Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania

Raport GRATUIT pentru contabili

ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile

ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile explicat clar
Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!

adresa de email
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

TVA la incasare: Cand se poate iesi din sistem si exemplu practic pentru contabili

Data actualizarii: 06 Octombrie 2026
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
TVA la incasare: Cand se poate iesi din sistem si exemplu practic pentru contabili
tva la incasareiesire sistem tva la incasareplafon tva la incasare

Potrivit art. 282 alin. (5) din Codul fiscal, persoana impozabila care opteaza pentru aplicarea sistemului TVA la incasare este obligata sa aplice sistemul respectiv cel putin pana la sfarsitul anului calendaristic in care a optat pentru aplicarea sistemului, cu exceptia situatiei in care, in cursul aceluiasi an, cifra de afaceri depaseste plafonul de 5.000.00 lei, in perioada martie-decembrie 2026, respectiv 5.500.000 lei din anul 2027, caz in care sistemul se aplica pana la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.

Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 5.000.000 lei, respectiv 5.500.000 lei, este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite de TVA, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform art. 275 si 278, realizate in cursul anului calendaristic.

La determinarea cifrei de afaceri se au in vedere baza de impozitare inscrisa pe randurile din decontul de taxa corespunzatoare operatiunilor taxabile si/sau scutite de TVA, conform art. 292, 294, 295 si 296 din Codul fiscal, operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, conform prevederilor art. 275 si 278 din Codul fiscal, precum si randurile de regularizari aferente.

Nu sunt luate in calcul sumele inscrise in randurile din decont aferente unor campuri de date informative cum sunt facturile emise dupa inspectia fiscala, informatii privind TVA neexigibila sau nedeductibila.

In cazul persoanelor impozabile care au aplicat regimul de scutire si care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, precum si in cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA este anulata din oficiu de catre organele fiscale competente si, ulterior, sunt inregistrate conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, nu sunt luate in calculul cifrei de afaceri livrarile de bunuri/prestarile de servicii realizate in perioada in care persoana impozabila nu a avut un cod de inregistrare in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal.

Iesirea din sistemul TVA la incasare se poate face fie prin optiune, fie ca urmare a depasirii plafonului referitor la cifra de afaceri.

Notificarea iesirii din sistemul TVA la incasare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Notificarea iesirii din sistemul TVA la incasare

Orice persoana impozabila care a optat pentru aplicarea sistemului TVA la incasare si care nu depaseste in cursul unui an plafonul de 5.000.000 lei in anul 2026, respectiv 5.500.000 lei incepand cu anul 2027, poate renunta la aplicarea sistemului respectiv oricand in cursul anului, prin depunerea unei notificari la organul fiscal competent intre datele de 1 si 20 ale lunii, cu exceptia primului an in care a optat pentru aplicarea sistemului.

Formularul de notificare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Formularul de notificare

Renuntarea la aplicarea sistemului TVA la incasare se face prin depunerea fomularului 700 cu completarea Subsectiunii IV din Sectiunea B – Date privind inregistrarea in scopuri de TVA si vectorul fiscal privind TVA, cu bifarea casutei Notificare privind sistemul TVA la incasare.

Termenul de depunere

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Termenul de depunere
  • In cazul renuntarii prin optiune – declaratia se depune intre datele de 1 si 20 ale lunii.
  • In cazul depasirii plafonului – declaratia se depune pana la data de 20 inclusiv a lunii urmatoare perioadei fiscale in care au depasit plafonul.

Radierea din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Radierea din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare
  • In cazul renuntarii prin optiune – radierea persoanei din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se realizeaza de organele fiscale competente incepand cu prima zi a perioadei fiscale urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.
  • In cazul depasirii plafonului – radierea persoanei din Registrul persoanelor care aplica sistemul TVA la incasare se realizeaza la sfarsitul perioadei fiscale urmatoare celei in care plafonul a fost depasit.

Contul 4428 „TVA neexigibila”

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Contul 4428 „TVA neexigibila”

In perioada aplicarii sistemului TVA la incasare, persoanele juridice inregistreaza TVA colectata neexigibila in creditul contului 4428 „TVA neexigibila” si TVA deductibila in debitul contului 4428 „TVA neexigibila”.

La momentul iesirii din sistemul TVA la incasare, in contul 4428 „TVA neexigibila” este reflectata TVA aferenta facturilor de vanzare emise si neincasate, facturilor primite si neachitate, TVA aferenta avansurilor facturate si neincasate, respectiv neplatite.

