Balanta de verificare sau balanta conturilor este un procedeu specific metodei contabilitatii care asigura respectarea in contabilitate a echilibrului permanent impus de dubla inregistrare a operatiunilor economice, oferind garantia exactitatii inregistrarilor operatiilor economice in conturi, legatura dintre conturile sintetice si bilant, legatura dintre conturile sintetice si conturile analitice, dar si centralizarea datelor contabilitatii curente.
Ce erori pot aparea in balanta de verificare
Pe langa functia de control, balantele de verificare servesc si la identificarea erorilor formale de inregistrare care altereaza egalitatile ce trebuie sa existe intre totalurile diferitelor coloanelor si a corelatiilor dintre ele, asigurand astfel exactitatea datelor contabile. Erorile care provoaca lipsa de egalitate intre coloanele balantelor pot fi erori de inregistrare in evidenta sistematica, erori de pregatire a conturilor in vederea intocmirii balantei, erori de intocmire a balantei si de stabilire a sumelor in formulele contabile compuse.
Erorile de inregistrare in evidenta sistematica constau din omisiunea sau transcrierea gresita a sumelor din evidenta cronologica (jurnal) sau din actul justificativ in unul din conturi si anume:
- suma a fost trecuta in debit, dar a fost omisa in creditul celuilalt cont sau invers;
- scrierea incompleta a unei sume, scrierea sumei cu cifre inversate, scrierea altei sume in unul din conturi si corect in celalalt cont etc.
Identificarea acestor erori se face prin punctaj, adica prin confruntarea tuturor inregistrarilor in ordine cronologica cu cele in ordine sistematica si, daca este necesar, si cu documentele justificative.
Erorile de pregatire a conturilor in vederea intocmirii balantei de verificare rezulta din insumarea gresita a rulajelor si a soldurilor in conturi, identificandu-se prin refacerea calculelor in fiecare cont.
Erorile de intocmire a balantei de verificare constau in erori la insumarea coloanelor, la stabilirea soldurilor, la preluarea rulajelor sau a soldurilor din conturile sintetice, identificandu-se prin refacerea calculelor sau prin punctaj.
Atentie! Cu ajutorul balantei de verificare nu pot fi insa semnalate erorile esentiale de fond, care nu influenteaza egalitatile balantei. Din aceasta categorie fac parte: erorile de inregistrare in registrul jurnal, erorile de compensatii, erorile de imputare si omisiuni de inregistrare a unor operatii economice.
Erorile de inregistrare in registrul jurnal pot fi cauzate de stabilirea gresita a conturilor corespondente, folosind alte conturi, si nu cele ce reflecta just operatia respectiva, inversarea formulei contabile, folosirea altei sume decat cea corecta, inregistrarea unei operatii de doua ori etc.
Erorile de compensatie constau din trecerea gresita a sumelor din documentele justificative sau din jurnal in conturi, trecandu-se o suma in plus intr-o parte a unui cont sau a mai multor conturi si o alta suma in minus, de egala valoare cu suma in plus in aceeasi parte a unui cont sau a mai multor conturi, incat pe total sumele in plus cu cele in minus se anuleaza.
Erorile de imputare sunt cauzate de transcrierea gresita a sumelor din jurnal la un alt cont decat cel folosit in formula contabila.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Omisiunile de inregistrare constau in neinregistrarea in ordine cronologica a unor documente ce oglindesc operatii economice sau financiare. Unele din aceste erori pot fi identificate prin aparitia de solduri necorespunzatoare la unele conturi, neconcordanta intre conturile sintetice si cele analitice, aparitia ulterioara a documentelor neinregistrate, reclamatiile corespondentilor (clienti, furnizori etc.).
Cum sa “citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila
Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz iti aduce acum nu doar toata aceasta cunostere legislativa referitoare la conturile existente, dar iti si exemplifica prin situatii explicite, modul corect de inregistrare in contabilitate! Te ajuta sa:
- stii intotdeauna cum sa procedezi corect, unde sa intervii
- gasesti solutii avantajoase pentru buzunarul firmei tale
- eviti erorile din inregistrarile contabile si amenzile aferente
- stii cum sa ajustezi corect o balanta pentru a convinge inspectorii de profesionalismul tau
- economisesti timp, bani si energie!
Comanda acum exemplarul tau! Alege solutiile inteligente oferite de expertii contabili - autori ai lucrarii! Foloseste experienta lor in lucrul cu balantele de verificare! Capata aceeasi dexteritate in “citirea” si intrepretarea lor! Ia masuri inteligente pentru finatele firmei tale sau ale clientului tau!
Foto: pixabay.com