Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate

Cele mai noi spete cu privirea la activitatea PFA-urilor

Data aparitiei: 19 Septembrie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cele mai noi spete cu privirea la activitatea PFA-urilor
modificari PFAimpozitare pfaplafoane PFA

Proiectul de lege mult asteptat privind masurile fiscale, pus in dezbatere publica de Ministerul Finantelor, prevede modificari pentru PFA. Asadar, se mentine sistemul actual de plafoane de 6, 12 si 24 salarii minime, dar se introduce un plafon suplimentar de 60 de salarii minime.

Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III, din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din investitii si venituri din alte surse, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate daca acestea estimeaza pentru anul curent venituri a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei, la o baza de calcul stabilita dupa cum urmeaza:

a) nivelul a 6 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 6 salarii minime brute pe tara inclusiv si 12 salarii minime brute pe tara;
b) nivelul de 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cuprinse intre 12 salarii minime brute pe tara inclusiv si 24 de salarii minime brute pe tara;
c) nivelul de 24 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120, in cazul veniturilor realizate cel putin egale cu 24 de salarii minime brute pe tara.

"Persoanele fizice care realizeaza veniturile prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b), din una sau mai multe surse datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, la o baza anuala de calcul egala cu venitul net anual realizat/brut sau norma anuala de venit, respectiv norma anuala de venit ajustata, dupa caz, stabilite potrivit art. 68, 68^1 si 69, dupa caz, care nu poate fi mai mare decat cea corespunzatoare unei baze anuale de calcul egala cu nivelul de 60 salarii minime brute pe tara in vigoare la termenul de depunere a declaratiei prevazute la art. 120. La determinarea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate nu se iau in considerare pierderile fiscale anuale prevazute la art. 118.", se arata in proiectul de lege.

3 spete cu privire la activitatea PFA-urilor 

PFA. Servicii intracomunitare


O persoana fizica autorizata cu codul CAEN 8299 presteaza pentru o societate din Slovenia (prestare de servicii pe teritoriu Romaniei) servicii de intermediere vanzare precum si servicii de marketing (promovare a produselor companiei in vederea cresterii vanzarilor).

Ce obligatii fiscale declarative are persoana fizica autorizata?

Raspuns: Persoana fizica autorizata este o persoana impozabila dpv al TVA chiar daca nu este inregistrata in scopuri de TVA.
Clientul este o persoana impozabila dintr-un stat UE.

Locul prestarii serviciilor descrise este la beneficiar, in Slovenia, conform art. 278, alin. (2) din Codul fiscal.

Chiar daca serviciile sunt prestate efectiv in Romania, locul in care ele sunt impozabile se stabileste conform regulilor de la art. 278 din Codul fiscal, care se citeste asa : daca nu se incadreaza la niciuna din exceptiile de la art. 278, alin. (4) (7), (si serviciile descrise nu se incadreaza la exceptii), atunci se aplica regula generala de la alin. (2).

PFA are urmatoarele obligatii :
- sa obtina un cod valid de TVA pentru operatiuni intracomunitare inainte de prestarea serviciilor , conform art. 317, alin. (1), litera b) din Codul fiscal (pentru a face asta depune D700 in care completeaza sectiunea B.VI)
- sa intocmeasca factura catre client (utilizand codul sau special de TVA si pe cel al clientului) fara TVA, cu o mentiune de genul neimpozabil in Romania, obligat la plata taxei este beneficiarul)
- sa raporteze prestarea de servicii in D390 cod P.
D390 se va intocmi pe codul special de TVA obtinut, asa ca aveti grija sa asociati semnatura electronica si sa obtineti acces in SPV si pentru acest cod (codul de TVA nu se asociaza automat cu CIF-ul firmei).

Codul special de TVA nu va face platitori de TVA in Romania si va fi utilizat exclusiv pentru operatiunile intracomunitare derulate de PFA (achizitii si livrari/prestari intracomunitare de bunuri/servicii).

