email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lipsa numerar in casierie: care sunt inregistrarile contabile?

Lipsa numerar in casierie: care sunt inregistrarile contabile?
Lipsa numerar in casierieminus de numerar in casierieminus de casalipsa de numerar

In situatia in care se identifica un minus de numerar in casierie, trebuie efectuate inregistrari contabile pentru a corecta aceste diferente si a reflecta situatia reala.

Inregistrare lipsa de numerar (minus de casa)
6588 "Alte cheltuieli de exploatare" = 5311 "Casa in lei"

In acest fel se corecteaza soldul scriptic al casieriei pentru a reflecta lipsa de numerar si se inregistreaza cheltuiala corespunzatoare.

Posibilitati acoperire minus in casierie - studiu de caz

Intrebare: "Care sunt variantele, potrivit legislatiei de specialitate in vigoare, de a reduce soldul de casa? Este o varianta reducerea soldului de casa prin autoimpozitare cu 10%? Daca da, care este monografia contabila?"

In situatia in care administratorul sau casierul isi asuma aceste lipsuri, ar trebui sa fie impozitate ca venituri asimilate salariilor in temeiul art. 76 alin. 2 lit. s din Codul fiscal (daca acesta este salariat), sau ca venituri din alte surse in temeiul art. 114 alin. 2 lit. h din Codul fiscal (daca nu este salariat).

Lipsa de numerar poate fi imputata salariatului/administratorului, iar daca salariatul sau administratorul acopera lipsa din casierie, inregistrarile contabile pot fi urmatoarele:

1. Inregistrarea minusului in casierie:

6588 "Alte cheltuieli de exploatare" = 5311 "Casa in lei"

2. Imputarea minusului persoanei responsabile:
461 "Debitori diversi" / 4282 "Alte creante in legatura cu personalul" = 7581 "Venituri din despagubiri, amenzi si penalitati"

Minusul imputabil genereaza o cheltuiala deductibile si un venit impozabil .

3. Suma de imputat poate fi compensata cu dividende cuvenite sau cu eventuale sume datorate societatii asociatului/administratorului, pe baza unui proces verbal de compensare intocmit intern:
457 "Dividende de plata" / 4551 "Asociati - conturi curente" = 461 "Debitori diversi"

In situatia in care asociatul/administratorul nu este in masura sa acopere lipsurile din surse proprii, aceste sume de bani ridicate de asociat in interes personal din casieria societatii, reprezinta venituri din alte surse, conform art. 114 alin. (2) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri: (...) h) bunurile si/sau serviciile primite de un participant la persoana juridica, acordate/furnizate de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia;.

Potrivit art. 115 alin. (1), (2) si (3) din Codul fiscal, Impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut pentru veniturile prevazute la art. 114, (...).
(2) Impozitul calculat si retinut reprezinta impozit final. (...)

(3) Impozitul astfel retinut se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

De asemenea, se va avea in in vedere faptul ca, la ridicarea sumei din casierie nu s-a retinut la sursa impozitul de 10%, ca urmare societatea are obligatia de a calcula si declara impozitul prin declaratia D100 si de al plati in contul unic de buget de stat prin metoda sutei majorate.

Din punct de vedere al persoanei fizice, potrivit art. 155 alin. (1) lit. h) din Codul Fiscal, pentru aceste venituri din alte surse, asociatul va datora contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), in nume personal.
Astfel, persoana fizica (asociatul/administratorul) trebuie sa le declare in Declaratia unica si sa plateasca contributia la sanatate in cazul in care valoarea veniturilor din alte surse este superioara plafonului prevazut la art.174 din codul fiscal.

In acest caz, inregistrarile contabile sunt:

6588 Alte cheltuieli de exploatare = 5311 Casa de lei
635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate = 446 Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate

Mentionam ca inspectorii antifrauda reincadreaza aceste sume pe dividende sau pe venituri din alte surse.
 

Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Lipsa numerar in casierieminus de numerar in casierieminus de casalipsa de numerar


Data aparitiei: 02 August 2024
Ultima actualizare: 05 August 2024

Votati articolul "Lipsa numerar in casierie: care sunt inregistrarile contabile?":
Rating:

Nota: 3.2 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

  • Cum se tine evidenta contabila la o asociatie de proprietari

    • Contabilitatea asociatiilor de proprietari se organizeaza si se conduce in principal, in baza urmatoarelor acte normative: Legea nr. 196 din 20 iulie 2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor; Legea nr. 82/1991 a contabilitatii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementarilor contabile pentru persoanele ju...» citeste mai departe aici

  • Controale fiscale: ce probleme a identificat ANAF in semestrul I din 2024

    • Intr-un raport recent, ANAF prezinta principalele probleme pe care le-au constatat inspectorii in urma controalelor efectuate in semestrul I din 2024. Documentul este format din doua parti: "Principalele deficiente constatate ca urmare a actiunilor de control" si "Principalele problematici fiscale adresate de contribuabili".   Asadar, in urma controalelor facute in primele 6 luni ale anului 2024, iata, in randurile de mai...» citeste mai departe aici

  • Cod de TVA anulat pentru lipsa activitate economica: ce obligatii aveti pentru reinregistrarea in scopuri de TVA

    • Anularea codului de TVA din cauza lipsei activitatii economice reprezinta o situatie care necesita o abordare atenta. Pentru a deveni din nou platitor de TVA, contribuabilul trebuie sa urmeze un proces de reinregistrare. Cod de TVA anulat - cum ne reinregistram ca platitor de TVA Intrebare: "In cazul in care codul de tva a fost anulat ca urmare nerealizarii activitatii economice pe o perioada de 2 trimestre consecutive, ce obligatii...» citeste mai departe aici

  • Ce obligatii fiscale au companiile care platesc chirii persoanelor fizice

    • Incepand cu anul 2024, Codul fiscal prevede un tratament nou pentru chiria suportata de o societate comerciala in urma unui contract de inchiriere incheiat cu o persoana fizica. Astfel, persoana juridica va avea obligatia retinerii si platii catre bugetul de stat a impozitului pe venit, declararii prin intocmirea formularului lunar 100, precum si a formularului anual 205. In exemplul de mai jos, va prezentam tratamentul fiscal complet, inclusiv daca exista obligatii...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X