Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificari privind raportarea SAF-T. Noutati privind D406 + 7 Studii de caz"
Va reamintim ca incepand cu 1 martie 2022, autoritatile publice, institutiile publice sau de interes public sunt obligate sa se inroleze in sistemul informatic PatrimVen. Serviciul PatrimVen este destinat sa ofere institutiilor publice acces la datele disponibile cu privire la patrimoniul si veniturile cetatenilor.
PatrimVen un serviciu dezvoltat pentru autoritatile publice, institutiile publice si de interes public prin care se pot accesa informatii in beneficiul cetatenilor si in scopul realizarii atributiilor stabilite de normele juridice care reglementeaza activitatea institutiilor (art.70^1 CPF).
Practic, este un depozit de informatii si documente, compus din:
- informatii detinute de ANAF cu privire la veniturile si obligatiile contribuabililor, actualizate in timp real;
- informatii primite pe baza schimbului de informatii de la institutiile bancare la care contribuabilii au deschise conturi, actualizate in timp real prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitie de ANAF institutiilor de credit;(art.61 CPF, Ordinul 3746/2020);
-informatii cu privire la bunurile (cladiri, terenuri, vehicule) detinute de persoanele fizice sau juridice detinute de contribuabili si administrate de organul fiscal local.Organele fiscale locale actualizeaza informatiile lunar, pana in data de 15 ale fiecarei luni, prin intermediul Formularului P2001, depus de administratorul de interoperabilitate, prin intermediul PatrimVEN potrivit Instructiunilor publicate pe site-ul ANAF.
Exemple de autoritati publice, institutii publice sau de interes public din administratia publica centrala sau locala:
-organe fiscale centrale;
-unitati administrativ teritoriale;
-unitati de invatamant;
-directii de asistenta sociala;
-agentii pentru ocuparea fortei de munca;
-Inspectorate teritoriale de Munca;
-Agentii de Plati si Inspectie Sociala;
-Uniunea Nationala a Notarilor Publici(Ordinul1489/2018)
-Tribunale;
-Judecatorii; etc.
Scopul inrolarii in PatrimVen il reprezinta accesarea informatiilor despre contribuabili in vederea:
- solutionarii unei cereri fara a fi necesara deplasarea contribuabililor la organul fiscal central pentru obtinerea unor documente privind situatia fiscala, respectiv certificat de atestare fiscala/ adeverinta de venit, sau un alt document (art.69 alin.(4)CPF);
- aplicarii masurilor de executare silita in conformitate cu atributiile ce le revin autoritatilor potrivit legii.
In vederea accesarii sistemului informatic PatrimVen autoritatile publice, institutiile publice sau de interes public au urmatoarele obligatii :
-sa se asigure de respectarea prevederilor referitoare la protejarea secretului fiscal din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
- sa se asigure de respectarea procedurii si normelor de conectare la retea si la serviciile disponibile;
- sa numeasca maximum doua persoane in calitate de administrator de interoperabilitate;
- sa se asigure de cunoasterea si respectarea de catre personalul propriu a prevederilor legale privind utilizarea sistemului informatic, inclusiv respectarea prevederilor referitoare la utilizarea certificatelor calificate;
- sa ia masurile necesare pentru a se asigura ca utilizatorii, respecta regulile de acces la sistemul informatic;
- sa se asigure de respectarea prevederilor legale referitoare la protectia datelor cu caracter personal si a utiliza PATRIMVEN numai in scopurile prevazute de lege;
- sa revoce drepturile de acces ale administratorului de interoperabilitate, in mod obligatoriu, in oricare dintre
urmatoarele situatii:
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Sistemul PatrimVEN este disponibil exclusiv online prin accesare si consultare la adresa web: https://epatrim.anaf.ro
Site-ul are o sectiune publica si o sectiune privata disponibila dupa autentificarea cu certificate digitale calificate.
--> Sectiunea publica contine informatiile de interes public necesare autoritatilor publice, institutiilor publice si de interes public pentru a se inregistra si a consulta acest sistem. Inrolarea in Patrimven se poate face de orice institutie publica care are dreptul prin lege, sa obtina de la MF/ANAF informatii conform serviciilor disponibile in procedura.
--> Sectiunea privata este disponibila dupa parcurgerea etapelor prezentate mai jos.
Identificarea persoanelor(administratorii de interoperabilitate si utilizatorii) in sectiunea privata se face cu certificate digitale calificate, emise de autoritati de certificare acreditate in baza Legii nr. 455/2001.
Institutiile emitente de certificate digitale sunt cele din lista furnizorilor de certificate acreditate, disponibila pe site-ul Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei,www.adr.gov.ro, sectiunea Societate informationala, subsectiunea Semnatura electronica, documentul Registrul furnizorilor de servicii de certificare pentru semnatura electronica.
Etapele inrolarii in PatrimVen sunt urmatoarele:
1.Desemnarea si inrolarea administratorului de interoperabilitate
2.Completarea, validarea, semnarea electronica si transmiterea protocolului P1000
3.Inregistrarea utilizatorilor
In M. Of. nr. 748 din 31 iulie 2024 s-a publicat Ordinul ministrului Finantelor (OMF) nr. 4059/2024 privind formatul si modalitatea de transmitere a informatiilor intre organul fiscal local si organul fiscal central, inclusiv a informatiilor cu relevanta fiscala disponibile. Astfel:
- incepand cu 1 ianuarie 2025, organele fiscale locale pot decide transmiterea tuturor informatiilor, inclusiv cele prevazute in formularul 401, prin intermediul sistemului informatic PatrimVen, caz in care sunt exceptate de la depunerea acestui formular. In acest caz, organul fiscal local notifica organului fiscal central aceasta optiune, aceasta neputand fi modificata;
- incepand cu 1 martie 2025, organele fiscale locale au obligatia transmiterii informatiilor privind cladirile, terenurile si mijloacele de transport detinute de persoane fizice si juridice declarate de acestea potrivit Codului fiscal si Codului de procedura fiscala, numai prin intermediul sistemului informatic PatrimVen.
Netransmiterea, transmiterea cu intarziere, transmiterea Incorecta si/sau incompleta de catre organele fiscale locale a informatiilor prevazute la art. 60 alin. (4) si art. 68 alin. (2) constituie contraventie, daca fapta nu au fost savarsita in astfel de conditii incat sa fie considerate, potrivit legii, infractiuni si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei.
Atentie: Inspectiile fiscale pot fi trecute cu brio!
Daca vrei sa intelegi rapid:
comanda acum lucrarea: Cartea Neagra a Controlului Fiscal!
Articole similare
PATRIMVEN: Ce este, cum functioneaza si cine are acces la datele taleCE este PATRIMVEN si CUM imbunatateste comunicarea intre institutii publiceAdeverinta de venit, cazierul fiscal si certificatul de atestare fiscala se pot obtine prin SPVOUG 188/2022 - ce modificari a adus Codului de procedura fiscala (INAINTE si DUPA)Lista seminariilor online organizate de ANAF in octombrie: explicatii detaliate despre OG 16/2022Ultimele articole
Nou in Codul de procedura fiscala: Modificari majore privind controalele fiscaleOG 31/2022 - noile modificari aduse Codului de procedura fiscalaSistemul informatic PATRIMVEN. Ce tipuri de servicii furnizeaza autoritatilor si institutiilor publice?OG 11/2022 - Codurile fiscale au fost modificate OFICIALProcedura de inrolare si modalitatile de acces in PATRIMVEN, in Monitorul Oficial