Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

1.2. Veniturile asimilate salariilor in vederea impozitarii

Cuvinte cheie:

  • venituri asimilate salariilor
  • premii neimpozabile
  • concedieri colective


Legea fiscala asimileaza in vederea impozitarii in categoria veniturilor din salarii si alte venituri care nu prezinta caracteristicile salariului, astfel cum sunt urmatoarele: 

  • indemnizatiile, precum si orice alte drepturi acordate persoanelor din cadrul organelor autoritatii publice, alese sau numite in functie potrivit legii, precum si altora asimilate cu functiile de demnitate publica, stabilite potrivit sistemului de stabilire a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa functii de demnitate publica;
  • drepturile personalului militar in activitate si ale militarilor angajati pe baza de contract, reprezentand solda lunara compusa din solda de grad, solda de functie,gradatii si indemnizatii, precum si prime, premii si alte drepturi stabilite potrivit legislatiei speciale;
  • drepturile administratorilor, obtinute in baza contractului de administrare incheiat cu companiile/societatile nationale, societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar, precum si cu regiile autonome, stabilite potrivit legii, cum ar fi indemnizatia lunara bruta, suma cuvenita prin participare la profitul net al societatii;
  • sumele platite membrilor fondatori ai unei societati comerciale constituite prin subscriptie publica, potrivit cotei de participare la profitul net, stabilita de adunarea constitutiva, potrivit legislatiei in vigoare;
  • sumele primite de reprezentantii numiti in adunarea generala a actionarilor;
  • sumele primite de membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori.

Administratorii si cenzorii intr-o societate comerciala nu sunt angajati ai acesteia, activitatea lor fiind guvernata de dispozitiile speciale ale Legii nr. 31/1990. Astfel, in cazul administratorului art. 72 din Legea societatilor comerciale nr. 31/1990 precizeaza ca obligatiile si raspunderea administratorilor sunt reglementate de dispozitiile referitoare la mandat si de cele special prevazute in aceasta lege. Acestei functii nu ii sunt aplicabile prevederile Codului muncii, Legea nr. 53/2003, actul de numire in functie fiind actul constitutiv al societatii sau hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor. |n acelasi mod, art. 148 din Legea nr. 31/1990 precizeaza ca salarii fixe si orice alte sume sau avantaje vor putea fi acordate administratorilor numai in baza unei hotarari a adunarii generale.

ATENTIE!

Desi raporturile cu societatea nu sunt niste raporturi de munca in sensul Codului muncii, reglementarile fiscale asimileaza, in vederea impozitarii, veniturile realizate de catre aceste persoane veniturilor din salarii. Astfel, sumele primite de reprezentantii in adunarea generala a actionarilor, precum si cele primite in consiliul de administratie si in comisia de cenzori sunt venituri asimilate salariilor, in vederea impunerii.

In cazul unui administrator strain, angajatorul va tine cont de prevederile conventiilor pentru evitarea dublei impuneri, potrivit carora, participarea la beneficii, jetoanele de prezenta si alte retributii asemanatoare pe care un rezident strain le primeste in calitate de membru al consiliului de administratie sau al comitetului de cenzori al unei societati rezidente in Romania sunt impozabile in Romania. Se acorda Romaniei dreptul de a impune venitul respectiv in Romania din prima zi. Conventia pentru evitarea dublei impuneri nu trateaza acest venit ca un venit din activitate dependenta (salariu), testul zilelor de prezenta in tara noastra nefiind aplicabil. Persoana fizica straina, in vederea aplicarii prevederilor conventiei pentru evitarea dublei impuneri, va trebui sa faca dovada rezidentei straine printr-un certificat de rezidenta eliberat de autoritatile fiscale straine, prin care sa se ateste ca este rezident strain si ca ii sunt aplicabile prevederile conventiei respective, caz in care organele fiscale romane vor elibera la cererea administratorului italian, certificatul de atestare a platii impozitului in Romania.

ATENTIE!

Veniturile ce reprezinta remuneratii primite de persoane fizice nerezidente ce au calitatea de administrator, fondator sau membru al consiliului de administratie al unei persoane juridice romane se supun impozitarii aplicand prevederile referitoare la impozitul pe salarii din Titlul III din Codul fiscal (in temeiul art. 116 alin. (4) lit. a) din Titlul V, Capitolul 1 Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti, din Codul fiscal).

  • sumele primite de reprezentantii in organisme tripartite;
  • indemnizatiile, primele si alte asemenea sume acordate membrilor alesi ai unor entitati, cum ar fi: organizatii sindicale, organizatii patronale, alte organizatii neguvernamentale, asociatii de locatari/proprietari si altele asemenea;
  • indemnizatiile acordate ca urmare a participarii in comisii, comitete, consilii si altele asemenea, constituite conform legii;
  • veniturile obtinute de condamnatii care executa pedepse la locul de munca;
  • sumele platite sportivilor, ca urmare a participarii in competitii sportive oficiale,precum si sumele platite sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti in domeniu de catre cluburile sau asociatiile sportive cu care acestia au relatii contractuale de munca, indiferent de forma sub care se platesc, inclusiv prima de joc,cu urmatoarele exceptii:
  • premiile obtinute de sportivii medaliati la campionatele mondiale, europene si la jocurile olimpice;
  • premiile, primele si indemnizatiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor si altor specialisti, prevazuti in legislatia in materie, in vederea realizarii unor obiective de inalta performanta, care sunt clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele mondiale si jocurile olimpice si calificarea si participarea la turneele finale ale campionatelor mondiale si europene, prima grupa valorica, precum si la jocurile olimpice, in cazul jocurilor sportive;
  • primele si indemnizatiile sportive acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor sialtor specialisti, prevazuti de legislatia in materie, in vederea pregatirii si participarii la competitiile internationale oficiale ale loturilor reprezentative ale Romaniei.

