In cadrul unei recente conferinte de presa, reprezentantii mediului de afaceri au subliniat o serie de probleme si dificultati cu care se confrunta patronii de firme mici (IMM-uri) in Romania. In acest sens, reprezentantii Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) urmeaza sa se intalneasca astazi cu premierul Marcel Ciolacu pentru a-i expune problemele cu care se confrunta antreprenorii si pentru a-i comunica impactul pe care noile masuri fiscale il are asupra mediului de afaceri din Romania. Pe langa acestea, mai solicita si extinderea pana la 31 decembrie 2024 a perioadei de gratie in care nu vor fi impuse amenzi pentru abaterile companiilor de la obligatiile legate de e-Factura.
Florin Jianu: "Solicitam prorogarea pana la 31 decembrie 2024 a aplicarii sanctiunilor privind sistemul RO e-Factura"
Una dintre principalele nemultumiri este legata de aplicarea amenzilor. IMM-urile se confrunta cu numeroase provocari si obstacole in gestionarea afacerilor lor, iar amenzile ar putea agrava si mai mult situatia. Asadar, acestia solicita ca aplicarea sanctiunilor sa fie amanata pana la sfarsitul anului, pentru a le oferi timp sa se adapteze la schimbarile legislative.
„Solicitam prorogarea pana la 31 decembrie a termenelor de neaplicare a sanctiunilor privind neincarcarea facturilor la termen, respectiv inregistrarea facturilor neprimite prin e-factura. Solicitam campanii de informare a antreprenorilor. Intreprinzatorii mentioneaza 65,6% dintre ei ca e-factura nu-si atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale. De ce? Pentru ca tot ce-i cinstiti, tot cei onesti folosesc si e-factura”, a spus Florin Jianu.
Firmele ii cer premierului Marcel Ciolacu vouchere de digitalizare
„Vom avea marti o intalnire cu premierul si o sa-i propunem un program de vouchere de digitalizare prin care intreprinzatorii sa poata sa isi sustina o parte dintre costuri in ceea ce priveste conformarea pentru e-Factura.", a declarat presedintele CNIPMMR, Florin Jianu.
Florin Jianu, Consiliul IMM-urilor: ”Peste 60% dintre intreprinzatori spun ca le este foarte dificil cu e-Factura”
Potrivit unui sondaj derulat in perioada 26 ianuarie – 8 februarie de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR), la care au participat 2.818 respondenti, s-a constatat ca firmelor le cresc costurile, iar acest lucru ii supara pe cei mai multi dintre manageri.
Respondentii sunt: 77,6% microintreprinderi, 16,2% intreprinderi mici si 5,7% intreprinderi mijlocii. Pe domeniu de activitate, 50% sunt din servicii, 15,4% din comert, 9,7% constructii, 8,5% productie si 8,3% HORECA, 6,5% transport si 1,75 agricultura.
Conform sondajului, platforma nu este user-friendly si, in loc sa le faciliteze activitatea, le creste costurile operationale. Managerii au subliniat ca aceasta situatie contravine scopului initial al e-Factura si nu face decat sa adauge presiune suplimentara asupra micilor intreprinzatori.
--> La intrebarea ”Care sunt principalele doua probleme pe care le intampinati legate de e-factura?”-intrebare semideschisa, raspunsuri multiple– antreprenorii au mentionat pe primele 2 locuri urmatoarele cauze:
- pe prima pozitie – 62,5% – aproape 2/3 dintre respondenti – au mentionat cresterea costurilor cu noile obligatii de conformare pentru e-factura;
- pe locul 2, cu 50,5%, s-a situat functionarea defectuoasa a platformei e-factura gestionata de ANAF.
Este de remarcat ca 40,5% dintre respondenti au spus ca operarea dificila a platformei (nu este user-friendly) constituie principala problema in legatura cu e-factura, mentionandu-se ca exemple frecvente:
Manual de politici contabile - Stick USB
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
- false erori la incarcarea facturilor in e-factura;
- interfata platformei nu este intuitiva si nu ofera suficiente informatii pentru utilizarea si verificarea facila a facturilor.
De asemenea, in cadrul raspunsurilor libere se remarca un numar mare de antreprenori care declara ca nu au competente digitale/nu stiu sa utilizeze o platforma informatica.
--> La intrebarea daca se considera ca e-factura isi atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale, 65,6% dintre antreprenori au raspuns NU, 18,7% considera ca scopul principal de combatere a evaziunii fiscale este atins partial, iar 10,2% nu pot aprecia/nu stiu. Doar 5.5% au raspuns DA isi atinge scopul de combatere a evaziunii fiscale.
--> Fiind intrebati ”Care este, in opinia dvs. masura principala necesara pentru reducerea evaziunii fiscale?” – intrebare semideschisa – 71,3% au raspuns ”Identificarea si sanctionarea activitatilor economice nefiscalizate”, pe locul 2, cu 11,2% fiind combaterea si sanctionarea muncii la negru
De asemenea, in cadrul raspunsurilor libere,antreprenorii considera ca pentru reducerea evaziunii fiscale este necesara o diminuare a impozitarii, care conduce la o mai mare conformare voluntara, si controlul societatilor care raporteaza pierderi ani la rand.
Sondajul poate fi consultat integral AICI >>
Foto: pexels.com