Soldul creditor reprezinta TVA colectata neexigibila, iar soldul debitor reprezinta TVA deductibila.

Facturile emise pana la data iesirii din sistemul TVA la incasare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Facturile emise pana la data iesirii din sistemul TVA la incasare
  • In cazul facturilor pentru contravaloarea totala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare, indiferent daca acestea sunt ori nu incasate, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa iesirea din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului, respectiv exigibilitatea taxei intervine la data incasarii – suma inregistrata in creditul contului 4428 „TVA neexigibila” nu se ajusteaza la iesirea din sistem.
     
  • In cazul facturilor pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa data iesirii persoanei impozabile din sistemul TVA la incasare, se vor aplica prevederile privind colectarea TVA la incasare numai pentru taxa aferenta contravalorii partiale a livrarilor/prestarilor facturate inainte de iesirea din sistem a persoanei impozabile – suma inregistrata in creditul contului 4428 „TVA neexigibila” nu se ajusteaza la iesirea din sistem.
     
  • In cazul unei facturi partiale emise de catre persoana impozabila inainte de iesirea din sistemul TVA la incasare, care nu a fost incasata integral inainte de iesirea din sistem, orice suma incasata/platita dupa iesirea furnizorului/prestatorului din sistemul TVA la incasare se atribuie mai intai partii din factura neincasate/neplatite pana la iesirea din sistem, atat la furnizor, cat si la beneficiar. Soldul creditor al contului 4428 nu se regularizeaza, TVA devine exigibila la data incasarii.

Facturile primite inainte de data iesirii din sistemul TVA la incasare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Facturile primite inainte de data iesirii din sistemul TVA la incasare
  • Facturile primite de la persoane juridice care aplica sistemul TVA la incasare

Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana la data la care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau suma inregistrata in debitul contului 4428 „TVA neexigibila” nu se ajusteaza la iesirea din sistem.

  • Facturile primite de la persoane juridice care nu aplica sistemul TVA la incasare pana la iesirea din sistem si neachitate

Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului – suma inregistrata in debitul contului 4428 „TVA neexigibila” nu se ajusteaza la iesirea din sistem.

Exemplu util

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Exemplu util

O societate aplica sistemul TVA la incasare. In luna iunie 2026, cifra de afaceri depaseste plafonul de 5.000.000 lei. Perioada fiscala este luna calendaristica.

Societatea depune formularul 700 pana la data de 20 iulie pentru iesirea din sistemul TVA la incasare. Societatea va aplica sistemul TVA la incasare pana la 31 iulie si va aplica sistemul de TVA normal de la data de 1 august.

In luna iulie, aceasta emite o factura partiala pentru prestari servicii in suma de 4.000 lei plus TVA 21%. In luna august se emite factura totala, in suma de 10.000 lei plus TVA, si se storneaza factura partiala. Factura este incasata in 20.09.

  • Inregistrarea facturii emise in luna iulie – inainte de iesirea efectiva din sistemul TVA la incasare:

4111       =   %                      4.840 lei
„Clienti”     419                     4.000 lei
            „Clienți – creditori”
               4428                        840 lei
          „TVA neexigibila”

La finalul lunii iulie nu se ajusteaza soldul contului 4428.
 

  • Inregistrarea facturii emise in luna august:

4111    =  %                                           12.100 lei
„Clienti”   704                                        10.000 lei
            „Venituri din servicii prestate”
               4428                                          840 lei
          „TVA neexigibila”
               4427                                        1.260 lei
        „TVA colectata”
 

  • Stornarea facturii emise in luna iulie:

4111     =  %                              - 4.840 lei
„Clienti”    419                           - 4.000 lei
            „Clienti– creditori” 
                4428                           - 840 lei
          „TVA neexigibila”


Incasarea facturii in luna septembrie:
5121   =   4111              12.100 lei
„Conturi la banci in lei”  „Clienti”

Inregistrarea TVA colectate aferente facturii emise inainte de iesirea din sistem:
4428    =  4427         840 lei
„TVA neexigibila”  „TVA colectata”






Articole Similare
Atentie, Contabili!
Raport Special Gratuit

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile"

Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!





FokusDigitalServices

Atentie, Contabili!
Raport Special Gratuit

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile"

Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!

> <
X