Intrebare:
1. Executam o investitie in regie proprie. Ea nu este terminata, dar noi am cheltuit deja o suma mare pentru aceasta investitie in curs, suma a fost inregistrata pe cheltuieli, apoi pe venituri. Nu exista un cont destinat amortizarii unor astfel de investitii, in planul de conturi. In ce conditii se poate calcula amortizarea pentru aceasta lucrare astfel incat sa putem avea totusi o cheltuiala? Se poate ? Cum se inregistreaza?
2. Totul despre facilitatile de pret care se pot acorda clientilor, cum trebuie acestea reflectate in facturi?
3. Cum se intocmeste factura catre client,atunci cand produsul x este oferit drept cadou, pentru cumpararea unui alt produs cu valoarea de peste 5 mil. lei si cum se inregistreaza factura in contabilitate?
Raspuns: ( dat in )
1. Investitii in curs de executie:
Investitiile in curs evidentiate in contabilitate prin contul 231 nu pot fi supuse amortizarii deoarece nu se incadreaza in prevederile Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale. Investitia in curs nu reprezinta un mijloc fix amortizabil deoarece nu este utilizat in activitatea economica a firmei pentru obtinerea de venituri si/sau nu este utilizat in scop administrativ. Ar putea fi mijloace fixe supuse amortizarii capacitatile de productie puse in functiune partial, pentru care nu s-au intocmit formele de inregistrare ca mijloace fixe. Acestea se cuprind in grupele in care urmeaza a se inregistra, la valoarea rezultata prin insumarea cheltuielilor efective ocazionate de realizarea lor. In bonul valoric transmis nu ati precizat natura investitiei in curs: capacitate de productie, cladire administrativa, lucrare de constructii-montaj, etc. Consideram totusi ca inregistrarea investitiei nu a influientat rezultatul contabil al firmei pe care o reprezentati daca s-au aplicat urmatoarele formule contabile pentru investitia realizata in regie proprie:
-
aprovizionarea cu materii prime, materiale destinate investitiei:
301 = 401 800.000.000
-
valoarea materiilor prime incluse pe cheltuieli, pe masura consumarii acestora:
601 = 301 600.000.000
-
valoarea imobilizarilor in curs efectuate in regie proprie:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea verde a contabilitatii
231 = 722 600.000.000
Din acest exemplu rezulta ca influienta investitiei asupra rezultatului contabil (profit sau pierdere) este zero, cheltuielile fiind egale cu veniturile.
2. Facilitati de pret:
Pentru acordarea facilitatilor de pret clientilor persoane fizice si juridice trebuie sa aveti in vedere prevederile Ordonantei Guvernului nr. 99 din 29 august 2000
privind comercializarea produselor si serviciilor de piata aprobata prin Legea nr. 650 din 7 decembrie 2002 si normele de aplicare aprobate prin H.G. nr. 333 din 20 martie 2003, cap. 5 ,,Practici comerciale,, , art. 18.
7 decembrie 2002 si normele de aplicare aprobate prin H.G. nr. 333 din 20 martie 2003, cap. 5 ,,Practici comerciale,, , art. 18.Prin acest act normativ sunt enumerate vanzarile cu pret redus, in care se includ :
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in magazine de fabrica sau depozite de fabrica:
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor care se comercializeaza cu ocazia unor sarbatori sau manifestari culturale, expozitionale, sportive, destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale (jucarii tematice, globuri, ornamente sau artificii, pentru pomul de Craciun; martisoare sau alte produse personalizate pentru ziua de 1 Martie sau 8 Martie; iepurasi si oua de ciocolata sau alte produse specifice sarbatorilor de Pasti , confectii si tricotaje inscriptionate cu diverse inscrisuri ).
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate:
-
produsele agroalimentare si produsele horticole, inclusiv seminte amenintate de o alterare rapida datorita apropierii datei de depasire a termenului de valabilitate sau, dupa caz, a datei durabilitatii minimale;
-
produsele agroalimentare perisabile care necesita pastrarea in vitrine, alte spatii frigorifice sau sisteme de climatizare, a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate datorita defectarii din cauze obiective, independente de vointa comerciantului sau a personalului din structura de vanzare respectiva, a spatiilor frigorifice in care acestea sunt pastrate;
-
unele produse nealimentare (lacuri si vopsele) atunci cand acestea sunt susceptibile de o deteriorare rapida datorita apropierii datei de depasire a termenului de valabilitate.
