Modificari importante anuntate pentru Institutiile Publice. Ministerul de Finante a lansat in dezbatere publica un Proiect de Lege care modifica si completeaza Ordonanta de Guvern nr.119/1999 privind Controlul intern si Controlul financiar preventiv. Practic, dupa cum veti citi mai jos, apar o serie de obligatii noi pentru institutiile publice, impreuna cu o serie de sanctiuni impuse de noua lege.
Care sunt schimbarile aduse Ordonantei 119?
In primul rand, pentru conducatorii entitatilor publice apare obligatia de a realiza o buna gestiune financiara prin asigurarea legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficacitatii si eficientei in desfasurarea activitatii. Fata de vechea forma a legii, obligatia se extinde de la "persoanele care gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public" inclusiv la persoanele care, desi nu gestioneaza fonduri publice sau patrimoniul public, asigura conducerea unei entitati publice).
...detalii despre Controlul Intern Managerial gasiti AICI >>
Regasim in noua lege obligatia de a aproba norme metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu prin care sa stabileasc? proiectele de operatiuni supuse controlului financiar preventiv, potrivit art. 6, documentele justificative si circuitul acestora, cu respectarea dispozitiilor legale. Aprobarea normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu se face prin act de decizie interna a conducatorului entitatii publice, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercit? functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu avizul favorabil al Ministerului Finantelor Publice;
Foarte important: nerespectarea aprobarii normelor metodologice specifice privind organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, cu avizul favorabil al entitatii publice superioare sau, dupa caz, al Ministerului Finantelor, precum si omisiunea de evidentiere a angajamentelor, conform art. 9 alin. (2) si (3) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 la 5.000 lei, potrivit art. 27 din OG nr.119/1999.
Apar proceduri noi cu privire la:
- Numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu. Aceasta se face de catre conducatorul entitatii publice, cu acordul entitatii publice superioare, iar in cazul entitatilor publice in care se exercita functia de ordonator principal de credite al bugetului de stat, al bugetului asigurarilor sociale de stat sau al bugetului oricarui fond special, cu acordul Ministerului Finantelor Publice.
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
- Persoanele desemnate cu exercitarea activitatii de control financiar preventiv propriu. Ele trebuie sa aiba competentele profesionale solicitate de aceasta activitate. Acestea vor respecta un cod specific de norme profesionale, elaborat de MFP, care va cuprinde si conditiile si criteriile unitare pe care entitatile publice trebuie sa le respecte in cazul numirii sau schimbarii personalului care desfasoara aceasta activitate. Iin prezent, textul alin.(6) al art. 9 prevedea obligatia respectarii acestei proceduri si in situatia suspendarii sau destituirii persoanelor care execita activitatea de CFPP, aspect eliminat in forma propusa.
(...citeste AICI explicatii despre Controlul Intern Managerial >>)
De retinut: numirea si schimbarea personalului care desfasoara activitatea de control financiar preventiv propriu cu nerespectarea prevederilor art.9 alin. (6) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei;
Foarte important de stiut este faptul ca, potrivit alin.(6^1) al art. 9 nou-introdus, exercitarea vizei de control financiar preventiv propriu de catre persoane numite de conducatorii entitatilor publice fara acordul entitatii publice superioare su, dupa caz, al Ministerului Finantelor Publlice, atrage raspunderea conducatorului entitatii publice pentru legalitatea, regularitatea si incadrarea in limitele creditelor bugetare si/sau de angajament, dupa caz, stabilite potrivit legii, pentru operatiunile asupra carora s-a acordat viza.
- Obligatia de a lua masurile ce se impun pentru exercitarea cu impartialitate a controlului financiar preventiv propriu si pentru iesirea din situatia de incompatibilitate si/sau de conflict de interese a persoanelor respective, in situatia semnalarii unei situatii de incompatibilitate sau conflict de interese prevazute la alin.(1) si (2) ale art.11^1, cu incadrarea intr-un termen maximm de 3 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta.
Totodata, noua lege impune obligatii noi in sarcina persoanelor desemnate sa exercite activitatea de control financiar preventiv propriu. Iata care sunt acestea:
- obligatia sa respecte regimul juridic al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese prevazute pentru functionarii publici, astfel cum sunt reglementate acestea prin Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare;
- interdictia de a verifica proiectele de angajamente legale si ordonantari de plata privind achizitii publice, daca au facut parte din comisia de evaluare a ofertelor pentru atribuirea contractului de achizitie publica, achizitie sectoriala sau de concesiune de lucrari ori servicii.
- obligatia de a informa de indata, in scris, pe conducatorul entitatii publice, in cazul in care se gasesc intr-una din situatiile de incompatibilitate sau conflict de interese anterior mentionate si prevazute la alin.(1) si (2) al art. 11^1;
Nu uitati: persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv propriu si conducatorii entitatilor publice raspund disciplinar, administrativ, civil ori penal, potrivit legii, in raport de culpa lor, pentru nerespectarea prevederilor prezentului articol.
...detalii despre Controlul Intern Managerial gasiti AICI >>
Proiectul propus spre dezbatere introduce si unele masuri de protectie pentru persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv, ce le garanteaza acestora independenta in luarea deciziilor cu privire la modalitatea de indeplinirea acestei activitati. Acestor persoane nu li se poate impune in niciun fel acordarea sau refuzul vizei de control financiar preventiv propriu, si nu pot fi schimbate din activitatea de control financiar preventiv pentru actele indeplinite, cu respectarea prevederilor legale, in exercitarea atributiilor de control financiar preventiv si in limita acestora;
Apar si noi reguli cu privire la separarea atributiilor, prin introducerea unei situatii de exceptie care vizeaza entitatile publice la care compartimentul financiar-contabil are un numar mai mic de 5 persoane si la care posibilitatea de separare a atributiilor este limitata. Astfel, intr-o asemenea situatie, persoanele care exercita activitatea de control financiar preventiv pot fi implicate, prin sarcinile de serviciu, in efectuarea si aprobarea operatiunilor supuse controlului, conducerea acestora avand insa obligatia sa instituie masuri suplimentare de control intern, astfel incat riscurile in utilizarea fondurilor publice sa fie tinute sub control.
Prevederile legale cu privire la activitatea de inspectie economico – financiara si la cea de solutionare a plangerilor prealabile sunt reconfigurate, in raport cu evolutia cadrului legal de reglementare. Se doreste exercitarea in mod unitar a competentelor de control stabilite in sarcina Ministerului Finantelor Publice si efectuarii de inspectii ori de cate ori exista indicii ale unor abateri de la legalitate sau regularitate in efectuarea de operatiuni, eliminand limitarea cazurilor de efectuare a inspectiilor in legatura cu utilizarea fondurilor publice si administrarea patrimoniului public.
Principalele elemente de noutate se refera la a) instituirea in favoarea MFP a posibilitatiii de a efectua inspectii ori de cate ori este sesizat sau exista indicii in legatura cu nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1), indiferent de functia detinuta de titularul sesizarii (in prezent inspectii se realizau doar la sesizarea contabilului-sef sau seful structurii de audit) si b) modificarea actelor administrative care au ca obiect organizarea inspectiilor si stabilirea atributiilor generale in efectuarea acestora, atributiile de detaliu, fluxul informational si metodologia de lucru.
(...citeste AICI explicatii despre Controlul Intern Managerial >>)
De retinut: aceste propuneri de modificare a legii sunt in faza de proiect. Ele voe intra in vigoare si vor produce efecte dupa adoptarea de catre cele doua Camere ale Parlamentului Romaniei, promulgarea de catre Presedintele Romaniei si publicarea in Monitorul Oficial.