Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale a publicat un proiect de act normativ ce are in vedere modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor. Iata care sunt schimbarile preconizate!
Fiecare angajator are dreptul de a-si organiza activitatea de resurse umane si salarizare prin una dintre modalitatile reglementate de lege, respectiv prin asumarea de catre angajator a atributiilor specifice, prin desemnarea unuia sau mai multor angajati carora sa le repartizeze, prin fisa postului, atributii privind activitatea de resurse umane si salarizare sau prin contractarea unor servicii externe specializate in resurse umane si salarizare (inclusiv servicii externe de contabilitate autorizate de CECCAR) si activitatea de completare si transmitere a datelor in registru, astfel cum este reglementata in cuprinsul Hotararii Guvernului nr. 905/2017, se poate realiza in una dintre modalitatile enumerate anterior, cu informarea in termen a inspectoratului teritorial de munca in legatura cu incheierea, sau dupa caz, incetarea contractelor de furnizare servicii.
De asemenea, se va stabili obligatia serviciilor externe, ca la incetarea contractului de furnizare servicii sa elibereze angajatorului baza de date in format electronic care contine toate inregistrarile facute de prestator pe durata contractului.
Se va stabili obligatia angajatorului de a transmite suspendarea contractului individual de munca ca urmare a absentelor nemotivate, in termen de 3 zile lucratoare de la data emiterii deciziei de suspendare, in conditiile prevazute la art. 51 alin. (2) din Legea nr.53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Se va stabili posibilitatea angajatorilor de a solicita inspectoratului teritorial de munca o copie a datelor existente in registru, in format electronic sau letric , pentru situatia in care, din diferite motive nu mai detin aceste date.
Redam, mai jos, textul proiectului:
Hotarare pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor
1. Alineatul (5) al articolului 2 se completeaza si va avea urmatorul cuprins:
”(5) Angajatorii prevazuti la art. 1 lit. a) pot contracta serviciul de completare si transmitere a datelor in registru prin incheierea de contracte de prestari servicii cu prestatori care isi desfasoara activitatea in conditiile prevederilor legale in vigoare, inclusiv ale prevederilor privind protectia datelor cu caracter personal, dupa cum urmeaza:
a) cu servicii externe specializate in resurse umane si salarizare coordonate de catre un expert
in legislatia muncii;
b) cu servicii externe de contabilitate autorizate de Corpul Expertilor Contabili si Contabililor
Autorizati din Romania.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
2. Alineatul (6) al articolului 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”(6) Completarea si transmiterea datelor in registru se realizeaza de catre reprezentantul legal al angajatorului ori de catre una sau mai multe persoane desemnate de catre acesta si care au aceste atributii stabilite prin fisa postului, ori, dupa caz, de catre prestatorii prevazuti la alin.
(5)”.
3. Alineatul (8) al articolului 2 se modifica si se completeaza si va avea urmatorul cuprins:
„(8) Angajatorii prevazuti la art. 1 lit. a) au obligatia de a notifica, in scris, in format letric sau electronic prin e-mail, inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi au sediul/domiciliul, despre incheierea/incetarea contractelor de prestari servicii prevazute la alin.
(5) in termen de 5 zile lucratoare de la data incheierii/incetarii contractului, precum si urmatoarele informatii:
a) datele de identificare ale prestatorului si ale expertului in legislatia muncii care coordoneaza serviciul extern specializat in resurse umane si salarizare, precum si data incheierii/incetarii contractului;
b) datele de identificare ale prestatorului si ale contabilului autorizat sau, dupa caz, ale expertului contabil, precum si data incheierii/incetarii contractului”.
4. Alineatul (9) al articolului 2 se completeaza si va avea urmatorul cuprins:
”(9) Contractarea serviciului de completare si transmitere a datelor in registru, in conditiile prevazute la alin. (5), nu exonereaza angajatorul de obligatiile si raspunderea stabilite de prezenta hotarare”.
5. La articolul 2, dupa alineatul (9), se introduce un nou alineat, alineatul (91), care va avea urmatorul cuprins:
”( ) La incetarea contractului de prestare servicii pentru completarea si transmiterea datelor in registru, serviciul extern este obligat sa elibereze angajatorului baza de date in format electronic, care contine toate inregistrarile facute de prestator pe durata contractului”.
6. La articolul 4 alineatul (1) litera e) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„ e) datele prevazute la art. 3 alin. (2) lit. o) se transmit cel tarziu in ziua anterioara datei suspendarii / datei incetarii suspendarii, cu exceptia situatiei absentelor nemotivate cand transmiterea in registru se face in termen de 3 zile lucratoare de la data emiterii deciziei de suspendare, in conditiile prevazute la art. 51 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare”.
7. La articolul 5, dupa alineatul (3), se introduce un nou alineat, alineatul (3), care va avea urmatorul cuprins:
”(3) In situatia in care angajatorul nu mai detine din diferite motive datele din registru, poate solicita inspectoratului teritorial de munca sa-i elibereze o copie a acestora. Inspectoratul teritorial de munca elibereaza o copie a acestor date, pe suport electronic/letric in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii”.
8. La articolul 8, alineatul (3), dupa litera d) se introduce o noua litera, litera e), care va avea urmatorul cuprins:
”e) nerespectarea prevederilor art. 2 alin. (91) privind obligatia serviciului extern de a elibera angajatorului baza de date in format electronic, care contine toate inregistrarile facute de prestator in registru pe durata contractului”.
Foto: pixabay.com