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
Trebuie sa cunoasteti faptul ca vanzarile cu pret redus mentionate anterior, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre, sunt supuse urmatoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor:
a) Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
b) Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:
- publicitatile comparative de pret;
- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
Daca vinzarea se face pe baza facturilor fiscale, reducerile de pret se reflecta in facturile emise in momentul livrarii marfurilor. Cu exceptia O.M.F.P. nr. 306/2002 care reglementeaza monografia privind inregistrarea in contabilitate a principalelor operatiuni economice, pentru evidentierea in contabilitate a reducerilor de pret primite sau acordate nu exista o monografie anume. Din punct de vedere contabil, reducerile de pret de natura comerciala si financiara au fost reglementate totusi prin O.M.F.P. nr. 1784 din 23 decembrie 2002
pentru aprobarea Precizarilor privind unele masuri referitoare la incheierea exercitiului financiar pe anul 2002 la persoanele juridice, la pct. 42. Desi acest act normativ a fost abrogat, va recomandam sa il utilizati deoarece principiile se regasesc indirect si in legislatia T.V.A. In acest sens, facem urmatoarele precizari:
reducerile de pret de natura comerciala se inregistreaza la momentul acordarii acestora pe baza documentelor ce le atesta, astfel:
se inregistreaza la momentul acordarii acestora pe baza documentelor ce le atesta, astfel:
-
daca in factura initiala sunt evidentiate distinct reducerile de pret acordate, respectiv primite, atat vanzatorul, cat si cumparatorul inregistreaza in contabilitate factura la valoarea neta comerciala, aceasta reprezentand valoarea initiala, mai putin reducerile acordate;
-
in situatia in care, ulterior facturarii initiale, vanzatorul acorda clientului reduceri de pret, conform clauzelor contractuale, acestea se cuprind intr-o factura ulterioara in rosu, care se inregistreaza in contabilitate astfel:
- la vanzator, valoarea reducerilor acordate pentru livrari efectuate in acelasi exercitiu:
% = 411 411 = % - sumele in rosu
7xx sau 7xx
4427 4427
- la cumparator, reducerile primite corecteaza valoarea stocurilor, atunci cand acestea se regasesc in gestiune, sau cheltuielile cu stocurile, cand acestea au fost scazute din gestiune:
3xx, 6xx sau 3xx, 6xx
4426 4426
reducerile de natura financiara se inregistreaza in contabilitate astfel:
3xx, 6xx sau 3xx, 6xx
4426 4426
reducerile de natura financiara se inregistreaza in contabilitate astfel:
3xx, 6xx sau 3xx, 6xx
4426 4426
reducerile de natura financiara se inregistreaza in contabilitate astfel:
- la vanzator, valoarea reducerilor acordate:
% = 411
667
4427
- la cumparator, valoarea reducerilor primite:
401 = %
767
4426
3. Vanzarile promotionale:
Din punct de vedere fiscal, sunt deductibile doar cheltuielile de reclama si publicitate constand in bunuri care se acorda in cadrul unei campanii publicitare ca mostre pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vinzare.
In sensul O.G. nr. 99/2000, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry/prestarile de servicii de piata care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia ca:
a) vanzarile sa se faca la pret redus, dar nu in pierdere;
b) sa nu tinda la o vanzare accelerata a unui stoc de marfuri pe care comerciantul nu il va mai reaproviziona, ca in cazul lichidarilor sau soldarilor;
c) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod current. Comerciantul care doreste sa relanseze vanzarile dintr-un raion sau sa promoveze intr-o anumita perioada o categorie de produse, trebuie
sa-si reinnoiasca stocul si sa-l reasorteze in scopul satisfacerii cererilor consumatorilor pe intreaga perioada anuntata sau sa informeze consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
d) produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
Nu sunt considerate vanzari promotionale:
actiunile de promovare efectuate de producatori;
actiunile de lansare de produse/servicii noi pe piata.
In opinia noastra, pentru a acorda produse sub forma de cadouri cumparatorilor persoane fizice, pe baza de factura fiscala, aveti posibilitatea sa acordati un discount de valoarea cadoului, astfel:
Exemplu:
Specificati bunuri livrate pe baza de factura Valoare T.V.A.
1. cuptor cu microunde 7.500.000 lei
2. mixer 4 trepte (cadou) 400.000 lei
Total 7.900.000 lei
Discount 5,06 % 400.000 lei
Baza de impozitare T.V.A 7.500.000 lei 1.425.000
Total valoare factura client 8.925.000 lei
In contabilitate inregistrarile sunt cele uzuale.
Am ales aceasta medoda de reducere (acordare de discount) deoarece din punct de vedere fiscal, acordarea de cadouri este cheltuiala nedeductibila din punct de vedere fiscal si este asimilata livrarilor de bunuri (se colecteaza T.V.A.).