Contabilitatea in cadrul organizatiilor non-profit reprezinta o sarcina complexa, care poate ridica numeroase semne de intrebare. Este esential ca aceasta sa fie efectuata cu precizie, deoarece erorile contabile pot avea consecinte semnificative asupra transparentei financiare si a reputatiei organizatiei. In cele ce urmeaza, iata 3 studii de caz care sa va ajute in activitatea profesionala.
Studiu de caz nr. 1: Acordare ajutoare in bunuri de catre ONG
O ONG primeste de la persoane fizice donatii de la persoane fizice (haine, jucarii etc. - second hand) pentru ajutorarea refugiatilor din Ucraina. Care sunt obligatiile financiar-contabile ale ONG? Trebuie aceste bunuri evidentiate in contabilitate? La ce pret se face evaluarea?
Raspuns: ONG primeste aceste ajutoare in baza activitatilor prevazute in actul juridic de infiintare ( nu poate primi astfel de ajutoare in cazul in care nu are in actul de infiintare prevederi referitoare la ajutorarea persoanelor defavorizate).
Puteti inregistra direct 3028 = 7331 in baza unui proces verbal de predare-primire.
Conform OMFP 3103/2017Contul 733 "Venituri din donatii, sume sau bunuri primite prin sponsorizare si ajutoare" Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta veniturilor din donatii si din sponsorizari privind activitatile fara scop patrimonial.
In creditul contului 733 "Venituri din donatii, sume sau bunuri primite prin sponsorizare si ajutoare" se inregistreaza:
- valoarea la pret de inregistrare a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, activelor biologice de natura stocurilor, ambalajelor primite cu titlu gratuit (301, 302, 303, 361, 381); - sumele incasate in contul de disponibil si numerar reprezentand donatii si sponsorizari primite (512, 531).
Conform pct. 41 din OMFP 3103/2017 valoarea de intrare in patrimoniu o constituie
...................
d) la valoarea justa - pentru bunurile obtinute cu titlu gratuit sau constatate plus la inventariere.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
In cazurile mentionate la lit. c) si d), valoarea de aport si, respectiv, valoarea justa se substituie costului de achizitie.
(2) Valoarea justa a activelor se determina, in general, in functie de pretul pietei, printr-o evaluare efectuata, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii. In situatia in care nu exista date pe piata privind valoarea justa, din cauza naturii specializate a activelor si a frecventei reduse a tranzactiilor, valoarea justa se poate determina prin alte metode utilizate, de regula, de catre evaluatori autorizati, potrivit legii.
Este necesar sa detineti, asa cum ati precizat la obiectul de activitate, documente doveditoare ale unei stari dificile, in care ONG ul intervine efectiv pentru acordarea de ajutor constand in donatia unor bunuri.
Ajutorul in sine e necesar sa fi acordat in baza unui contract de donatie, cu identificarea persoanelor, a actelor de identitate
Donatiile sunt reglementate de Codul civil. De regula, donatiile care depasesc o valoare de 25.000 RON (aprox. 5.600 EURO) trebuie intocmite in forma autentica (notarizata).
Presupunand ca valoarea donatiilor nu depaseste 25000 lei
Se intocmeste procesul verbal cu datele de identificare ale ONG- ului, semnaturile de primire, continutul cantitativ si valoric al pachetelor
Se intocmeste avizul de insotire a marfurilor pentru bunurile livrate:
6582 = 3028
Donatii si subventii acordate Alte materiale consumabile
Studiu de caz nr. 2: Imprumut intre afiliati
O SRL doreste sa imprumute o ONG parte afiliata care are deficit de trezorerie.
Care sunt conditiile de acordare imprumut si pe ce perioada se poate face, fiind vorba de 5.000.000 lei? Se declara undeva acest imprumut?
Raspuns: Presupun ca SRL-ul este rezident.
Temeiul legal al acordarii de imprumuturi in afara creditului bancar il reprezinta art. 2.158 alin. 2 din Noul Cod civil care prevede ca atunci cand o persoana acorda un imprumut fara a o face cu titlu profesional, nu ii sunt aplicabile dispozitiile legale privind institutiile de credit si institutiile financiare nebancare.
Altfel spus, o persoana juridica poate acorda un imprumut unei alte entitati cata vreme activitatea de creditare are caracter ocazional si nu face parte din activitatea sa curenta.
Intrucat imprumutul este acordat unei entitati afiliate trebuie avute in vedere prevederile art. 11 alin. (4) din Codul fiscal, care mentioneaza ca tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.
De asemenea, imprumutul trebuie dat in interesul desfasurarii activitatii beneficiarului si sa fie utilizat in acest scop.
Contractul de imprumut in forma scrisa va mentiona obligatoriu: suma imprumutata, moneda imprumutului (lei, dupa cum ati mentionat), termenul de rambursare si dobanda stabilita.
De asemenea, in contractul de imprumut se vor include si clauze referitoare la:
- identitatea partilor
- scopul imprumutului
- procedura de restituire
- garantii, daca exista
- alte clauze privind modul de finalizare a contractului.
