La articolul 2 din HG 773/2019 se specifica faptul ca, in vederea efectuarii operatiunilor de compensare, persoanele juridice cu capital integral/majoritar/minoritar de stat trebuie sa transmita la o adresa web dedicata facturile pentru sumele restante catre oricare creditor, respectiv de la orice debitor persoana juridica cu sediul in Romania, care sunt mai vechi de 30 de zile de la data emiterii facturii fiscale sau de la scadenta, daca aceasta este clar specificata.
Potrivit prevederilor de la alin. (2), persoanele juridice, cu exceptia celor prevazute la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999, aprobata cu modificari prin Legea nr. 211/2001, cu modificarile ulterioare, pot efectua operatiuni de compensare cu facturi prin crearea conturilor de utilizator si prin transmiterea acestor facturi la adresa dedicata.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Prin urmare, persoanele juridice cu capital privat nu sunt obligate sa efectueze compensarea datoriilor prin Sistemul informatic de compensare si, de asemenea, nu exista o valoare minima pentru restantele care pot fi compensate.
Singura conditie pentru compensarea electronica este ca facturile sa fie mai vechi de 30 de zile de la data emiterii facturii fiscale sau de la scadenta.
Compensarea electronica - procedura detaliata
Daca se opteaza pentru compensarea electronica, procedura este detaliata la articolul 4 si urmatoarele din Normele metodologice, astfel:
Operatiunile de compensare se realizeaza de catre persoanele juridice prin accesarea adresei web dedicate, publicata pe site-ul CPPI pentru accesarea SIC, precum si pentru transmiterea informatiilor necesare.
In vederea crearii conturilor de utilizator, persoanele juridice interesate trebuie sa completeze formularul pus la dispozitie de SIC.
Operatiunile de compensare cu facturi se realizeaza prin accesarea adresei web: https://gama.cppi.ro
In vederea crearii acestui cont, se transmit documentele mentionate la articolul 5 alin. 2 din Normele metodologice aprobate prin HG 773/2019, validate cu semnatura electronica calificata.
(2) Pentru crearea conturilor prevazute la alin. (1), persoanele juridice interesate trebuie sa transmita catre structura de compensare din cadrul CPPI prin SIC urmatoarele documente validate cu semnatura electronica calificata:
a) copia certificatului de inregistrare de la registrul comertului;
b) imputernicirea persoanei care: ridica/depune acte si documente, aplica semnatura electronica calificata, semneaza olograf, utilizeaza SIC, gestioneaza conturile de utilizator, conform modelului prevazut in anexa nr. 4;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
c) copia actului de identitate cu semnatura olografa a persoanei imputernicite pentru: ridicarea/depunerea de acte si documente, aplicarea semnaturii electronice calificate, semnarea olografa, utilizarea SIC, gestionarea conturilor de utilizator;
d) aprobarea administratorului judiciar conform Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, cand este cazul.
Asadar, persoana care deschide contul de utilizator in SIC trebuie sa detina semnatura electronica calificata.
Operatiunile de compensare se realizeaza online folosind semnatura electronica calificata.
CPPI ulterior transmite un raspuns in termen de 5 zile de la data solicitarii, prin care informeaza solicitantul asupra validarii contului de utilizator sau asupra neindeplinirii conditiilor pentru crearea acestuia.
Dupa obtinerea contului de utilizator, societatea poate incepe procedura de compensare.
Incarcarea facturilor pentru care se doreste compensarea se realizeaza individual sau sub forma de fisiere de tip: CSV/XML/XLS/XLSX, cu informatiile prevazute in Anexa nr.1 la Normele metodologice. Pe site-ul CPPI se gaseste si un model de fisier de import.
Dupa introducerea acestor date, SIC identifica unul sau mai multe circuite de compensare, le comunica societatii prin intermediul contului de utilizator si genereaza formularele de ordin de compensare in format electronic.
Persoanele juridice debitoare si cele creditoare sunt notificate prin intermediul contului de utilizator asupra introducerii facturii/facturilor intr-un circuit de compensare si este necesara operarea modificarilor pentru datele corespunzatoare in SIC, in termen de o zi, in situatia in care factura propusa spre compensare a fost platita.
Se completeaza formularul de ordin de compensare si se aplica semnatura electronica calificata de catre persoanele juridice compensatoare dupa ce au optat pentru unul sau mai multe circuite de compensare.
SIC comunica persoanelor juridice compensatoare prin intermediul conturilor de utilizator realizarea circuitului/circuitelor de compensare la data emiterii tuturor formularelor de ordin de compensare completate si validate prin semnatura electronica calificata.
In etapa de validare si incheiere a circuitului de compensare, structura de compensare din cadrul CPPI aplica semnatura electronica calificata pe formularele de ordin de compensare.
Astfel, SIC genereaza numarul ordinului de compensare si aplica data emiterii in momentul aplicarii semnaturii electronice calificate.
La data emiterii ordinelor de compensare, acestea sunt comunicate catre persoanele juridice compensatoare prin intermediul conturilor de utilizator.
Data compensarii, inscrisa in ordinul de compensare, este considerata data de stingere a datoriilor si creantelor in contabilitate si se opereaza in toate documentele, fiind consemnata in: procesul-verbal de compensare, ordinul de compensare si borderoul datoriilor stinse.
Ordinul de compensare reprezinta documentul justificativ pentru inregistrarea in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul compensarii, impreuna cu borderoul datoriilor stinse, pentru a justifica prin ordinul de compensare.
Pentru utilizarea aplicatiei informatice se poate consulta si Ghidul utilizatorului SIC.
In situatia in care societatile cu capital privat nu opteaza pentru aplicarea acestei proceduri, atunci ne raportam la prevederile de la articolul 1616 - 1623 din Codul Civil.
Datoriile reciproce se sting prin compensatie pana la concurenta celei mai mici dintre ele.
Compensatia opereaza de plin drept de indata ce exista doua datorii certe, lichide si exigibile, oricare ar fi izvorul lor, si care au ca obiect o suma de bani sau o anumita cantitate de bunuri fungibile de aceeasi natura.
Astfel, compensarea se realizeaza atunci cand datoriile reciproce sunt certe, lichide si exigibile.
Compensare datorii - Intocmire Proces Verbal de compensare sau Acord de compensare
Pentru a confirma indeplinirea conditiilor de mai sus si pentru inregistrarea in contabilitate a acestei operatiuni este necesar un document justificativ, care poate fi sub forma unui Proces Verbal de compensare sau Acord de compensare.
Documentul justificativ trebuie sa respecte cerintele prevazute la articolul 2 din Anexa 1 la OMFP nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile.
Pentru orice compensare, indiferent daca se realizeaza electronic sau nu, si indiferent de valoare, se intocmeste un document justificativ, intrucat pe baza acestuia se poate inregistra compensarea in evidenta contabila, doar ca nu mai exista formulare pretiparite pentru cele care nu se fac pe cale electronica.
Explicatii oferite in luna septembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com