Creat special pentru rezolvarea problemelor practice cu care se confrunta contribuabilul in teren, ghidul Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale descrie, pas cu pas, traseul actiunilor legale de parcurs:

- inregistrarea/modificarea/radierea juridica si/sau fiscala
- conducerea contabilitatii – documente de intocmit, registre
- calculul obligatiilor fiscale, declaratia unica anuala.

Cod de TVA - achizitii intracomunitare ce depasesc valoarea de 10.000 euro


O PFA achizitioneaza de la persoane fizice din spatiul UE produse pe care apoi le vinde la persoane fizice din Romania. Cand depaseste suma de 10.000 euro la achizitii? Trebuie cod de TVA?

Raspuns: Da, trebuie sa obtineti cod special de TVA in conformitate cu art. 317 alin. (1) din codul fiscal.

Se considera ca realizati achizitii intracomunitare de bunuri impozabile in Romania conform art.308 din codul fiscal.

Chiar daca achizitionati bunurile de la persoane fizice si furnizorul nu comunica un cod valid de TVA, consider ca achizitiile realizate constituie AIC conform art.273 din codul fiscal

Art. 273
(1) Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

Conform ordinului 705/2023 referitor la normele de completare ale D390

Pentru achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, in cazul in care furnizorul nu comunica un cod valabil de TVA, dar bunurile sunt transportate de pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, achizitia se declara in declaratia recapitulativa astfel:Coloana Tara - codul tarii membre din care s-a efectuat livrarea intracomunitara.Coloana Cod operator intracomunitar - nu se va inscrie nimic.Coloana Denumire/Nume, prenume operator intracomunitar - se va inscrie denumirea/numele, prenumele furnizorului care a emis factura.Coloana Tipul operatiunii - se va inscrie A .

Conform pct. 3 din normele de aplicare ale art.268 din codul fiscal
(5) Echivalentul in lei al plafonului pentru achizitii intracomunitare de bunuri de 10.000 euro, prevazut la art. 268 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, aplicabil in cursul unui an calendaristic, se determina pe baza cursului valutar de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data aderarii si se rotunjeste la cifra miilor. Rotunjirea se face prin majorare cand cifra sutelor este egala sau mai mare decat 5 si prin reducere cand cifra sutelor este mai mica de 5, prin urmare plafonul este de 34.000 lei.

In concluzie veti depune D301 pe cod special si veti plati TVA pana la data de 25 a lunii urmatoare achizitiei .
Se va declara tranzactia si in D390.

Radiere PFA. Obligatii fiscale


In cazul in care s-a inchis (radiat) un punct de lucru, care este si sediu social al unui PFA, ce obligatii are in continuare? Mentionez ca nu a avut salariati la acest punct de lucru. Ce se intampla cu casa de marcat?

Raspuns: Potrivit prevederilor art. 2) OG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, sunt reglementate urmatoarele aspecte:

“ART. 2
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
j^1) sediul profesional - sediul principal/locatia declarata la registrul comertului, in vederea inregistrarii si autorizarii functionarii persoanei fizice autorizate (PFA), ..., reprezentand elementul de identificare al acesteia in raporturile juridice la care participa;
k) puncte de lucru - locatiile in care isi desfasoara activitatea persoanele fizice autorizate, ..., in cazul in care aceasta nu se desfasoara exclusiv la sediul profesional, ....”
  
PFA isi inceteaza activitatea si este radiata din registrul comertului la cerere, iar cererea de radiere, insotita de copia certificata pentru conformitate cu originalul a actelor doveditoare, dupa caz, se depune la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul profesional, (art. 21, alin. 2) din OG 44/2008).

