Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Efectele OUG 144/2018 asupra IMM-urilor. Care sunt cele mai mari temeri?

Efectele OUG 144/2018 asupra IMM-urilor. Care sunt cele mai mari temeri?
imm-uriOUG 144/2018taxe

Reprezentantii IMM-urilor considera ca modificarile aduse de Ordonanta de Urgenta OUG 144 din 28 decembrie 2018 va avea efecte drastice asupra mediului de afaceri din Romania.
 

In perioada 10-17.01.2019, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat Testul IMM privind masurile recent adoptate (masurile de suprataxare a bancilor, a companiilor din energie si telecomunicatii, cresterea salariului minim si limitarea activitatilor zilierilor), sub forma unui sondaj on-line, aplicat pe site-ul www.cnipmmr.ro, pe portalul www.immromania.ro si la nivelul membrilor CNIPMMR, la care au fost 387 de respondenti.

La intrebarea: “Sustineti suprataxarea bancilor”,  61,3% din respondenti au raspuns negativ, doar 38,7% declarand ca sustin suprataxarea bancilor.

La intrebarea: “Ce efecte vor fi generate de suprataxarea bancilor?”,  69,3% din respondenti au raspuns ca bancile vor transfera costurile catre clienti, 64% ca accesul la creditul bancar va deveni mai dificil si costisitor si pentru populatie, si pentru companii (in special microintreprinderile) si pentru statul roman (care risca costuri suplimentare cu serviciul datoriei), 56% au mentionat scaderea creditelor nou acordate, diminuand investitiile, consumul si cresterea economica, 46,7% au evidentiat cresterea incasarilor la bugetul de stat. 

La intrebarea: “Sustineti suprataxarea companiilor din energie”,  70,3% din respondenti au raspuns negativ, doar 29,7% declarand ca sustin suprataxarea companiilor din energie.

La intrebarea: “Ce efecte vor fi generate de suprataxarea companiilor din energie”,  78,70% din respondenti au raspuns ca se vor transfera costurile catre clienti (persoane fizice si juridice), 54% au mentionat reducerea investitiilor si diminuarea unor activitati economice, 48% au evidentiat cresterea incasarilor la bugetul de stat. 

La intrebarea: “Sustineti suprataxarea companiilor din telecomunicatii”,  66,2% din respondenti au raspuns negativ, doar 33,8% declarand ca sustin suprataxarea companiilor din telecomunicatii.

La intrebarea: “Ce efecte vor fi generate de suprataxarea companiilor din telecomunicatii?”,  75% din respondenti au raspuns ca se vor transfera costurile catre clienti  (persoane fizice si juridice), 50% au evidentiat cresterea incasarilor la bugetul de stat,  47,20% au mentionat reducerea investitiilor si diminuarea unor activitati economice. 

La intrebarea: “Pentru stabilirea de noi obligatii fiscale ce masuri considerati ca sunt strict necesare?”, majoritatea covarsitoare a respondentilor au solicitat aplicarea principiilor reglementarii inteligente: 81,30% din respondenti au raspuns asigurarea stabilitatii si predictibilitatii legislatiei fiscale, 78,70% au evidentiat necesitatea fundamentarii riguroase si realizarea unui studiu de impact, 68% au mentionat dezbateri publice cu toate partile interesate, 66,70% au solicitat modificarea/completarea Codului fiscal doar prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, 58,7% au solicitat asigurarea din timp a informarii contribuabililor, 56% consultarea confederatiilor patronale si 53,30% Testul IMM. 

La intrebarea: “Cati salariati din societatea dvs. sunt incadrati acum la nivelul salariului minim brut pe economie”, 68,1% au raspuns ca au incadrati la nivelul salariului minim brut pe economie intre 1 – 5 salariati, 23,2% au raspuns ca au incadrati la nivelul salariului minim brut pe economie peste 10 salariati si 8,7% au raspuns ca au incadrati la nivelul salariului minim brut pe economie intre 6-10 salariati.