ATENTIE!

Va atragem atentia ca aceste trei grupe de venituri reprezinta venituri neimpozabile!

  • compensatii banesti individuale acordate persoanelor disponibilizate prin concedieri colective, din fondul de salarii, potrivit dispozitiilor prevazute in contractul de munca;


Societatile comerciale pot acorda persoanelor disponibilizate prin concedieri colective, din fondurile proprii, compensatii banesti individuale, in conditiile si in cuantumurile prevazute in contractele colective de munca. Sumele reprezentand salariile compensatorii sunt denumite in legislatia fiscala compensatii banesti individuale. Acestea sunt acordate potrivit clauzelor din contractul individual de munca, din fondurile angajatorului, salariatilor la desfacerea contractului de munca. Aceste venituri reprezinta venituri salariale si se impoziteaza in luna in care sunt acordate salariatilor disponibilizati. Ulterior desfacerii contractului de munca, orice sume platite de angajator persoanei disponibilizate ca urmare a fostei sale calitati de salariat se vor inscrie pe un nou formular de fisa fiscala, in speta Fisa fiscala 2, persoana nemaiavand calitatea de salariat al persoanei juridice. Impozitul lunar pentru fiecare astfel de salariu compensatoriu se determina in luna in care se acesta este platit asupra venitului net calculat ca diferenta intre plata compensatorie si contributia la asigurarile sociale de sanatate.

IMPORTANT:

Din punctul nostru de vedere, obligatia calcularii contributiei individuale la asigurarile sociale de sanatate rezulta din faptul ca sunt drepturi primite de personalul disponibilizat potrivit contractului colectiv de munca datorita fostei calitati de salariat a acestora. Prin urmare, intrucat compensatiile banesti sunt tratate din punct de vedere fiscal drept drepturi salariale, apare si obligativitatea calcularii contributiei la asigurarile sociale de sanatate asupra acestor sume. In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale, o abordare avantajoasa pentru platitor (fostul angajator) ar fi aceea potrivit careia persoanele respective nu mai au calitatea de asigurati, contractul de munca fiindu-le desfacut.

  • sumele acordate de persoanele juridice fara scop patrimonial si de alte entitati neplatitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori indemnizatia acordata salariatilor din institutiile publice; 
  •  indemnizatii sau alte drepturi acordate angajatilor cu ocazia angajarii sau mutarii acestora intr-o alta localitate, stabilite potrivit contractelor de munca, statutelor sau altor dispozitii legale, cu urmatoarele exceptii:
  • sumele primite, potrivit dispozitiilor legale, pentru acoperirea cheltuielilor de mutare in interesul serviciului (art. 55 alin. (4) lit. h) din Codul fiscal); acestea sunt venituri neimpozabile. Cheltuielile de mutare in interesul serviciului cuprind:

cheltuielile cu transportul salariatului in cazul mutarii acestuia si a familiei sale, intr-o alta localitate decat cea de domiciliu;

cheltuielile efectuate pentru transportul bunurilor personale ale familiei salariatului mutat. In cazul in care suportati, in calitate de angajator, acestea cheltuieli, potrivit intelegerii dintre cele doua parti (angajator si angajat) prevazute in contractul de munca, acestea sunt considerate, in opinia noastra, venituri impozabile in cadrul categoriei venituri din salarii. Pentru a fi neimpozabile, aceste cheltuieli trebuie sa reflecte vointa unei legi speciale (potrivit dispozitiilor legale). In cadrul veniturilor neimpozabile, in situatia mutarii se cuprind, spre exemplu, sumele primite de cadrele militare care se muta dintr-o garnizoana in alta si care au dreptul la transport gratuit, in baza Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare;

  • indemnizatiile de instalare (art. 55 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal) ce se acorda o singura data, la incadrarea intr-o unitate situata intr-o alta localitate decat cea de domiciliu, in primul an de activitate dupa absolvirea studiilor, in limita unui salariu de baza la angajare, precum si indemnizatiile de instalare si mutare acordate, potrivit legilor speciale, personalului din institutiile publice si celor care isi stabilesc domiciliul in localitati din zone defavorizate stabilite potrivit legii, in care isi au locul de munca;
  • alte drepturi si indemnizatii de natura salariala sau asimilate salariilor;
  • salariile sau diferentele de salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile; impozitul se calculeaza de angajator prin aplicarea unei cote de 16% asupra bazei de calcul determinate ca diferenta intre venitul brut si contributiile obligatorii datorate pe fiecare loc de realizare; impozitul se retine la sursa la data efectuarii platii acestor venituri si este un impozit final

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 06 Martie 2006


Votati articolul "1.2. Veniturile asimilate salariilor in vederea impozitarii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Alte articole publicate in data de 06 Martie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X