Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Ghid Practic pentru contabili

3.4. Auditul intern. Prezentare generala

Cuvinte cheie:

  • obiective
  • carta de audit intern
  • scopul auditului intern
  • etapele organizarii unei misiuni de audit intern

Entitatile economice ale caror situatii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului financiar sunt obligate sa organizeze si sa asigure exercitarea activitatii profesionale de audit intern, potrivit art. 20 din O.U.G. nr. 75/1999, republicata.

Auditul intern reprezinta activitatea de examinare obiectiva a ansamblului activitatilor entitatii economice in scopul furnizarii unei evaluari independente a managementului riscului, controlului si proceselor de conducere a acestuia.

Auditul intern se exercita in cadrul entitatii economice de catre persoane din interiorul sau exteriorul acesteia. Responsabilii pentru organizarea activitatii de audit intern, coordonarea lucrarilor si semnarea rapoartelor de audit intern trebuie sa aiba calitatea de auditor financiar. Practicile de audit intern se adapteaza entitatii economice auditate in functie de scopul, marimea, structura si domeniul de activitate ale acesteia.

Obiectivele auditului intern sunt urmatoarele:

  • verificarea conformitatii activitatilor entitatii economice auditate cu politicile, programele si managementul acesteia, in conformitate cu prevederile legale;
  • evaluarea gradului de adecvare si aplicare a controalelor financiare si nefinanciare dispuse si efectuate de catre conducerea unitatii in scopul cresterii eficientei actiavitatii entitatii economice, determinarea expunerilor la risc sau a punctelor slabe semnificative ale proceselor de control;
  • evaluarea gradului de adecvare a datelor si/sau informatiilor financiare si nefinanciare destinate conducerii pentru cunoasterea realitatilor din entitatea economica;

  • Manualul Contabilului Incepator
    Manualul Contabilului Incepator

    Vezi detalii

    Corespondenta detaliata a conturilor
    Corespondenta detaliata a conturilor

    Vezi detalii

    Manualul mijloacelor fixe 2018
    Manualul mijloacelor fixe 2018

    Vezi detalii


    protejarea elementelor patrimoniale bilantiere si extrabilantiere si identificarea metodelor de prevenire a fraudelor si pierderilor de orice fel.

Responsabilul auditului intern trebuie sa redacteze o carta a auditului intern care sa fie aprobata de catre directorul general si acceptata de consiliul de administratie.

Carta auditului intern are drept rol:

  • sa stabileasca pozitia serviciului de audit intern in cadrul organizatiei;
  • sa autorizeze accesul la documente, personal si bunuri fizice, necesar indeplinirii corespunzatoare a misiunilor;
  • sa defineasca sfera de activitate a auditului intern.

Scopul organizarii auditului intern:

  • sa genereze un plus de valoare organizatiei cand auditorii interni intervin conform unor modalitati bine adaptate culturii si resurselor sale;
  • sa ofere o asigurare conducerii entitatii auditate;
  • dialogul permanent cu organele de conducere permite adaptarea sferei si a calendarului misiunii la necesitatile conducerii, ramanand in sarcina responsabilului auditului intern sa stabileasca tehnicile de audit ce trebuie aplicate si sa informeze conducerea atunci cand natura si importanta rezultatelor evidentiaza riscuri semnificative pentru organizatie;
  • varietate si interdependenta misiunile de audit intern pot lua forme multiple. Asa cum asigurarea si consultanta nu se exclud reciproc, acestea nu exclud nici realizarea altor misiuni precum investigatiile sau alte prestatii din afara auditului, efectuate la solicitarea conducerii unitatii. Numeroase servicii de audit vor avea un rol atat de asigurare, cat si de consultanta;
  • obiectivitatea auditului intern nu ar trebui sa fie afectata de deciziile luate de conducere ca urmare a unor astfel de misiuni;
  • reexaminarea si actualizarea periodica a obiectivelor, sferei si modalitatilor de executare a misiunii pe toata durata activitatii; auditorii interni pot largi sau restrange sfera de aplicabilitate a misiunii in functie de cererea conducerii, dar trebuie sa se asigure ca sfera prevazuta de activitate va permite atingerea obiectivelor misiunii.

