Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Procedurile contabile reprezinta o aplicare practica, o detaliere concreta a politicilor contabile adoptate de societate prin manualul de politici contabile. Prin intermediul politicilor contabile, o societate trebuie sa gaseasca modalitatea proprie, adaptata specificului activitatii sale, dar in concordanta cu prevederile legale in domeniu, prin care sa intocmeasca documentele justificative aferente fiecarei operatiuni contabile, sa inregistreze in gestiune si in contabilitate fiecare operatiune.
Procedurile contabile au ca principal scop asigurarea unui cadru unitar de aplicare a legislatiei contabile, asigurarea continuitatii tratamentului contabil in cazul fluctuatiilor de personal, asigurarea unui suport pentru auditori dar si a justificarilor necesare a fi aduse in cursul activitatii de auditare, suport in luarea deciziilor de catre conducerea societatii.
In continuare, va prezentam procedura pentru monitorizarea transporturilor in sistemul e-Transport.
Scopul acestei proceduri este: Stabilirea modalitatii de emitere si incarcare a documentelor de monitorizare pe teritoriul national al transporturilor.
Domeniul: Procedura se aplica la monitorizarea transporturilor.
Reglementari aplicabile
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, cu modificarile si completarile ulterioare;
- Ordinul nr. 1.337/1268/2024 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri RO e-Transport;
- Ordinul nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier, care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
Sistemul RO e-Transport reprezinta un ansamblu de principii, reguli si aplicatii informatice avand drept scop monitorizarea transporturilor pe teritoriul national, pe baza codului UIT. Prin Sistemul RO e-Transport sunt monitorizate transporturile rutiere pe teritoriul national ale bunurilor cu risc fiscal ridicat si transporturile rutiere internationale de bunuri.
Bunuri cu risc fiscal ridicat
--> Se monitorizeaza transportul pe teritoriul national.
--> Fac parte urmatoarele categorii de bunuri:
- Legume, plante, radacini si tuberculi alimentari, care se incadreaza la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv;
- Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se incadreaza la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv;
- Bauturi, lichide alcoolice si otet, care se incadreaza la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv;
- Sare; sulf; pamanturi si pietre; ipsos, var si ciment, care se incadreaza la codurile NC 2505 si 2517;
- Imbracaminte si accesorii de imbracaminte, tricotate sau crosetate, care se incadreaza la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv;
225
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Manual de politici contabile - Stick USB
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Obligatia declararii datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine:
a) Destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) Beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare;
c) Furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare;
d) Depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri;
e) Operatorului economic, pentru bunurile detinute si transportate intre locul de incarcare si locul de descarcare, situate pe teritoriul national;
f) Prestatorului de servicii din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
g) Beneficiarului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
h) Clientului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial;
i) Furnizorului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului, in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
Utilizatorii sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
- In cazul in care intr-o partida de bunuri sunt transportate atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte bunuri care nu fac parte din categoria celor cu risc fiscal ridicat, se declara in Sistemul RO e-Transport datele aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul partidei respective.
- Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat reprezentand produse agricole achizitionate de la producatori agricoli pe baza carnetului de comercializare, precum si transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat efectuate de catre producatorii agricoli persoane fizice de la locul de detinere la locul de comercializare, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
- Transporturile bunurilor cu risc fiscal ridicat achizitionate din magazinele cash and carry, reprezentand produse alese de pe raft, achitate la casele de marcat si transportate in nume propriu, nu fac obiectul declararii in Sistemul RO e-Transport.
Atentie! Nerespectarea reglementarilor privind aprobarea politicilor si procedurilor contabile este contraventie si se sanctioneaza cu amenda intre 4.000 lei si 10.000 lei! Iata 41 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala!
Obligatia declararii datelor referitoare la transportul international de bunuri in Sistemul RO e-Transport revine:
a) Destinatarului inscris in declaratia vamala de import, respectiv expeditorului inscris in declaratia vamala de export, in cazul bunurilor care fac obiectul operatiunilor de import sau export, dupa caz;
b) Beneficiarului din Romania, in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri;
c) Furnizorului din Romania, in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri;
d) Depozitarului, in cazul bunurilor care fac obiectul tranzactiilor intracomunitare aflate in tranzit, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cat si pentru bunurile incarcate dupa depozitare sau dupa formarea unui nou transport pe teritoriul national din una sau mai multe partide de bunuri;
e) Prestatorului de servicii din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei pentru prestarea de servicii, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in statul partenerului comercial;
f) Beneficiarului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale reprezentand un nontransfer atat pentru bunurile expediate din Romania pentru prestarea de servicii intr-un stat membru al Uniunii Europene, cat si pentru bunurile rezultate reexpediate in Romania;
g) Clientului din Romania, in cazul unor operatiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului in situatia in care Romania este statul membru catre care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile descarcate pe teritoriul Romaniei, cat si pentru bunurile livrate intr-un stadiu ulterior dupa sosire, catre alta persoana impozabila din Romania, sau in cazul in care bunurile respective sunt returnate in statul membru din care au fost expediate sau transportate initial.
Furnizorul din Romania, in cazul operatiunilor comerciale care se subscriu regimului de stocuri la dispozitia clientului, in situatia in care Romania este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atat pentru bunurile expediate din Romania, cat si in cazul in care bunurile respective sunt returnate in Romania.
