Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Registrul de Evidenta Fiscala: cine are obligatia intocmirii, ce cuprinde si un studiu de caz practic

Data actualizarii: 03 Mai 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Registrul de Evidenta Fiscala: cine are obligatia intocmirii, ce cuprinde si un studiu de caz practic
registrul de evidenta fiscala pfacompletare REFcheltuieli deductibileintreprindere individuala REF

Reamintim contribuabililor inregistrati ca platitori de impozit pe profit ca sunt obligati sa intocmeasca Registrul de evidenta fiscala, in conformitate cu prevederile Ordinului nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. In plus, acesta poate fi intocmit atat in format fizic, eliberat de unitatile fiscale, cat si in format electronic. In continuare, veti afla ce intrebuie inscrise in REF, iar la final puteti consulta un studiu de caz practic privind o intreprindere individuala.

Contribuabilii care nu mai indeplinesc conditiile de platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor au, de asemenea, obligatia de a completa registrul de evidenta fiscala, informeaza AJFP Tulcea.

Contribuabilii pot tine Registrul de Evidenta Fiscala in forma scrisa sau electronica

Acesta poate fi completat fie in format fizic, care se elibereaza contra cost de unitatile fiscale din raza teritoriala in care contribuabilul isi are declarat domiciliul fiscal, pe baza certificatului de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului, fie in format electronic, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

Tinerea registrului de evidenta fiscala in forma electronica nu necesita aprobare din partea organului fiscal.

Obtineti venituri din activitati independente? Atunci sunteti obligat sa completati Registrul de Evidenta Fiscala (REF) - un document in care trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate. Informatii esentiale prezentate in detaliu gasiti in lucrarea “Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Registrul de evidenta fiscala: ce informatii cuprinde

In registrul de evidenta fiscala trebuie inscrise veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, veniturile neimpozabile, potrivit art. 23 din Codul fiscal, deducerile fiscale, elementele similare veniturilor, elementele similare cheltuielilor, cheltuielile nedeductibile, potrivit art. 25 din Codul fiscal, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile. Evidentierea veniturilor si a cheltuielilor aferente se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal, dupa caz.

Baza legala:
-Ordinul nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare
-Hotararea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare

Registrul de evidenta fiscala si cheltuielile deductibile - studiu de caz

Intrebare: "In cazul unei intreprinderi individuale cu norma de venit pana la 31.12.2023, in luna ianuarie 2024 s-a platit TVA aferenta unei facturi emise in luna decembrie 2023 in suma de 15.000 lei. Incepand cu luna ianuarie 2024 intreprinderea individuala trece la impozitare la real.

TVA in suma de 15.000 de lei este cheltuiala deductibila aferenta lunii ianuarie (luna platii) sau nu?

Raspuns: Conform prevederilor Codului fiscal, art. 68 - Regulile generale de stabilire a venitului net anual din activitati independente, determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.

"(1) Venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 681 si art. 69.

(8) Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual. (9) Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice.

Ordinul nr. 3254/2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, contine urmatoarele prevederi:

ART. 4(3) TVA colectata potrivit regulilor prevazute in titlul VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal nu reprezinta venit si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.

ART. 5(6) TVA dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.

Astfel, conform articolului 5 (6) din ORDINUL nr. 3254 / 2017, TVA dedusa potrivit regulilor privind taxa pe valoarea adaugata (TVA) nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.
Prin urmare, TVA-ul de 15.000 de lei platit in luna ianuarie 2024 pentru factura emisa in luna decembrie 2023 nu ar fi considerat o cheltuiala deductibila in Registrul de evidenta fiscala, pentru ca pur si simplu nu este considerat o cheltuiala.

TVA-ul este o taxa pe valoarea adaugata perceputa de la consumatori si platita la achizitia de bunuri sau servicii. Atunci cand o intreprindere individuala plateste TVA pentru achizitiile sale, aceasta deduce TVA-ul aferent de la TVA-ul colectat de la clientii sai, iar diferenta este achitata catre stat.

Deoarece TVA-ul este o taxa si nu o cheltuiala in sensul traditional al termenului, acesta nu este inregistrat in Registrul de evidenta fiscala drept o cheltuiala deductibila.

In concluzie, TVA-ul dedus nu este considerat o cheltuiala deductibila fiscal, deoarece reprezinta o componenta a sistemului de impozitare indirecta si nu intra in categoria cheltuielilor luate in considerare pentru calculul venitului net anual in Registrul de evidenta fiscala.

 

Raspuns oferit in luna martie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X