email
CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Suspendarea activitatii unei societati: ce pasi sunt necesari?

Suspendarea activitatii unei societati: ce pasi sunt necesari?
suspendar activitate firmainregistrare suspendare societatesuspendare temporara activitateregistrul comertului suspendare

In cazul unei societati infiintate in 2023, cu un singur angajat, care a intampinat diverse probleme cu clientii si contractele, suspendarea activitatii poate oferi timpul necesar pentru reevaluarea si reorganizarea strategiei de afaceri.  In vederea suspendarii activitatii, este esentiala respectarea procedurilor specifice impuse de Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), precum si asigurarea conformitatii contabile pe perioada suspendarii. 

Suspendare activitate firma - studiu de caz

Intrebare: "O societate comerciala infiintata in 2023, cu un singur angajat in prezent, a intampinat diverse situatii cu clientii, avand contracte incheiate si nerespectate si castiguri extrem de mici, fiind necesare aporturi din partea administratorului. In vederea reorganizarii si imbunatatirii strategiei, dorim sa suspendam activitatea pentru o perioada de pana la 2,5 ani, conform legislatiei in vigoare.

Va rugam sa ne comunicati cum trebuie sa procedam pentru a suspenda societatea din punct de vedere al ONRC, ANAF si din punct de vedere contabil."

Raspuns:

Referitor la procedura de suspendare

Informatiile privind suspendarea societatii se regasesc pe site Registrului comertului, AICI >>

Prin urmare, daca detineti o firma a carei activitate doriti sa o intrerupeti temporar, trebuie sa depuneti la Registrului comertului, documentele necesare pentru inregistrarea suspendarii:

-cerere de inregistrare (prin care sa solicitati inregistrarea mentiunii privind suspendarea temporara a activitatii firmei);


-declaratie-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora/desfasoara activitatile declarate o perioada de maxim 3 ani;
-hotararea adunarii generale a asociatilor sau decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii, prin care va fi specificata durata suspendarii, precum si momentul reluarii activitatii;
-certificatele constatatoare emise in baza declaratiilor-tip pe propria raspundere pentru suspendarea activitatii;
-dovezile privind plata taxei/tarifului, conform prevederilor legale in vigoare.

Actele pot fi depuse direct la ghiseul Registrul comertului, prin posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire, on-line, cu semnatura electronica extinsa, prin intermediul portalului de servicii, care poate fi accesat de pe pagina de internet a ONRC, www.onrc.ro, precum si direct folosind adresa https://portal.onrc.ro.

Intreruperea temporara a activitatii nu poate depasi 3 ani de la data inregistrarii mentiunii in registrul comertului, potrivit prevederilor art. 237 din Legea nr. 31/1990 privind societatile . In cazul in care, dupa expirarea acestei perioade, activitatea societatii nu este reluata, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii la cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului.

Referitor la obligatia depunerii declaratiilor fiscale

Potrivit art. 101 alin 4 indice 1 4 indice 4 din Codul de Procedura fiscala, societatea inregistrata in registrul comertului cu inactivitatea temporara nu mai are obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului, pana la la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii inactivitatii.

Exemplu:

Sa presupunem ca societatea SC Exemplu SRL decide sa suspende activitatea incepand cu 1 octombrie 2024. Societatea depune cererea de suspendare si documentele necesare la Registrul Comertului si mentiunea de suspendare este inregistrata efectiv la data de 30 septembrie 2024.

Ce se intampla cu obligatiile fiscale:

Incepand cu 1 octombrie 2024:
-SC Exemplu SRL nu mai este obligata sa depuna declaratii fiscale lunare sau trimestriale (de exemplu, declaratia de TVA, declaratia privind impozitul pe profit, etc.), incepand cu data de 1 octombrie 2024.
-Aceasta exceptare ramane valabila pana la data la care activitatea este reluata sau pana la implinirea termenului de 3 ani de la inregistrarea mentiunii de suspendare, adica pana pe 30 septembrie 2027.

Situatii financiare anuale:
Chiar daca are activitatea suspendata, SC Exemplu SRL trebuie sa continue sa depuna situatiile financiare anuale pentru fiecare an fiscal in care societatea ramane inregistrata, chiar daca nu desfasoara activitate.