La intrebarea: “Sustineti cresterea diferentiata  a salariului minim pe economie la 2.080 lei, la 2.350 lei pentru functii cu studii superioare si o vechime minima de un an in domeniul studiilor si la  3.000 lei lunar pentru activitatile de constructii si domeniile de producere a materialelor de constructii?”, 74,30% din respondenti isi exprima dezaprobarea pentru unsalariu minim pe economie diferentiat pe diferite criterii.

La intrebarea: “Punerea in aplicare incepand cu 1 ianuarie 2019 a cresterii salariului minim pe economie va crea dificultati intreprinderii dvs.?”, 48% din respondenti sustin ca aceasta crestere a salariului minim va aduce dificultati intreprinderilor.

La intrebarea: “Ce dificultati veti intampina ca urmare a cresterii salariului minim pe economie incepand cu 1 ianuarie 2019?”, au fost evidentiate in mod preponderent: scumpirea pretului produselor si serviciilor (61,40%), scaderea profitului (47,10%), concedierea unor salariati (42,90%), scaderea competitivitatii (27,40%) si pierderea unor contracte/piete (21,40%).

La intrebarea: “Cresterea salariului minim pe economie incepand cu 1 ianuarie 2019 va avea ca efect disponibilizarea unor salariati din intreprinderea dvs.?”, 42,90% din respondenti  evidentiaza riscul necesitatii unor concedieri.

La intrebarea: “Daca da, cati?”, din cei 42,90% de respondenti  care au evidentiat riscul necesitatii unor concedieri, 82,10% au mentionat ca pot fi disponibilizati intre 1 si 5 salariati.

La intrebarea: “Cresterea salariului minim pe economie va avea ca efect cresterea si altor salarii decat cele minime la nivelul intreprinderii dvs.?”, 60,30% din respondenti au evidentiat efectul cresterii si altor salarii decat cele minime.


La intrebarea: “Pentru stabilirea salariului minim ce masuri sunt necesare?”, 77% din respondenti au subliniat necesitatea unei fundamentari riguroase a salariului minim pe criterii obiective, 73% solicitand realizarea unui studiu de impact, 60,80% evidentiind importanta consultarii confederatiilor patronale si 50% au solicitat aplicarea testului IMM.
 

La intrebarea: “Ce masuri considerati ca sunt necesare a fi luate pentru a se putea asigura cresterea salariului minim?”,cei mai multi respondenti au evidentiat necesitatea scaderii fiscalitatii (64%), simplificarea birocratiei (52%), stimularea investitiilor (48%),  impozit zero pentru veniturile din salariul minim (44%).


La intrebarea: “Sustineti limitarea numarului de zile pentru prestarea activitatilor cu caracter ocazional desfasurate de zilieri?”, 79% din respondenti nu sustin limitarea numarului de zile pentru prestarea activitatilor cu caracter ocazional desfasurate de zilieri.


La intrebarea: “Sustineti eliminarea mai multor domenii de activitate in care se putea apela la munca necalificata cu caracter ocazional?”, 83,3% din respondenti nu sustin eliminarea mai multor domenii de activitate in care se putea apela la munca necalificata cu caracter ocazional.

La intrebarea: “Ce masuri considerati ca sunt necesare pentru imbunatirea pietei muncii in 2019?”, respondenti au subliniat necesitatea urmatoarelor masuri: reglementarea de noi forme/tipuri de angajare mai flexibile (28%), reglementarea conventiilor civile pentru prestarea de activitati ocazionale (22,70%), extinderea domeniilor pentru prestarea activitatilor cu caracter ocazional desfasurate de zilieri (12%), imbunatatirea reglementarii contractelor individuale de munca (12%),  simplificarea birocratiei (10,70%).
 


