv actualizat;
o daca exista restante, societatea/cesionarul constituie garantii (art. 211 CPF);
o la RC, se prezinta acordul ANAF privind garantiile.

--> Daca restantele nu se sting in 60 zile de la inregistrarea cesiunii, garantiile se executa.

Astfel, cesiunea trebuie notificata Agentiei Nationale de Administrare Fiscala („ANAF”) in termen de 15 zile de la data cesiunii, de catre cedent, cesionar sau societate, prin transmiterea actului de transfer al partilor sociale si a actului constitutiv actualizat. 
 
--> In situatia in care societatea figureaza cu obligatii fiscale restante sau alte creante bugetare individualizate in titluri executorii inregistrate spre executare, cesionarul sau societatea are obligatia de a constitui garantii in favoarea ANAF, corespunzatoare valorii obligatiei restante indicate in certificatul de atestare fiscala. Pentru societatile aflate in aceasta situatie, registrul comertului nu poate inregistra cesiunea pana cand nu primeste dovada acordului ANAF cu privire la constituirea acestor garantii. Daca obligatiile de plata nu sunt stinse in termen de 60 de zile de la inregistrarea cesiunii in registrul comertului, garantiile constituite se executa.
 
Art. V. - (1) Cesiunea partilor sociale ale asociatului unei societati cu raspundere limitata care detine controlul societatii, in sensul art. 25 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este opozabila organului fiscal central in urmatoarele conditii:
 
a) in termen de 15 zile de la data cesiunii, cedentul, cesionarul sau societatea notifica organului fiscal central actul de transmitere a partilor sociale si actul constitutiv actualizat cu datele de identificare a noilor asociati;
b) daca societatea inregistreaza obligatii fiscale restante precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii, aceasta sau cesionarul constituie garantii potrivit art. 211 lit. a) si/sau b)din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, care sa acopere valoarea obligatiilor restante cuprinse in certificatul de atestare fiscala emis potrivit alin. (2);
c) la inregistrarea cesiunii in registrul comertului daca societatea inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si alte creante bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii si existente in evidenta organului fiscal central in vederea recuperarii, se prezinta dovada acordului organului fiscal cu privire la constituirea de garantii.

Capital social minim la SRL – legat de cifra de afaceri

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Capital social minim la SRL – legat de cifra de afaceri
SRL nou: capital minim 500 lei.
 
SRL existent: daca cifra de afaceri neta precedenta depaseste 400.000 lei, capital minim devine 5.000 lei (majorare pana la sfarsitul exercitiului urmator constatarii).
 
Capitalul nu poate fi redus sub minimul legal; nerespectarea termenului de majorare: dizolvare la cerere (inclusiv ONRC). Puteti evita dizolvarea daca aduceti capitalul la minim inainte de ramanerea definitiva a hotararii.
 
Facilitate: pentru majorari pana la 31.12.2026, -50% la tariful de publicare in M.Of. Partea a IV-a (daca actul vizeaza exclusiv majorarea).
 
(2) In cazul societatilor cu raspundere limitata nou infiintate, valoarea minima a capitalului social este de 500 lei.
(3) Valoarea minima a capitalului social se majoreaza pana la finalul exercitiului financiar urmator celui in care se constata cresterea cifrei de afaceri nete raportata prin situatiile financiare anuale ale exercitiului financiar precedent.

„Taxa pe afiliati” – noul art. 25^1 CF (limita de deductibilitate 1%)

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: „Taxa pe afiliati” – noul art. 25^1 CF (limita de deductibilitate 1%)

Cui se aplica: contribuabili (altii decat art. 15) cu cifra de afaceri ≤ 50 mil. euro (cei peste 50 mil. euro sunt in afara regulii) care au cheltuieli cu drepturi de proprietate intelectuala, management si consultanta catre afiliati nerezidenti.

Cum functioneaza:
 
Daca in raportarile pentru 2024 ponderea acestor cheltuieli > 1% din total cheltuieli, atunci in anul de calcul  se deduce doar pana la 1% din totalul cheltuielilor contabile din anul de calcul.
Bancile sunt exceptate.
Din 2027, ponderea si baza de calcul se vor stabili pe baza unei declaratii fiscale speciale (ordin MF/ANAF).
Daca se aplica aceasta limitare, pentru aceste sume nu mai aplici si regulile generale de deductibilitate de la art. 25 (evita dubla limitare).
Asa-numita „taxa pe afiliati” reprezinta, in fapt, o limita de deductibilitate pentru tranzactiile cu afiliatii, care nu tine cont de substanta economica a tranzactiilor, necesitatea si nivelul de documentare a serviciilor primite de la partile afiliate, ci reprezinta doar un criteriu cantitativ prin care sunt penalizate companiile care apeleaza la suportul grupului pentru a-si desfasura activitatea in cele mai bune conditii.

