email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sinteza: Noile norme privind organizarea si exercitarea controlului financiar de gestiune

controlul financiar de gestiuneHG nr. 1151/2012control partial


In Monitorul Oficial, Partea I, nr. 808/3.12.2012, a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 1.151/27.11.2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modul de organizare si exercitare a controlului financiar de gestiune.

In documentarul de mai jos, prezentam principalele prevederi ale noului act normativ.

Prevederi generale

Operatorii economici in cadrul carora se se organizeaza activitatea de control financiar de gestiune sunt cei prevazuti la art. 3 pct. 5 lit. a) - e) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare si anume:

 - regiile autonome, infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;

 - companiile si societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic;

- societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine o participatie majoritara;

- societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice mentionate mai sus detin direct sau indirect o participatie majoritara;

- institutele nationale de cercetare-dezvoltare, altele decat cele care functioneaza ca institutii publice;

Obiective

Activitatea de control financiar de gestiune are in principal urmatoarele obiective:

-asigurarea integritatii patrimoniului operatorului economic, precum si a bunurilor din domeniul public si privat al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale aflate in administrarea, in concesiunea sau in inchirierea acestora;

- respectarea prevederilor legale si a reglementarilor interne, incidente activitatii economico-financiare a operatorului economic;

- cresterea eficientei in utilizarea resurselor alocate.

Atributiile personalului desemnat pentru efectuarea controlului

Personalul desemnat sa exercite controlul financiar de gestiune are urmatoarele atributii:

- verifica respectarea prevederilor legale si a reglementarilor interne cu privire la existenta, integritatea, pastrarea si utilizarea mijloacelor si resurselor, detinute cu orice titlu, si modul de reflectare a acestora in evidenta contabila;

- verifica respectarea prevederilor legale in fundamentarea proiectului bugetului de venituri si cheltuieli al operatorului economic si al subunitatilor din structura acestuia;

- verifica respectarea prevederilor legale in executia bugetului de venituri si cheltuieli al operatorului economic si al subunitatilor din structura acestuia;

- verifica respectarea prevederilor legale si a reglementarilor interne cu privire la modul de efectuare a inventarierii anuale a elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii;

- verifica respectarea prevederilor legale cu privire la inregistrarea in evidenta contabila a operatiunilor economico-financiare;

- verifica respectarea prevederilor legale si a reflementarilor interne cu privire la intocmirea, circulatia, pastrarea si arhivarea documentelor primare, contabile si a celor tehnico-operative;

- elaboreaza analize economico-financiare pentru conducerea operatorului economic in scopul fundamentarii deciziilor si a imbunatatirii performantelor.

Organizarea controlului financiar de gestiune

Controlul financiar de gestiune se exercita sub urmatoarele forme:

- control preventiv, ce consta in verificarea fundamentarii bugetelor de venituri si cheltuieli si a anexelor acestora;

- control operativ, ce consta in verificarea unor operatiuni exconomico-financiare, desfasurate in cursul exercitiului financiar curent.

Controlul financiar de gestiune aplica urmatoarele metode de control:

- control general, care consta in activitatea de verificare a tuturor operatiunilor din cadrul obiectivelor stabilite conform legii pentru intreaga perioada supusa controlului;

- control partial, care reprezinta activitatea de verificare a uneia sau a mai multor operatiuni din cadrul obiectivelor stabilite pentru perioada controlata.

Activitatea de control se desfasoara pe baza unor programe de activitate anuale, trimestriale si lunare, intocmite de personalul cu atributii de control financiar de gestiune si aprobate de conducatorul operatorului economic.

Controlul financiar de gestiune se efectueaza de catre persoane cu studii superioare economice si cu o vechime efectiva in domeniu de minimum doi ani.

Incepand cu data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 1.151/2012 (03.12.2012) pentru exercitarea controlului financiar de gestiune pot fi incadrate doar persoane care au studii superioare economice.

Important! In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 1.151/2012, respectiv 3.12.2012, conducatorii operatorilor economici sunt obligati sa elaboreze proceduri si sa asigure organizarea si exercitarea controlului financiar de gestiune.


Sursa: DGFP Valcea



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Atentie! S-a modificat legislatia privind impozitul minim pe cifra de afaceri


Important!
Incepand cu 1 ianuarie 2024, firmele cu o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro in anul precedent si care in anul de calcul determina un impozit pe profit mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) sunt obligate sa plateasca un impozit minim pe cifra de afaceri de 1%.

Problema e ca aceasta modificare, introdusa prin Legea nr. 296/2023, lasa loc de interpretari.

Explicatii complete si solutiile optime, in lucrarea Impozitul minim pe cifra de afaceri. Fiscalitate aplicata. 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
controlul financiar de gestiuneHG nr. 1151/2012control partial


Data aparitiei: 05 Decembrie 2012

Votati articolul "Sinteza: Noile norme privind organizarea si exercitarea controlului financiar de gestiune":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X