Pe site-ul Ministerului Finantelor a fost publicat un proiect de hotarare privind stabilirea atributiilor generale in efectuarea inspectiilor la institutii publice de catre Ministerul Finantelor, precum si a atributiilor structurii de specialitate in solutionarea plangerii prealabile formulata impotriva actului administrativ emis de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice.
Efectuarea inspectiilor la institutii publice: situatia actuala
Ministerul Finantelor efectueaza actiuni de inspectie la institutii publice in baza prevederilor art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Impotriva actului administrativ emis ca urmare a inspectiei efectuate la institutiile publice se poate formula plangere prealabila, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Plangerea prealabila se depune la structura care a efectuat inspectia iar solutionarea acesteia se face, prin decizie motivata, de Ministerul Finantelor, prin structura de specialitate in solutionarea plangerii prealabile, iar, impotriva deciziei de solutionare a plangerii prealabile se poate formula actiune in instanta, in conformitate cu prevederile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Legea nr. 133/2021 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv,publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 501/13.05.2021, Partea I a dispus la art. IV: „Ministerul Finantelor elaboreaza hotararile prevazute la art. 22 alin. (5) si (9) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, pe care le supune spre adoptare Guvernului in termen de 60 de zile de la data publicarii prezentei legi.”
Art. 22 alin. (5) si alin. (9) din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede:„(5) Stabilirea atributiilor generale in efectuarea inspectiilor se aproba prin hotarare a Guvernului, iar atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru, prin ordin al ministrului finantelor. (9) Atributiile structurii de specialitate in solutionarea plangerii prealabile formulate impotriva actelor administrative emise de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice se stabilesc prin hotarare a Guvernului.”
In prezent, actul normativ dat in executarea Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 este HotarareaGuvernului nr. 1257/2012privind organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora in vederea aplicarii Ordonantei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial si controlul financiar preventiv.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Efectuarea inspectiilor la institutii publice: schimbari preconizate
MFP propune reglementarea atributiunilor generale precum si a drepturilor aparatului de inspectie economico-financiara, in vederea aplicarii prevederilor art. 22 din Ordonanta Guvernului nr. 119/1999.
Totodata, prin proiectul de act normativ se stabilesc atributiile structurii de specialitate in solutionarea plangerii prealabile formulata impotriva actului administrativ emis de organele de inspectie economico-financiara ca urmare a inspectiilor efectuate la institutii publice, respectiv:
- solutioneaza plangerea prealabila prin emiterea unei decizii;
- solutioneaza cererea de retragere a plangerii prealabile prin emiterea unei decizii prin care se ia act de renuntarea la plangerea prealabila;
- indreapta erorile materiale de ordin formal din decizia de solutionare a plangerii prealabile, prin emiterea unei decizii de rectificare;
- verifica daca plangerea prealabila cuprinde: datele de identificare ale contestatorului, obiectul, motivele de fapt si de drept, dovezi pe care se intemeiaza, semnatura contestatorului;
- verifica continutul dosarului plangerii prealabile;
- verifica daca plangerea prealabila este depusa cu respectarea termenului legal;
- analizeaza plangerea prealabila in raport de sustinerile partilor, de dispozitiile legale invocate de acestea si de documentele existente la dosarul cauzei si o solutioneaza in limitele sesizarii;
- verifica daca exista exceptii de procedura sau de fond;
- verifica motivele de fapt si de drept care au stat la baza emiterii actului administrativ atacat;
- emite decizia de solutionare a plangerii prealabile in forma scrisa, in urmatoarea structura: preambul, considerente, dispozitiv;
- intocmeste decizia de solutionare a plangerii prealabile, in patru exemplare, decizie care se semneaza de ministrul finantelor sau de persoana imputernicita, si o comunica contestatorului si organului de inspectie economico-financiara, emitent al actului administrativ contestat.