IMCA – „recapture” pe active (art. 45 alin. (24))

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: IMCA – „recapture” pe active (art. 45 alin. (24))

Daca s-au scazut din baza IMCA imobilizari in curs/active (potrivit regulilor vechi) trebuie sa mentii activele in patrimoniu cel putin jumatate din durata de viata. In caz contrar, recalculezi IMCA, depui declaratie rectificativa si platesti accesorii.

Exceptii: reorganizari, lichidare/faliment, distrugeri dovedite, obligatii legale de scoatere din functiune.

Persoane fizice – cazare si inchirieri (noi art. 68^3, 83, 85)

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Persoane fizice – cazare si inchirieri (noi art. 68^3, 83, 85)
Servicii de cazare (activitati independente) – art. 68^3:
 
 venit net = venit brut – forfetar 30%; impozit final 10%; 
 
evidenta simplificata (doar Registrul de evidenta fiscala la venituri); obligatoriu „Fisa de ocupare”. Se aplica si cand se detin >7 camere inchiriate in regim hotelier (se considera activitate independenta).

Inchiriere pe termen scurt (1–7 camere) – art. 85: identic (forfetar 30%, impozit 10%, fisa de ocupare; conversie valuta la curs BNR din ziua anterioara incasarii). Declarare si plata prin Declaratia Unica.

Inchirieri clasice (altele decat scurt si arenda) – art. 84 si 84^1: forfetar 20%; daca platitorul e PJ, retine la sursa la fiecare plata.
Pierderile din 2025 la aceste activitati devin definitive (nu se reporteaza).

CASS pentru veniturile din activitati independente contracte actv.sportiva: 72 salarii

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: CASS pentru veniturile din activitati independente contracte actv.sportiva: 72 salarii

Persoanele fizice care in cursul anului fiscal obtin exclusiv venituri din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva, pentru care platitorii de venituri au obligatia calcularii, retinerii, platii si declararii contributiei de asigurari sociale de sanatate in situatia in care baza anuala de calcul, din una sau mai multe surse de venit cumulate, este mai mica sau egala cu nivelul de 72 de salarii minime brute pe tara, nu au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prevazuta la art. 122, in vederea stabilirii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

In cazul veniturilor realizate in baza contractelor de activitate sportiva, platitorii veniturilor prevazuti la art. 68^1 alin. (2) calculeaza si retin contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de catre beneficiarul venitului, la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei prevazute la art. 156 asupra bazei de calcul egale cи venitul brut, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egale cu nivelul de 72 de salarii minime brute pe tara. Platitorul de venit depune declaratia prevazuta la art. 147 alin. (1) si plateste contributia pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinuta.

Inchirierea prin platforme (Booking, Airbnb)

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Inchirierea prin platforme (Booking, Airbnb)

Ce venituri intra in categorie

Sunt considerate „venituri din prestarea de servicii de cazare” sumele obtinute de operatorii economici definiti de legislatia turismului (contribuabili ai prezentului titlu) pentru punerea la dispozitie, pe zile, a unui spatiu amenajat pentru innoptare.
 
Venitul net anual se stabileste din venitul brut prin aplicarea unei cote forfetare de cheltuieli de 30%.
Venitul brut inseamna totalul sumelor incasate in bani si/sau echivalentul in lei al avantajelor in natura in cursul anului.

Ce NU intra in venitul brut
 
Comisionul retinut de platformele care faciliteaza inchirierea pe termen scurt (ex.: marketplace online, platforma, portal) NU se include in venitul brut.
 
Sumele primite in valuta se convertesc in lei la cursul BNR din ultima zi bancara anterioara incasarii.
Veniturile realizate doar intr-o parte a anului sau in mai multe fractiuni din acelasi an se trateaza ca venit anual.
Impozitul anual este final si se calculeaza cu 10% aplicat asupra venitului net anual determinat ca mai sus.





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X