Este recomandabil ca dobanda practicata sa fie la nivelul dobanzii de piata.
Durata acordarii imprumutului poate fi pe termen scurt sau mediu/lung, dupa cum partile agreaza.
Nu exista obligatii declarative specifice pentru imprumuturile intre doua entitati rezidente afiliate.
Baza legala
Codul fiscal - art. 11 alin. (4):
„Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza conform principiului valorii de piata.
In cadrul unei tranzactii, al unui grup de tranzactii intre persoane afiliate, organele fiscale pot ajusta, in cazul in care principiul valorii de piata nu este respectat, sau pot estima, in cazul in care contribuabilul nu pune la dispozitia organului fiscal competent datele necesare pentru a stabili daca preturile de transfer practicate in situatia analizata respecta principiul valorii de piata, suma venitului sau a cheltuielii aferente rezultatului fiscal oricareia dintre partile afiliate pe baza nivelului tendintei centrale a pietei.
Procedura de ajustare/estimare si modalitatea de stabilire a nivelului tendintei centrale a pietei, precum si situatiile in care autoritatea fiscala poate considera ca un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectarii principiului pentru tranzactiile analizate se stabilesc potrivit Codului de procedura fiscala.”
Normele de aplicare, la punctul 5 alin. (11):
„Cand un contribuabil acorda un imprumut/credit unei persoane afiliate sau atunci cand acesta primeste un astfel de imprumut/credit, indiferent de scopul si destinatia sa, pretul pietei pentru asemenea serviciu este constituit din dobanda care ar fi fost agreata de persoane independente pentru astfel de servicii furnizate in conditii comparabile, inclusiv comisionul de administrare a creditului, respectiv imprumutului. In cazul serviciilor de finantare intre persoane afiliate, pentru alocarea veniturilor se analizeaza:
a) daca imprumutul dat este in interesul desfasurarii activitatii beneficiarului si a fost utilizat in acest scop;
b) daca a existat o schema de distributie a profitului.
Incadrarea imprumutului in schema de distributie a profitului se va efectua daca la data acordarii imprumutului nu se asteapta in mod cert o rambursare a imprumutului sau daca contractul contine clauze defavorabile pentru platitor.
Atunci cand se analizeaza cheltuielile/veniturile cu dobanda, trebuie luate in considerare: suma si durata imprumutului, natura si scopul imprumutului, garantia implicata, valuta implicata, riscurile de schimb valutar si costurile masurilor de asigurare a ratei de schimb valutar, precum si alte circumstante de acordare a imprumutului.
Raportarea conditiilor de imprumut are in vedere ratele dobanzii aplicate in imprejurari comparabile si in aceeasi zona valutara de o persoana independenta. De asemenea, trebuie sa se tina seama de masurile pe care persoanele independente le-ar fi luat pentru a imparti riscul de schimb valutar, de exemplu: clauze care mentin valoarea imprumutului in termeni reali, incheierea unui contract de acoperire a riscului valutar sau pentru plata la termen pe cheltuiala imprumutatorului.
In cazul dobanzilor aferente furnizorilor de bunuri si de servicii este necesar sa se examineze daca costul dobanzii reprezinta o practica comerciala obisnuita sau daca partile care fac tranzactia cer dobanda acolo unde, in tranzactii comparabile, bunurile si serviciile sunt transferate reciproc. Aceste elemente de analiza se au in vedere si la alte forme de venituri sau costuri asimilate dobanzilor.”
Studiu de caz nr. 3: Contract prestari servicii
O ONG a primit de la o persoana fizica cu domiciliu in Romania un contract de prestari servicii in care prestatorul se obliga sa presteze in schimbul renumeratiei prevazute la art. 4 activitati de introducere si sistematizare de date in vederea arhivarii electronice a bazelor de date detinute de beneficiar, in care beneficiarul se obliga sa retina si sa vireze impozitul final 10%.
Se poate primi/ face astfel de contract? Cum se declara?
Care ar fi monografia contabila daca deja o am un astfel de contract?
Raspuns: Potrivit art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt considerate venituri din alte surse veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura.
In veniturile din activitatile prevazute la art. 114 alin. (2) lit. g) din Codul fiscal sunt cuprinse veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II Venituri din activitati independente si cap. VII Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura din titlul IV al Codului fiscal.
Veniturile pentru activitatile prestate ocazional fara a avea caracter de continuitate se impoziteaza conform acestui articol, pe baza de contract de prestari servicii.
Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut pentru veniturile prevazute la art. 114.
In contabilitate se inregistreaza
621 = 401/analitic
Cheltuieli cu colaboratorii Furnizori
Retinerea impozitului
401/analitic = 446
Plata veniturilor nete
401 = 5121
Impozitul retinut se declara prin:
formularul 100 Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare perioadei de raportare.
formularul 205 Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, veniturile din jocuri de noroc si castigurile/pierderile din investitii, pe beneficiari de venit pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expira.
Raspunsuri oferite in luna septembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com