Sistemul de garantie returnare (SGR) instituit recent in legislatia noastra are ca obiect stabilirea cadrului legal aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile prevazute in Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, cu modificarile si completarile ulterioare.
SGR reprezinta o modalitate prin care operatorii/producatorii indeplinesc responsabilitatea pentru preluarea, transportul si reciclarea ambalajelor SGR.
Mai jos va prezentam monografia contabila completa cu ocazia facturarii garantiei catre comerciant, retinerii garantiei de la consumatori, returnarii ambalajelor de catre consumatori,atat pentru producator, cat si pentru distribuitor si comerciantul final.
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu informatii si un exemplu de monografie contabila pentru inregistrarea in contabilitate a garantiei returosgr, garantia de 0.50 lei pe ambalaj ce va intra invigoare incepand cu data de 30.11.2023.
Raspuns:
Conform H.G. nr. 1.074/04.10.2021, comerciantii cu amanuntul sunt obligati sa se inregistreze in SGR.
Acest lucru presupune retinerea unei garantii de la fiecare consumator in valoare 0,5 lei pentru fiecare ambalaj nereutilizabil si restituirea acesteia in cazul returnarii ambalajului sau virarea acestei garantii operatorului economic de la care a achizitionat produsele ambalate in sistem SGR conform alineatului 6 din hotararea mentionata.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
In cazul returnarii ambalajului de catre consumatorul final conform art. 14 alin. (1) Consumatorii sau utilizatorii finali pot restitui ambalajul SGR in cadrul oricarui punct de returnare organizat de catre comercianti pe teritoriul Romaniei,indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a putea fi conditionati de prezentarea bonului fiscal in vederea recuperarii garantiei, in conditiile prezentei hotarari.
(2) In cazul in care la punctul de returnare:
a) ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali,in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant;
b) ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care acestia, in cadrul aceluiasi comerciant care opereaza echipamentul automat de preluare, il pot preschimba in numerar sau il pot utiliza la efectuarea cumparaturilor, in termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar.Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant.
Ca urmare a prevederilor legale de mai sus, propun urmatoarea monografie contabila:
Studiul de caz a fost preluat din editia lunii noiembrie a revistei Monitorul Contabil.
Foto: pixabay.com