email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lipsa numerar in casierie: care sunt inregistrarile contabile?

Lipsa numerar in casierie: care sunt inregistrarile contabile?
Lipsa numerar in casierieminus de numerar in casierieminus de casalipsa de numerar

In situatia in care se identifica un minus de numerar in casierie, trebuie efectuate inregistrari contabile pentru a corecta aceste diferente si a reflecta situatia reala.

Inregistrare lipsa de numerar (minus de casa)
6588 "Alte cheltuieli de exploatare" = 5311 "Casa in lei"

In acest fel se corecteaza soldul scriptic al casieriei pentru a reflecta lipsa de numerar si se inregistreaza cheltuiala corespunzatoare.

Posibilitati acoperire minus in casierie - studiu de caz

Intrebare: "Care sunt variantele, potrivit legislatiei de specialitate in vigoare, de a reduce soldul de casa? Este o varianta reducerea soldului de casa prin autoimpozitare cu 10%? Daca da, care este monografia contabila?"

In situatia in care administratorul sau casierul isi asuma aceste lipsuri, ar trebui sa fie impozitate ca venituri asimilate salariilor in temeiul art. 76 alin. 2 lit. s din Codul fiscal (daca acesta este salariat), sau ca venituri din alte surse in temeiul art. 114 alin. 2 lit. h din Codul fiscal (daca nu este salariat).

Lipsa de numerar poate fi imputata salariatului/administratorului, iar daca salariatul sau administratorul acopera lipsa din casierie, inregistrarile contabile pot fi urmatoarele:

1. Inregistrarea minusului in casierie:

6588 "Alte cheltuieli de exploatare" = 5311 "Casa in lei"

2. Imputarea minusului persoanei responsabile:
461 "Debitori diversi" / 4282 "Alte creante in legatura cu personalul" = 7581 "Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati"

Minusul imputabil genereaza o cheltuiala deductibile si un venit impozabil .

3. Suma de imputat poate fi compensata cu dividende cuvenite sau cu eventuale sume datorate societatii asociatului/administratorului, pe baza unui proces verbal de compensare intocmit intern:
457 "Dividende de plata" / 4551 "Asociati - conturi curente" = 461 "Debitori diversi"

In situatia in care asociatul/administratorul nu este in masura sa acopere lipsurile din surse proprii, aceste sume de bani ridicate de asociat in interes personal din casieria societatii, reprezinta venituri din alte surse, conform art. 114 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri: (...) h) bunurile si/sau serviciile primite de un participant la persoana juridica, acordate/furnizate de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia;.

Potrivit art. 115 alin. (1), (2) si (3) din Codul fiscal, Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut pentru veniturile prevazute la art. 114, (...).
(2) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. (...)

(3) Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

De asemenea, se va avea in in vedere faptul ca, la ridicarea sumei din casierie nu s-a retinut la sursa impozitul de 10%, ca urmare societatea are obligatia de a calcula si declara impozitul prin declaratia D100 si de al plati in contul unic de buget de stat prin metoda sutei majorate.

Din punct de vedere al persoanei fizice, potrivit art. 155 alin. (1) lit. h) din Codul Fiscal, pentru aceste venituri din alte surse, asociatul va datora contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), in nume personal.
Astfel, persoana fizica (asociatul/administratorul) trebuie sa le declare in Declaratia unica si sa plateasca contributia la sanatate in cazul in care valoarea veniturilor din alte surse este superioara plafonului prevazut la art.174 din codul fiscal.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 5311 Casa de lei
635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate = 446 Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate

Mentionam ca inspectorii antifrauda reincadreaza aceste sume pe dividende sau pe venituri din alte surse.
 

Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

Cine are obligatia efectuarii inventarierii patrimoniului? AMENDA ajunge pana la 5.000 lei!


Scapati de orice grija privind inventarierea!
Urmati pas cu pas instructiunile prezentate pe lucrarea “Manualul de Inventariere”!


Gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare
...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Lipsa numerar in casierieminus de numerar in casierieminus de casalipsa de numerar


Data aparitiei: 02 August 2024
Ultima actualizare: 05 August 2024

Votati articolul "Lipsa numerar in casierie: care sunt inregistrarile contabile?":
Rating:

Nota: 3.2 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

  • Examenul de acces la stagiul CECCAR 2024: 5 intrebari cu raspunsuri clare, fara ambiguitati

    • Obtinerea calitatii de expert contabil reprezinta un moment important in cariera oricarui contabil. Aceasta realizare nu atesta doar competenta in domeniul contabilitatii, ci deschide noi perspective de cariera, contribuind la dezvoltarea personala si profesionala.    Un eveniment de o importanta majora pentru cariera dvs., examenul de acces la stagiul CECCAR din 26-27 septembrie 2024 este un examen obligatoriu pentru o...» citeste mai departe aici

  • Impozit MICRO pentru un nou SRL: Ce conditii trebuie indeplinite daca aveti deja o firma cu acelasi cod CAEN

    • In urmatorul studiu de caz se analizeaza posibilitatea infiintarii unei societati cu raspundere limitata (SRL) cu asociat unic, avand codul CAEN 6201 – „Activitati de realizare a software-ului la comanda (software orientat client)”. Problema fiscala de interes este daca noua societate poate opta pentru regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor (cota de 3%), in conditiile in care asociatul unic are deja o alta societate cu acelasi domeniu de activ...» citeste mai departe aici

  • Inregistrare punct de lucru cu peste 5 salariati: CUM se declara la ANAF

    • Cu privire la deschiderea unui punct de lucru, va reamintim ca, indiferent de numarul de salariati care lucreaza la respectivul sediu secundar, acesta trebuie declarat la ANAF.​ Urmatorul studiu de caz isi propune sa clarifice demersurile necesare pentru declararea unui punct de lucru cu 7 salariati la ANAF si sa ofere o interpretare a obligatiilor legale aferente pentru a asigura conformitatea cu cerintele impuse de legislatia fiscala. In acest context avem ...» citeste mai departe aici

  • Amnistia fiscala: principalele masuri reglementate prin OUG 107/2024

    • Ministerul Finantelor a finalizat legislatia subsecventa a Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar in anul 2024, publicata in Monitorul Oficial nr.905 si intrata in vigoare in 6 septembrie 2024. Ordinul de ministru care stabileste procedura de aprobare, referatul si anexele sunt publicate la rubrica ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X