Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Incepand cu 30 noiembrie 2023, Romania a adoptat Sistemul de Garantie-Returnare (SGR), un mecanism menit sa imbunatateasca gestionarea deseurilor de ambalaje si reciclarea. SGR se aplica tuturor comerciantilor care vand produse in ambalaje de unica folosinta din plastic, sticla sau metal, cu volume intre 0,1 si 3 litri, incluzand bauturi racoritoare, bere, cidru, vin si alte bauturi. Comerciantii sunt obligati sa se inregistreze in sistem si sa respecte anumite cerinte legale.
Principala obligatie a comerciantilor este colectarea unei garantii de 50 de bani pentru fiecare ambalaj SGR vandut si restituirea acestei sume la returnarea ambalajului de catre consumatori. Acest lucru incurajeaza reciclarea, deoarece consumatorii pot returna ambalajele in orice locatie, nu neaparat acolo unde au fost achizitionate.
In cadrul punctelor de returnare, comerciantii sunt obligati sa accepte ambalajele SGR returnate de consumatorii sau utilizatorii finali, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a conditiona acceptarea ambalajului SGR de prezentarea bonului fiscal. Procesul de returnare este simplu, implicand prezentarea ambalajului gol si curat la un punct de colectare SGR.
Puncte de colectare SGR
Acestea trebuie sa fie amplasate in cadrul sau in proximitatea magazinelor, cu distante bine definite in functie de mediul urban sau rural. Asigurarea unui program de functionare similar cu al magazinelor optimizeaza procesul de returnare, conform prevederilor alin. 3 art. 13 din HG nr. 1074/2021:
"In cadrul punctelor de returnare, comerciantii vor pastra ambalajele SGR returnate, separat de deseuri sau alte ambalaje care nu fac parte din SGR, in vederea preluarii acestora prin grija administratorului SGR.
Punctul de returnare este organizat in cadrul structurii de vanzare a comerciantului sau in imediata vecinatate a acesteia, fara depasirea unei distante de 150 de metri fata de structura de vanzare si avand cel putin acelasi program de functionare ca structura de vanzare a comerciantului."
Mai jos va prezentam monografia contabila completa cu ocazia facturarii garantiei catre comerciant, retinerii garantiei de la consumatori, returnarii ambalajelor de catre consumatori,atat pentru producator, cat si pentru distribuitor si comerciantul final.
Lucrarea SGR. Obligatii fiscal-contabile contine legislatia specifica, dar si o colectie de spete rezolvate, care trateaza situatii problematice privind tratamentul fiscal al garantiei pentru ambalajele de bauturi! Aflati cu ce situatii se confrunta contabilii odata cu intrarea in functiune a SGR si care sunt solutiile optime! Detalii aici >>
Conform H.G. nr. 1.074/04.10.2021, comerciantii cu amanuntul sunt obligati sa se inregistreze in SGR.
Acest lucru presupune retinerea unei garantii de la fiecare consumator in valoare 0,5 lei pentru fiecare ambalaj nereutilizabil si restituirea acesteia in cazul returnarii ambalajului sau virarea acestei garantii operatorului economic de la care a achizitionat produsele ambalate in sistem SGR conform alineatului 6 din hotararea mentionata.
In cazul returnarii ambalajului de catre consumatorul final conform art. 14 alin. (1) Consumatorii sau utilizatorii finali pot restitui ambalajul SGR in cadrul oricarui punct de returnare organizat de catre comercianti pe teritoriul Romaniei,indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a putea fi conditionati de prezentarea bonului fiscal in vederea recuperarii garantiei, in conditiile prezentei hotarari.
(2) In cazul in care la punctul de returnare:
a) ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali,in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant;
b) ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care acestia, in cadrul aceluiasi comerciant care opereaza echipamentul automat de preluare, il pot preschimba in numerar sau il pot utiliza la efectuarea cumparaturilor, in termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar.Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T Ghid de raportare corecta
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Ca urmare a prevederilor legale de mai sus, propun urmatoarea monografie contabila:
Sarbatorim 30 de ani de Rentrop&Straton! Primiti CADOUL nostru: