Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
In activitatea curenta a unei societati comerciale, pot aparea situatii in care anumite bunuri din gestiune devin inutilizabile sau deteriorate, necesitand scoaterea lor din evidenta si valorificarea prin intermediul unor firme specializate de colectare si reciclare. In cazul de fata, societatea a constatat, in urma inventarierii, existenta a 15 metri patrati de gresie sparta, deteriorare cauzata de manipularea cu stivuitorul. Aceasta gresie nu mai poate fi comercializata, motiv pentru care va fi predata unei firme autorizate de colectare, pe baza unui contract existent. In continuare sunt prezentate aspectele practice si contabile legate de documentele necesare, deductibilitatea cheltuielii, ajustarea TVA si monografia contabila corespunzatoare acestei operatiuni.
Pentru a scoate din gestiune gresia sparta, trebuie sa intocmiti un proces-verbal de casare, care sa fie avizat de conducatorul entitatii. De asemenea, este necesar un document de predare-primire catre firma de colectare, care sa includa cantitatile predate.
Pasii pe care trebuie sa ii urmati in vederea organizarii procesului de predare a marfurilor la un centru specializat:
- Societatea va numi o comisie de inventariere care va efectua inventarierea bunurilor care nu mai pot fi utilizate si va intocmi o lista de inventariere cu aceste produse;
- In procesul verbal rezultat in urma inventarierii se vor prezenta motivele pentru care este necesara scaderea din gestiune (deteriorare stocuri , cause, etc.);
- Se va emite de catre reprezentantul legal al societatii Decizia de valorificare a rezultatelor inventarului si scaderea din gestiune a produselor expirate, deteriorate;
- Se vor preda produsele deteriorate catre unitatea de distrugere.
Potrivit art 25 alin (4) lit c pct 3 din Legea 207/2015 privind Codul fiscal urmatoarele cheltuieli nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil:
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile pentru cazul in care stocurile/mijloacele fixe amortizabile se inscriu in oricare dintre urmatoarele situatii/conditii:
3. au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii’’
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
In sensul art. 25 alin. (4) lit. c) pct. 3 din Codul fiscal, conditia referitoare la distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care stocurile sau mijloacele fixe amortizabile sunt predate catre unitati specializate (pct 17.3 din normele metodologice de aplicare a art 25 Cod fiscal).
In cazul de fata, deoarece deteriorarea gresiei se datoreaza unei cauze obiective (manipulare cu stivuitorul), iar bunurile nu mai pot fi comercializate, cheltuiala aferenta scoaterii din gestiune este deductibila fiscal, cu conditia existentei documentatiei justificative mentionate anterior si a dovezii predarii bunurilor catre o firma autorizata, conform legislatiei privind deseurile.
In concordanta cu prevederile art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, respectiv pct. 78 alin. (10), lit. d) din Normele Metodologice, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
Prin urmare, pentru a nu ajusta TVA, trebuie sa se faca dovada distrugerii bunurilor si consider ca este necesar sa detineti dovada predarii marfurilor la un centru specializat de la care sa obtineti dovada distrugerii acestora.
Din punct de vedere contabil, scaderea din gestiune a marfurilor deteriorate se inregistreaza astfel:
607 = 371
Raspuns oferit in luna iunie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Alerta: Examenul de acces la stagiul CECCAR 2025
DEveniti contabil autorizat sau expert contabil gratie unui mic avantaj in pregatirea examenului!
Secretul este sa parcurgeti aceste 100 de teste rezolvate, exact in genul celor care se dau la examen!
Modalitatea sigura de a promova examenul de acces CECCAR din 2-3 octombrie 2025!