O societate (SRL) achizitioneaza din UE si din Romania, in vederea comercializarii (cu ridicata/distributie dar si cu amanuntul in magazinele proprii), suplimente nutritionale printre care si sucuri ambalate in recipiente din material plastic si din sticla. In continuare, vom afla de la specialistul nostru ce obligatii are societatea privind SGR.
Ce obligatii are societatea privind SGR
Societatea are doar obligatia de a colecta garantia SGR (prin vanzarea produsului ambalat in ambalajul SGR) de la consumator si de a o transfera/plati catre furnizorul dvs.
Conform Hotararii de Guvern nr. 1074/2021, comerciantii cu amanuntul care vand produse in ambalaje nereutilizabile sunt obligati sa se inregistreze in Sistemul de Garantare a Returului (SGR).
Acestia vor trebui sa aplice o taxa de garantie de 0.5 lei pentru fiecare ambalaj nereutilizabil si sa returneze aceasta garantie consumatorului in cazul in care acesta returneaza ambalajul sau sa vireze aceasta garantie catre operatorul economic de la care a achizitionat produsele ambalate in cadrul sistemului SGR.
Inregistrarea in SGR a producatorului presupune transmiterea catre administratorul SGR a unei notificari in format digital cu semnatura electronica simpla sau calificata care sa cuprinda elemente precum datele de identificare, copia certificatului de inregistrare fiscala, datele de contact ale persoanei de contact desemnate in relatia cu administratorul SGR, precum si date detaliate despre ambalajele introduse pe piata (ex. numar de unitati de ambalaje care fac obiectul SGR si greutatea aferenta de ambalaj exprimata in kg introduse pe piata nationala in anul calendaristic anterior, categorii de produse continute etc).
In mod similar, comerciantii ii vor transmite administratorului SGR o notificare de inregistrare, care va cuprinde, in plus fata de elementele de mai sus, si detalii privind punctele de desfacere operate de comerciant, punctele de preluare a ambalajelor SGR, modalitatea de preluare, numarul de produse in ambalaje SGR pe care le-a comercializat in anul anterior/ anticipeaza ca le va comercializa in anul urmator etc.
Administratorul SGR poate solicita clarificari si informatii suplimentare in legatura cu notificarea de inregistrare in SGR, la care companiile vizate au obligatia sa raspunda in termen de 5 zile lucratoare.
Data inregistrarii in SGR este considerata a fi data la care producatorul/ comerciantul transmite in mod corect si complet documentatia prevazuta de lege si, dupa caz, pe cea solicitata de administratorul SGR.
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Procedura de inregistrare in SGR a fost stabilita de catre administratorul SGR, RetuRo Sistem Garantie Returnare SA, fiind disponibila pe pagina de internet a acestuia (https://returosgr.ro/).
SGR va deveni obligatoriu pe teritoriul Romaniei pentru toti producatorii si comerciantii incepand cu data de 30 noiembrie 2023, aplicandu-se atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si celor importate sau achizitionate intracomunitar (dupa prelungirea termenului stabilit in acest sens, care initial era 1 octombrie 2022).
De la data intrarii in functiune a SGR, va fi interzisa introducerea pe piata nationala a produselor ambalate in ambalaje SGR daca producatorii acestora nu sunt inregistrati in SGR.
Totodata, incepand cu aceeasi data, va fi interzisa introducerea pe piata nationala/ comercializarea produselor ambalate in ambalaje SGR daca acestea nu sunt inscriptionate corespunzator, cu exceptia produselor care se afla in stocul producatorilor sau comerciantilor la data respectiva. In cazul acestor produse, este prevazuta o perioada de tranzitie, acestea putand fi introduse pe piata, respectiv comercializate cel tarziu pana la data de 31 decembrie 2024.
Interdictia de mai sus nu este aplicabila in cazul bunurilor importate sau achizitionate intracomunitar dupa data intrarii in functiune a SGR, daca respectivele bunuri sunt inscriptionate inainte de prima furnizare pentru distribuire, consum sau utilizare.
