Reamintim contribuabililor inregistrati ca platitori de impozit pe profit ca sunt obligati sa intocmeasca Registrul de evidenta fiscala, in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In plus, acesta poate fi intocmit atat in format fizic, eliberat de unitatile fiscale, cat si in format electronic. In continuare, veti afla ce intrebuie inscrise in REF, iar la final puteti consulta un studiu de caz practic privind o intreprindere individuala.
Contribuabilii care nu mai indeplinesc conditiile de platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor au, de asemenea, obligatia de a completa registrul de evidenta fiscala, informeaza AJFP Tulcea.
Contribuabilii pot tine Registrul de Evidenta Fiscala in forma scrisa sau electronica
Acesta poate fi completat fie in format fizic, care se elibereaza contra cost de unitatile fiscale din raza teritoriala in care contribuabilul isi are declarat domiciliul fiscal, pe baza certificatului de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului, fie in format electronic, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.
Tinerea registrului de evidenta fiscala in forma electronica nu necesita aprobare din partea organului fiscal.
Registrul de evidenta fiscala: ce informatii cuprinde
In registrul de evidenta fiscala trebuie inscrise veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, veniturile neimpozabile, potrivit art. 23 din Codul fiscal, deducerile fiscale, elementele similare veniturilor, elementele similare cheltuielilor, cheltuielile nedeductibile, potrivit art. 25 din Codul fiscal, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile. Evidentierea veniturilor si a cheltuielilor aferente se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal, dupa caz.
Baza legala:
-Ordinul nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare
-Hotararea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
Registrul de evidenta fiscala si cheltuielile deductibile - studiu de caz
Intrebare: "In cazul unei intreprinderi individuale cu norma de venit pana la 31.12.2023, in luna ianuarie 2024 s-a platit TVA aferenta unei facturi emise in luna decembrie 2023 in suma de 15.000 lei. Incepand cu luna ianuarie 2024 intreprinderea individuala trece la impozitare la real.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
TVA in suma de 15.000 de lei este cheltuiala deductibila aferenta lunii ianuarie (luna platii) sau nu?
Raspuns: Conform prevederilor Codului fiscal, art. 68 - Regulile generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.
"(1) Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 681 si art. 69.
(8) Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual. (9) Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.
Ordinul nr. 3254/2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, contine urmatoarele prevederi:
ART. 4(3) TVA colectata potrivit regulilor prevazute in titlul VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal nu reprezinta venit si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.
ART. 5(6) TVA dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.
Astfel, conform articolului 5 (6) din ORDINUL nr. 3254 / 2017, TVA dedusa potrivit regulilor privind taxa pe valoarea adaugata (TVA) nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.
Prin urmare, TVA-ul de 15.000 de lei platit in luna ianuarie 2024 pentru factura emisa in luna decembrie 2023 nu ar fi considerat o cheltuiala deductibila in Registrul de evidenta fiscala, pentru ca pur si simplu nu este considerat o cheltuiala.
TVA-ul este o taxa pe valoarea adaugata perceputa de la consumatori si platita la achizitia de bunuri sau servicii. Atunci cand o intreprindere individuala plateste TVA pentru achizitiile sale, aceasta deduce TVA-ul aferent de la TVA-ul colectat de la clientii sai, iar diferenta este achitata catre stat.
Deoarece TVA-ul este o taxa si nu o cheltuiala in sensul traditional al termenului, acesta nu este inregistrat in Registrul de evidenta fiscala drept o cheltuiala deductibila.
In concluzie, TVA-ul dedus nu este considerat o cheltuiala deductibila fiscal, deoarece reprezinta o componenta a sistemului de impozitare indirecta si nu intra in categoria cheltuielilor luate in considerare pentru calculul venitului net anual in Registrul de evidenta fiscala.
Raspuns oferit in luna martie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com