Reluarea activitatii:
Daca SC Exemplu SRL decide sa reia activitatea mai devreme, de exemplu, pe 1 iulie 2026, trebuie sa depuna la Registrul Comertului o cerere pentru ridicarea mentiunii de suspendare. De la data de 1 iulie 2026, societatea trebuie sa reia depunerea tuturor declaratiilor fiscale necesare, conform activitatii pe care o desfasoara.

Prin urmare, pe parcursul perioadei de suspendare, gestionarea obligatiilor fiscale este simplificata, dar trebuie sa respectati termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale si sa fiti atenti la termenul maxim de suspendare.

Atentie! Societatea pierde calitatea de platitor de TVA la intrarea in inactivitate temporara, inscrisa in Registrul Comertului, conform art. 316 alin. 11) lit. a) din Codul fiscal. Data anularii codului de TVA este data comunicarii deciziei de declarare a inactivitatii.

Temei legal

Legea 227/2015 privind Codul fiscal

Art. 316. - Inregistrarea persoanelor impozabile in scopuri de TVA
(11) Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol:
a) daca este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala, de la data declararii ca inactiva;

Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala

Art. 101. - Obligatia depunerii declaratiei fiscale

(4 indice 1) Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
(4 indice 2) Celelalte entitati, altele decat cele prevazute la alin. (4 indice 1), nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(4 indice 3) Aplicarea prevederilor alin. (4 indice 1) si (4 indice 2) inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(4 indice 4) Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.


Raspuns oferit in luna august 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
suspendar activitate firmainregistrare suspendare societatesuspendare temporara activitateregistrul comertului suspendare


Data aparitiei: 27 August 2024
Ultima actualizare: 28 August 2024

Votati articolul "Suspendarea activitatii unei societati: ce pasi sunt necesari?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

  • Specialistul clarifica: Factura proforma NU se inregistreaza in contabilitate

    • Factura proforma este un document utilizat in principal pentru a detalia o oferta comerciala, in care sunt specificate bunurile sau serviciile ce urmeaza a fi livrate, impreuna cu pretul acestora. Factura proforma nu reprezinta o factura fiscala si, prin urmare, nu este un document contabil in sensul traditional al termenului. Factura proforma nu este recunoscuta ca document contabil oficial conform legislatiei contabile si fiscale din Romania. Ea nu poate fi...» citeste mai departe aici

  • Cum scoatem din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie

    • Pentru a scoate din evidenta contabila sumele neincasate care au depasit termenul de prescriptie, trebuie sa urmati pasii de mai jos, respectand baza legala aplicabila in Romania. Intrebare: "O societate platitoare de impozit pe profit si inregistrata in scopuri de TVA are in evidenta contabila 2 clienti cu sume neincasate ce au depasit termenul de prescriptie, fiind neincasate conform scadentelor acestora din aprilie 2019, respectiv decembrie ...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF septembrie 2024 - termenele pentru depunerea declaratiilor fiscale

    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat lista care cuprinde termenele pentru depunerea declaratiilor fiscale in septembrie 2024. Zilele de 2, 6, 10, 16, 20, 25 si 30 septembrie sunt considerate termene importante pentru depunerea documentelor fiscale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). In calendarul ANAF mai sunt prezentate informatii despre contribuabilii vizati si baza legala pentru fiecare obligatie fiscala in parte. ...» citeste mai departe aici

  • Bilant semestrial nedepus la timp: ce amenzi se aplica?

    • In contextul obligatiilor fiscale si contabile ale societatilor comerciale din Romania, respectarea termenelor pentru depunerea raportarilor financiare este esentiala pentru a evita sanctiunile prevazute de lege. Un exemplu relevant in acest sens este situatia in care o societate nu a depus la timp raportarea semestriala la 30 iunie 2024, termenul legal pentru aceasta fiind stabilit la 19 august 2024. Acest studiu de caz analizeaza consecintele omiterii depuner...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"CONTROALE e-Factura: TOP 9 recomandari pentru a evita sanctiunile"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X