Monografie SGR
Inregistrare contabila garantie pentru achizitia ambalajelor la primirea facturii de marfa de la furnizor:
267 sau 461 = 401
Art. 6 alin. (1) din actul normative:
- lit. c) sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR;
401 = 5121 sau 5311
- lit. f) sa incaseze de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalaje SGR;
5121 sau 5311 = 267 sau 461
Art. 14 alin. (2)
In cazul in care la punctul de returnare:
a) ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali, in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant;
b) ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher pe care acestia, in cadrul aceluiasi comerciant care opereaza echipamentul automat de preluare, il pot preschimba in numerar sau il pot utiliza la efectuarea cumparaturilor, in termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului, fie prin transfer bancar. Transferul bancar va fi realizat la solicitarea consumatorului numai cu acordul comerciantului si cu suportarea comisioanelor bancare de catre solicitant.
267 sau 461 = 5121 sau 5311
Art. 23 alin. (9)
Administratorul SGR are urmatoarele obligatii:
- k). sa ramburseze comerciantilor valoarea integrala a garantiilor returnate consumatorilor sau utilizatorilor finali, in conditiile prevazute de prezenta hotarare, cu o frecventa lunara, pentru luna anterioara achitarii, in baza solicitarilor acestora, conform conventiilor semnate cu acestia;
Incasare garantie de la administrator SGR:
5121 sau 5311 = 267 sau 461
Art. 6 Obligatii specifice functionarii SGR
(1) Comerciantii sunt obligati:
a) sa incheie contracte cu administratorul SGR in vederea indeplinirii obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare, in cel mult 90 de zile de la data inregistrarii potrivit prevederilor art. 5;
b) sa indice distinct valoarea garantiei la raft si pe documentele fiscale aferente produsului in ambalaj SGR;
c) sa plateasca valoarea garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse ambalate in ambalaje SGR;
d) sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR achizitionate de la producatori neinregistrati in cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producatori;
e) sa nu comercializeze produse ambalate in ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor art. 24;
f) sa incaseze de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalaje SGR;
g) sa afiseze in cadrul structurilor de vanzare informatii adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la:
g.1) tipurile de produse care fac parte din sistemul de garantie-returnare;
g.2) valoarea garantiei;
g.3) posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR in vederea restituirii valorii garantiei in cadrul oricarui punct de returnare de pe teritoriul Romaniei;
g.4) adresa si programul de functionare ale punctului de returnare operat de comerciant;
g.5) modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare;
g.6) modalitatile disponibile de restituire a garantiei;
g.7) dreptul celui care returneaza ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garantiei in numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, conform art. 14 alin. (2);
g.8) situatiile de refuz al restituirii garantiei;
h) sa organizeze puncte de returnare, in conditiile prezentei hotarari;
i) sa preia in cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali si sa restituie acestora valoarea garantiei la momentul returnarii ambalajelor SGR, in conditiile prezentei hotarari;
j) sa protejeze ambalajele SGR preluate in cadrul punctelor de returnare impotriva deteriorarii, furtului si a altor situatii similare, pana la preluarea acestora de catre administratorul SGR;
k) sa permita exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia;
l) sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR si a garantiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispozitie online de catre administratorul SGR;
m) sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structura de vanzare si/sau magazin online pe care le opereaza, evidenta numarului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de catre consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material si volum, precum si evidenta garantiilor platite, incasate la vanzarea produselor si returnate catre consumatori la punctul de returnare, respectiv incasate de la administratorul SGR;
n) sa permita efectuarea controalelor de catre autoritatile competente si sa furnizeze acestora documente, informatii corecte si complete referitoare la modul de indeplinire a obligatiilor de catre comerciant, precum si documentele justificative primite din partea consumatorilor sau utilizatorilor finali, administratorului SGR, si celorlalti operatori economici din cadrul SGR cu care comerciantul a incheiat contracte;
o) sa ofere in scris, in termen de maximum 10 zile lucratoare, clarificari si informatiile solicitate de catre administratorul SGR si care sunt in legatura cu indeplinirea obligatiilor ce decurg din prezenta hotarare.
(2) Comerciantii care, in temeiul art. 17 alin. (7), opteaza pentru organizarea punctelor de returnare in parteneriat cu unitatile administrativ-teritoriale sau cu asociatiile de dezvoltare intercomunitara, potrivit prevederilor art. 8, vor afisa in cadrul structurilor de vanzare, vizibil si usor lizibil pentru clienti, urmatorul text: Acest magazin nu functioneaza ca punct de returnare a ambalajelor, precum si informatia privind localizarea punctelor de returnare puse la dispozitie.
Raspuns oferit in luna martie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pexels.com