Organizarea unei misiuni de audit intern presupune parcurgerea, in mare, a urmatoarelor etape:

  • planificarea activitatii de audit intern bazata pe riscurile determinate si potentiale, pe de o parte, si definirea obiectivelor misiunii in acord cu obiectivele organizatiei, pe de alta parte;
  • comunicarea catre conducerea generala si consiliul de administratie a programului de audit si a modificarilor importante care ar putea interveni in cursul exercitarii activitatii;
  • asigurarea ca resursele alocate acestei activitati sunt adecvate, suficiente si utilizate in mod rational in vederea realizarii programului aprobat;
  • elaborarea unui program de lucru care sa permita indeplinirea obiectivelor misiunii de audit intern;
  • identificarea, analiza, evaluarea si documentarea informatiilor necesare, credibile, relevante si utile, in vederea indeplinirii obiectivelor misiunii;
  • carta de audit intern
  • scopul auditului intern
  • etapele organizarii unei misiuni de audit intern
  • identificarea si evaluarea expunerilor semnificative la risc si imbunatatirea sistemelor de management al riscurilor si de control;
  • coordonarea activitatii cu ceilalti prestatori interni si externi de servicii de asigurare si de consultanta astfel incat sa asigure o acoperire adecvata a activitatilor si sa evite suprapunerile acestora;
  • informarea conducerii cu privire la obiectivele si sfera de activitate a misiunii, precum si la concluziile, recomandarile si planurile de actiune; comunicarea trebuie sa fie exacta, obiectiva, clara, concisa, constructiva, completa si realizata in timp util;
  • evaluarea relevantei si eficacit`tii mecanismului de control privind guvernarea organizatiei, operatiunile si sistemele de informare ale acesteia;
  • adoptarea unui proces de monitorizare care sa asigure implementarea eficace a deciziilor de management, sau asumarea riscului de catre conducerea generala de a nu intreprinde nici o actiune corectiva.

Auditorii interni trebuie sa transmita periodic conducerii organizatiei natura, domeniul si rezultatele generale ale misiunilor indeplinite, si alocarea resurselor de audit.

Atentie! Nu este necesara o informare in detaliu asupra ansamblului de concluzii sau recomandari, ci doar o descriere a misiunilor si a recomandarilor importante, acestea fiind un aspect esential in indeplinirea responsabilitatilor ce revin auditorilor interni.

Auditorii trebuie sa se bazeze pe judecata lor profesionala pentru a stabili importanta expunerilor la risc sau a punctelor slabe si masurile luate sau avute in vedere in scopul atenuarii sau remedierii acestora si pentru a raspunde asteptarilor conducerii in ceea ce priveste comunicarea acestora.

Se poate intampla, in unele cazuri, ca auditorul intern sa considere oportun sa comunice concluziile sale si altor persoane decat beneficiarilor activitatilor prestate sau celor care au solicitat auditul.

In acest caz, auditorul trebuie sa parcurga obligatoriu urmatoarele etape:

  • definirea indrumarilor care decurg din termenii acordului aferent misiunii de consultanta, cit si comunicarilor privind misiunea;
  • obtinerea acordului acelora care au comandat sau al beneficiarilor directi ai activitatilor prestate in ceea ce priveste comunicarea concluziilor si catre alte persoane interesate;
  • examinarea recomandarilor incluse in Carta de audit intern sau in regulile si procedurile auditului cu privire la comunicarea in cadrul misiunilor de consiliere si/sau audit;
  • raportarea la Regulamentul de Ordine Interioara al organizatiei si la alte reguli, proceduri sau directive administrative;
  • raportarea la Norme si la Codul privind Conduita Etica a Auditorului Financiar, la celelalte norme sau coduri aplicabile auditului sau la orice prevedere legala sau regulamentara privind acest subiect.


Atentie! Auditorii interni trebuie intotdeauna sa sustina cu documente activitatile efectuate, rapoartele incheiate pentru a raspunde misiunilor incredintate si pentru a-si fundamenta concluziile.

