Un proiect de lege recent depus in Senatul Romaniei de catre mai multi parlamentari ai Partidului National Liberal (PNL) propune mentinerea cotei unice de impozitare pentru urmatorii zece ani.
La data de 1 ianuarie 2024, cota unica de impozitare impusa de catre fortele politice liberale din Romania a implinit 20 de ani de aplicare. In acest context, in expunerea de motive a proiectului de lege se subliniaza efectele pozitive in plan macroeconomic, fiscal, bugetar si social ale cotei unice de impozitare.
Macroeconomic:
-produsul Intern Brut al Romaniei a inregistrat rate de crestere economica superioare mediei statelor Uniunii Europene, determinand o accelerare a recuparii decalajelor economice (PIB/locuitor);
-a fost stimulat puternic fluxul de investitii straine directe/de portofoliu, cu impact pozitiv asupra cresterii de competitivitate a productiei interne;
-a stimulat aparitia capitalurilor romanesti, a contribuit la consolidarea IMM-urilor autohtone si a stimulat cooperarea industriala transnationala;
-a stimulat intreprinderile romanesti sa obtina profitabilitati mai mari, cifre de afaceri superioare, sa utilizeze fonduri externe nerambursabile pentru dezvoltare.
Fiscal:
-a contribuit consistent la cresterea gradului de conformare fiscala voluntara;
- adeterminat o scadere puternica a costurilor de administrare a politicii fiscale;
-a redus tendintele unor companii de a recurge la instrumente de optimizare fiscala;
SAF-T Ghid de raportare corecta
Manual de politici contabile - Stick USB
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
-a generat predictibilitate pentru toate categoriile de investitii private si a stimulat planurile de afaceri pe termen lung.
Bugetar:
-a determinat o crestere a veniturilor bugetare din surse fiscale inca din partea a II-a a anului 2005;
- a demonstrat eficacitatea anti-ciclica in perioadele de instabilitate economica interna si internationala: 2007-2011, 2020-2021;
-a asigurat o componenta stabila/structurala certa de venituri pentru finantarea politicilor guvernamentale;
Social:
- a determinat aparitia unui numar consistent de locuri noi de munca, precum si oficializarea (trecerea din economia subterana in economia oficiala) a altor sute de mii de locuri de munca in sectorul privat;
- a stimulat creditarea interna si sectorul constructiilor civile, ca efect pozitiv al faptului ca angajatii cu venituri oficiale si contracte de munca inregistrate deveneau eligibili pentru credite de tip imobiliar;
- a stimulat munca si obtinerea de venituri din mai multe surse, in conditiile in care cota unica nu sanctioneaza obtinerea de venituri mai mari.
Romania ar putea avea cota unica de impozitare pana in 2033
Asadar, date find efectele pozitive majore pentru romani si Romania pe care le-a adus cota unica de impozitare (asupra veniturilor si profiturilor) se propune "ca in perioada cuprinsa intre intrarea in vigoare a prezentei legi si pana la data de 31 decembrie 2033, SA NU SE ADOPTE acte normative grin care sa se modifice, completeze sau elimine— COTA UNICA DE IMPOZITARE asupra veniturilor de orice natura si asupra profiturilor."
In expunerea de motive se mai arata ca, "prin adoptarea prezentei propuneri legislative, care se circumscrie in integralitate principiului fiscal prevazut la art.3 lit.e) din lege, respectiv predictibilitatea impunerii asigura stabilitatea impozitelor, taxelor contributiilor obligatorii, pentru o perioada de timp, anticipam ca economia si societatea din Romania vor obtine urmatoarele beneficii deosebit de importante:
- veniturile populatiei (salarii, pensii, venituri din activitati independente, veniturile antreprenorilor) si ale antreprenorilor vor continua sa creasca puternic, neinflationst, pentru ca fiecare va avea certitudinea ca, cu cat
munceste si investeste mai mult, cu atat va castiga mai mult;
- investitiile publice si, mai ales cele private, se vor intensifica, pentru ca orice antreprenor va sti ca, in urmatorii 10 ani, cota unica de impozitare nu se modifica
- bugetul de stat are de castigat atat pe componenta de venituri, cat si pe cea de cheltuieli: romanii se vor conforma fiscal voluntar, iar veniturile fiscale vor continua sa creasca, in timp ce cheltuielile statului nu vor creste (ca in cazul cotei progresive), ci se vor reduce;
- Economia Romaniei va reusi sa genereze un PIB/locuitor peste media europeand, pans la 31 decembrie 2033, cu beneficii importante asupra standardului de viata al fiecarui cetalean roman."
Cota progresiva de impozitare: ce efecte economice si fiscale negative ar produce
Potivit initiatorilor proiectului, "o cota progresiva de impozitare ar putea avea urmatoarele efecte economice si fiscale negative (Romania a experimentat acest sistem si efectele negative sunt demonstrate):
- scade conformarea fiscala voluntara si scade interesul pentru a munci mai mult, a castiga mai mult, a investi mai mult;
- scad veniturile fiscale ale statului, pentru ca nimeni nu va mai fi stimulat sa declare venituri mari, ci mai mici;
- scad investitiile private, straine si romanesti;
- scade numarul de locuri de muna din economie si creste numarul de locuri de munca "la negru";
- cresc cheltuielile statului, dar si ale antreprenorilor, pentru aplicarea unei cote de impozitare profund birocratice."
Atentie! Pentru a intra in vigoare, proiectul de lege trebuie sa fie aprobat de Parlament, semnat de presedintele Romaniei si publicat in Monitorul Oficial.
Foto: pexels.com