Oficiile registrului comertului de pe langa tribunale transmit direct sau prin intermediul Oficiului National al Registrului Comertului, si pe cale electronica, Ministerului Finantelor Publice, informatiile care contin inregistrari si modificari ale operatorilor economici, conform Protocolului de colaborare intre Ministerul Finantelor si Oficiul Registrului Comertului (art 69* din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala).
Articolele 88*), alin. 1), art. 89*) din Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza urmatoarele aspecte:

“Art. 88*) (1) Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.
“ART. 89*) (1) Modificarile intervenite in datele declarate initial de persoanele fizice, juridice sau de alte entitati care se inregistreaza potrivit legii speciale la registrul comertului se fac potrivit dispozitiilor legii speciale.”
  
Astfel, modificarile privind radierea se transmit organului fiscal competent prin completarea formularului 700 Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale (OPANAF 2034/2022).

Se completeaza potrivit instructiunilor de completare prevazute de OPANAF 2034/2022, si se transmite ori de cate ori intervin modificari, ulterior inregistrarii fiscale, in datele declarate de contribuabili/platitori prin declaratia de inregistrare fiscala/declaratia de mentiuni, precum si cu ocazia radierii inregistrarii fiscale. Declaratia trebuie insotita de documente justificative, dupa caz (certificat constatator eliberat de ORC, certificat de inregistrare in scopuri de TVA, pentru anulare etc.)

Se selecteaza formularul 070, iar la punctul VI se completeaza datele de identificare, adresa/domiciliul fiscal, respectiv data scoaterii din evidenta a sediului/ punctului de lucru, precum si alte informatii utile. 
        
Declaratia se transmite exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanta, prin intermediul internetului, pe site-ul e-guvernare.ro al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Referitor la obligatiile declarative reprezentand definitivarea impozitul pe venit, ulterioare radierii, la articolul 120*), alin 5) din Legea 227/2015 privind Codul fiscal - “Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice - Capitolul II. Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate”, sunt reglementate urmatoarele aspecte:
 
ART. 120*)
(5) Contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente .... pentru care impozitul se determina in sistem real si care in cursul anului fiscal isi inceteaza activitatea, precum si cei care intra in suspendare temporara a activitatii, potrivit legislatiei in materie, au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.”

Referitor la aparatul de marcat electronic fiscal, conform art. 4, alin 9) din OUG 28/1999, atunci cand casa de marcat se defecteaza, atunci cand se umple memoria fiscala (deci in cazurile in care casa nu mai poate fi utilizata) sau in cazul in care punctul de lucru se inchide si societatea/entitatea isi inceteaza activitatea, atunci operatorul ei e obligat ca, dupa citirea memoriei si preluarea rolei pe care sunt inregistrate datele, sa o predea ANAF, care va asigura pastrarea si arhivarea acestei memorii fiscale pe o perioada de minimum 5 ani.
 
“Art. 4) alin (9) Operatorii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) si (2), la umplerea memoriei fiscale, atunci cand aceasta trebuie inlocuita ca urmare a defectarii, ori cand nu mai poate fi folosita de catre utilizatori din diverse motive, precum si in cazul in care acestia isi inceteaza activitatea, sunt obligati sa asigure pastrarea si arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioada de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.”

Potrivit prevederilor Anexei 2, punctul 6. alin(1), alin(2), alin(4) din OPANAF 4156/2017 pentru aprobarea informatiilor continute in registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si metodologia si procedura de inregistrare a acestora, utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale trebuie sa transmita organului fiscal competent Notificarea privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal, prevazuta in Anexa 2E (Formularul 4105), in cazul inchiderii punctului de lucru.
 
“6. (1) Ori de cate ori intervin schimbari privind situatia aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii informeaza organul fiscal competent prin transmiterea notificarii prevazute in anexa nr. 2 E.
(2) Notificarea se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in format PDF cu xml atasat, la care sunt atasate, dupa caz, documente probatoare.”
(4) Notificarea prevazuta la pct. 6 alin. (1) se transmite organului fiscal competent in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data la care a intervenit situatia.”


Raspunsuri oferite in luna septembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 


Foto: pixabay.com









Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X