La cerere, auditorii interni trebuie sa monitorizeze rezultatele misiunilor de consultanta, in conditiile convenite la inceperea acestora fie cu beneficiarii acestor misiuni, fie cu organele de conducere ale intreprinderii. Exista diferite tipuri de monitorizare in functie de tipul misiunii. Aceste modalitati de monitorizare depind in special de interesul acordat misiunii de catre conducere sau de evaluarea de catre auditorul intern a riscurilor legate de proiect, precum si de importanta sa pentru organizatie.

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 06 Aprilie 2006


Votati articolul "3.4. Auditul intern. Prezentare generala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Se face vreun document ? - schimbare membru comisie

Intrebare: Buna ziua !

Va rog frumos sa ma ajutati cu un raspuns la urmatoarea problema:
- presedintele comisiei de inventariere si evaluare bunuri lipseste de la serviciu
intrucat este in Concediu medical
- in Decizia de numire a comisiei se spune ca
membrul suplenat va inlocui de drept
pe membrii comisiei care vor lipsi motivat de la serviciu
- comisia nu a inceput lucrul

Va rog mult sa imi spuneti daca membrul supleant urca de drept,
fara nici o alta formalitate, in locul presedintelui comisiei
sau va trebui sa se faca un Proces verbal - in care sa se spuna
motivele inlocuirii, .... sau vreun alt document in care sa se spuna
de ce presedintele comisiei a fost inlocuit, ....etc


Sunt niste conditii de inlocuire anume in asemenea cazuri ?

Raspuns: Daca decizia de constituire a comisiei contine si un membru supleant, acesta va fi inlocuitor de...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 06 Aprilie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 3 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Diurna neimpozabila pentru deplasarile in tara. Au aparut noi reguli!

    • In Monitorul Oficial nr. 797 de miercuri, 18 septembrie 2018,  a fost publicata H.G. nr. 714/2018 privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in interesul serviciului. Aceasta hotarare se va aplica incepand cu 1 ianuarie 2019, data la care vor intra in vigoare noi reguli pentru personalul din instituțiile publice ce se află în d...» citeste mai departe aici

  • Salariul nimim va creste, din 2019, cu 150 lei

    • Salariul minim va creste cu 150 lei, ajungand la 2050 lei, de anul viitor, potrivit unui act normativ ce urmeaza sa fie elaborat de Guvern, avand in vedere ca se lucreaza la bugetul de stat pe 2019, a declarat Bogdan Hossu, Confederatiei Sindicale "Cartel Alfa". Joi, Bogdan Hossu, la iesirea de la discutiile purtate cu premierul Viorica Dancila, de la Palatul Victoria, in cadrul Consiliului National Tripartit, a declarat ca se va face o hotarare de...» citeste mai departe aici

  • 25 septembrie este termen limita. Iata ce declaratii trebuie sa depuneti pana marti!

    • Marti, 25 septembrie, este termen limita pentru depunerea a noua declaratii fiscale, dar si pentru plata anumitor taxe extrem de importante, potrivit calendarului fiscal ANAF realizat pe luna septembrie. Iata mai jos lista cu cele noua declaratii fiscale ce trebuie depuse pana la termenul de 25 septembrie, dar si ce taxe si impozite trebuie a...» citeste mai departe aici

  • Inregistrare in scopuri de TVA. Care sunt consecintele anularii!

    • Vom dezbate in randurile de mai jos ce consecinte poate sa suporte o firma inregistrata in scopuri de TVA care isi suspenda activitatea si si-o reia mai tarziu, cu ajutorul specialistului nostru in contabilitate. Luam drept exemplu cazul unei firme care si-a suspendat activitatea la Registrul comertului in anul 2010. Atunci ANAF anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA din oficiu conform art.153 alin. (9) lit.b) din respectiva perioada. In cursul anului 2018...» citeste mai departe aici

  • Repartizarea trimestriala a dividendelor – avantaje si dezavantaje

    • Incepand cu trimestrul III al anului 2018, conform modificarilor aduse prin Legea nr. 163/2018 societatile, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste  pot opta pentru repartizarea trimestriala de dividende. Conform modificaril...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Te simti norocos?

Apasa START pentru a alege CADOUL tau!