Fac exceptie urmatoarele transporturi:
a) Transporturile de bunuri destinate misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si organizatiilor internationale, fortelor armate ale statelor membre NATO, Uniunii Europene, statelor membre ale Parteneriatului pentru Pace sau statelor cu care Romania a incheiat acorduri in domeniu sau ca urmare a executarii contractelor clasificate potrivit legii sau a contractelor de achizitie publica ce necesita impunerea, conform dispozitiilor legale, a unor masuri speciale de securitate pentru protejarea intereselor esentiale de securitate ale statului;
b) Transportul produselor accizabile care circula in regim suspensiv de accize sau cu accize platite in statul membru de expeditie, respectiv prin utilizarea sistemului de control al miscarilor cu produse accizabile, pentru emiterea documentului administrativ electronic e-DA sau a documentului administrativ electronic simplificat e-DAS;
c) Transportul bunurilor de catre prestatorii de servicii postale in colete postale, respectiv cu o greutate de pana la 31,5 kg.
Codul UIT este codul unic generat de Sistemul RO e-Transport, prin intermediul caruia se identifica datele aferente unei partide de bunuri.
Pentru declararea transporturilor, este necesara inregistrarea in SPV.
In aplicatia RO E-Transport se introduc datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum si codul UIT generat.
In vederea generarii codului UIT, datele referitoare la transporturile de bunuri pot fi declarate in Sistemul RO e-Transport cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv inainte de punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, incepand cu data declarata pentru inceperea transportului.
Este interzisa utilizarea codului UIT de catre operatorul de transport rutier peste termenul de valabilitate a acestuia.
Codul UIT se transmite conducatorului de vehicul, care il va inscrie pe: CMR/Aviz/Factura/Alt document justificativ de transport.
Categoriile de vehicule rutiere monitorizate in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu omasa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Dupa receptia marfurilor, se procedeaza la confirmarea receptiei in sectiunea RO E-Transport pe codul UIT in cauza.
- Nedeclararea transporturilor, utilizarea codului UIT peste perioada de valabilitate;
- Declararea in Sistemul RO e-Transport a unor cantitati diferite de cele care fac obiectul transportului de bunuri;
- Incalcarea obligatiei de punere la dispozitia operatorului de transport rutier a codului UIT aferent bunurilor transportate pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului;
- Modificarea datelor inregistrate in Sistemul RO e-Transport referitoare la transporturile de bunuri dupa prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import;
- Nerespectarea obligatiei de declarare in Sistemul RO e-Transport a datelor aferente transporturilor pentru toate bunurile transportate in cadrul unei partide de bunuri.
Aceste contraventii se sanctioneaza cu amenda de la 20.000 de lei la 100.000 de lei in cazul persoanelor juridice si, in unele situatii, se pot confisca si bunurile.
Procedurile contabile constituie un punct major de interes pentru organele de control, deoarece ele se aplica in derularea operatiunilor contabile si, ca urmare, sunt parte integranta a situatiilor financiare anuale. Lipsa lor se sanctioneaza cu o amenda de pana la 10.000 de lei. Iata 41 de modele de proceduri gata scrise, in conformitate perfecta cu noua legislatie fiscala!
Directorul financiar-contabil:
- Organizarea si conducerea contabilitatii;
- Urmarirea respectarii prezentei proceduri;
- Urmarirea revizuirii in timp a procedurii, in functie de schimbarile reglementarilor utilizate.
Personalul Biroului Contabilitate:
- Urmarirea obtinerii codurilor UIT;
- Comunicarea codurilor si verificarea inscrierii acestora pe documentele de transport;
- Respectarea procedurii de lucru;
- Propunerea modificarii procedurii in functie de modificarile legislatiei in domeniu.
Dispozitii finale:
Procedura va fi adusa la cunostinta personalului care executa activitatea respectiva.
Procedura intra in vigoare la data de .................... .
Alerta: Examenul de acces la stagiul CECCAR 2025
DEveniti contabil autorizat sau expert contabil gratie unui mic avantaj in pregatirea examenului!
Secretul este sa parcurgeti aceste 100 de teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examen!
Modalitatea sigura de a promova examenul de acces CECCAR din 2-3 octombrie 2025!
Articole similare
PROCEDURI CONTABILE: Intocmirea decontului de TVA si verificarea decontului precompletat de TVAPolitici contabile privind aplicarea sistemului TVA la incasareE-Transport: Ce cuprinde Procedura Contabila pentru monitorizarea transporturilorSAF-T pentru contribuabili mici: Cum va asigurati ca declaratia dvs. NU va contine eroriCorectarea unei facturi storno din perioadele anterioare: Pasii recomandati de specialistUltimele articole
Prelungirea duratei de amortizare: Care este tratamentul contabil si fiscal?Politici contabile: 42 de Modele EDITABILE, clar structurate si practiceATENTIE maxima la DECLARATIA 406 (SAF-T): ce ERORI pot aparea? Cazuri Practice detaliatePolitici si PROCEDURI CONTABILE: Modele EDITABILE, conform cerintelor legislativeTOP 41 de PROCEDURI CONTABILE pentru societati comerciale: Modele EDITABILE, conform ultimelor modificariArticole similare
E-Transport: Ce cuprinde Procedura Contabila pentru monitorizarea transporturilorPolitici si proceduri contabile: Modele EDITABILE, conform cerintelor legislativeTOP 41 de PROCEDURI CONTABILE PENTRU SOCIETATI comerciale: Modele EDITABILE, conform ultimelor modificariReturul marfurilor de la clienti: ajustari fiscale si monografie contabilaREMINDER ANAF: 16 august 2021 este data limita pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2021Ultimele articole
Sponsorizare efectuata de o societate platitoare de impozit pe profit. Completarea Declaratiei 100Care sunt rezervele obligatorii ce trebuie constituite la sfarsitul anului 2020Cine are obligatia efectuarii inventarierii patrimoniului? AMENDA ajunge pana la 5.000 lei!Sarbatorim impreuna 25 de ani de existenta. R&S ti-a pregatit reduceri si cadouri de neegalatBlack Summer pentru contabili, cu 65% REDUCERE si transport GRATUIT. Grabiti-va sa prindeti oferta