Intrebare:
Un client achizitioneaza de la o firma un produs X. Firma acorda 1 an garantie produsului respectiv. In perioada de garantie, clientul se intoarce la firma cu produsul X solicitand repararea sau inlocuirea, intrucat s-a defectat.
S-au facut urmatoarele operatiuni:
a) se elibereaza clientului, un bun functional, in baza unui aviz:
607 = 371
b) se inregistreaza primirea in custodie a bunului defect
8033 = 999

Manual de politici contabile - Stick USB

Cartea neagra a controlului fiscal

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
c)deoarece nu se stie la acest moment daca defectiunea este din vina clientului sau a furnizorului i se factureaza clientului un bun functional
4111 = 707, 4427 si 607 = 371
d) furnizorul trimite bunul defect catre analiza tehnica producatorului stabilit in Olanda
999 = 8033
e)in urma analizei, producatorul emite un credit note catre furnizor pentru valoarea bunului, la pret de achizitie. Practic ii accepta garantia 100% . Bunul defect nu mai este trimis inapoi furnizorului
Furnizorul inregistreaza credit note-ul primit:
609 = 401 -valoare la cost de achizitie bun functionabil
4426 = 4427
Intrucat furnizorul i-a facturat produsul functionabil clientului, ce operatiuni ar trebui sa efectueze in aceste conditii? Poate sa ii acorde o reducere comerciala de 100% la factura emisa pentru bunul functionabil? Ce ar trebui mentionat pe factura? Bunul defect a ramas in Olanda (la producator) si nu va mai fi returnat clientului deoarece acesta nu il mai doreste.
Raspuns:
Daca in contractul incheiat cu clientul sau in conditiile generale de acordare a garantiei se prevede restituirea contravalorii produsului facturat, in cazul in care defectul nu este imputabil clientului, atunci comerciantul (furnizorul) va intocmi factura de stornare la factura initiala, cu mentiunea ca produsul ramane scazut din gestiune, dar pentru inlocuire marfa defecta si nu ca marfa vanduta, pe considerentul ca nu a fost realizata o vanzare, ci o inlocuire a marfii vandute si defectate in cadrul perioadei de garantie.
Se poate intocmi si factura de reducere comerciala de 100%, dar o asemenea facturare nu reflecta operatiunea din punct de vedere al continutului ei economic propriu-zis, avand in vedere ca inlocuirea produsului era o obligatie asumata de furnizor ca urmare a garantiei acordate. In ambele cazuri se va mentiona cauza ce a condus la aceasta situatie, respectiv "inlocuire produs defect din vina producatorului".
Inregistrarile contabile vor fi adaptate in functie de modalitatea de facturare agreata de societatea furnizoare:
- daca se storneaza factura initiala
4111 "Clienti" = %
707 "Venituri din vanzarea marfurilor"
4427 "TVA colectata"
- daca se intocmeste factura de reducere comerciala
% = 4111 "Clienti"
709 "Reduceri comerciale acordate"
4427 "TVA colectata".