Prin Ordonanta de Urgenta nr. 114 /2018, au fost aprobate urmatoarele masuri fiscal – bugetare, cu impact asupra mediului de afaceri:

    • Suprataxarea bancilor in functie de cresterea ROBOR: “Institutiile bancare sunt obligate la plata taxei pe active financiare, denumita in continuare taxa pe active, in situatia in care media trimestriala ROBOR determinata potrivit art. 87 alin. (2) depaseste pragul de 2%, denumit in continuare prag de referinta”;

    • Suprataxarea companiilor din energie cu 2% pe cifra de afaceri: “Contributia baneasca perceputa de la titularii de licente in domeniul energiei electrice, al energiei electrice si termice in cogenerare pentru componenta energia electrica, al gazelor naturale este egala cu 2% din cifra de afaceri realizata de acestia din activitatile ce fac obiectul licentelor acordate de ANRE, cifra de afaceri calculata conform reglementarilor ANRE aprobate prin ordin al presedintelui ANRE cu avizul Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza”;

    • Suprataxarea companiilor din telecomunicatii cu 3% pe cifra de afaceri: “Procentul prevazut la alin. (1) si (2) se stabileste in cuantum de 3%, cu exceptia serviciilor postale si de curierat“;

    • Salariul minim de 3.000 lei lunar pentru activitatile de constructii si domeniile de producere a materialelor de constructii: “Prin derogare de la prevederile art. 164 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2019, pentru domeniul constructiilor, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include sporuri si alte adaosuri, la suma de 3.000 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 167,333 ore pe luna, reprezentand 17,928 lei/ora”;

    • Limitarea activitatilor cu caracter ocazional desfasurate de zilieri: “O persoana nu poate presta activitati in regim zilier mai mult de 120 de zile in decursul unui an calendaristic, indiferent de numarul de beneficiari, cu exceptia zilierilor care presteaza activitati in domeniul cresterii animalelor in sistem extensiv prin pasunatul sezonier al ovinelor, bovinelor, cabalinelor, activitati sezoniere in cadrul gradinilor botanice aflate in subordinea universitatilor acreditate, precum si in domeniul viticol, pentru care perioada poate fi de 180 de zile in decursul unui an calendaristic. Beneficiarul nu poate utiliza o persoana mai mult de 25 de zile calendaristice in mod continuu in activitatile de tip zilier”. “Munca necalificata cu caracter ocazional se poate presta in urmatoarele domenii prevazute in Clasificarea activitatilor din economia nationala, actualizata:

a) agricultura, vanatoare si servicii anexe – diviziunea 01; b) silvicultura, cu exceptia exploatari forestiere – diviziunea 02; c) pescuit si acvacultura – diviziunea 03;”
 

Prin Hotararea Guvernului nr. 937/2018 s-a majorat salariul minim:

    • salariul minim brut pe tara este in cuantum de 080 de lei (majorat de la 1.900 de lei);
    • salariul minim brut pentru posturile ce necesita studii superioare, daca angajatul are o vechime minima de un an in domeniul studiilor respective este de 350 de lei.

 

CNIPMMR sustine necesitatea continuarii imbunatatirii reglementarilor privind  piata muncii si asigurarile sociale, in principal in urmatoarele domenii:

    • Continuarea simplificarii administrative si eliminarea barierelor birocratice;
    • Reglementarea de noi forme/tipuri de angajare/fexibilizaresi a conventiilor civile;
    • Reforma sistemului de ajutoare sociale (promovarea de masuri active pentru persoanele inactive/someri si imbunatatirea reglementarilor privind stimulentele acordate angajatorilor care incadreaza someri, persoane vulnerabile si persoane care mai au 10 ani pana la pensionare);
    • Raportarea contributiilor sociale datorate de angajator si salariatla calitatea si cantitatea serviciilor/prestatiilor de asigurari primite, reglementarea posibilitatii optiunii salariatilor intre sistemele publice de asigurari si participarea lor la asigurari private de sanatate si pensii (inclusiv la scheme de pensii ocupationale) ceea ce ar crea competitie si ar imbunatati gestiunea finantarilor.

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
imm-uriOUG 144/2018taxe

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 22 Ianuarie 2019


Votati articolul "Efectele OUG 144/2018 asupra IMM-urilor. Care sunt cele mai mari temeri?":
Rating:

Nota: 3.4 din 5 din 10 voturi


Alte articole publicate in data de 22 Ianuarie 2019 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X